Formule 1: Verstappen wint spectaculaire regen-sprintrace op Red Bull Ring na eerste ronde-duel met Pérez

De Red Bull Ring blijft een goed circuit voor het Formule 1-team van Red Bull. Met ruime afstand wist Max Verstappen de sprintrace op een regenachtige zaterdag te winnen, terwijl teamgenoot Sergio Pérez na een onderling gevecht met de Nederlander genoegen moest nemen met P2. Nico Hulkenberg kon in eerste instantie mooi van het broertjesduel profiteren door P2 van Pérez af te pakken, maar viel later in de sprintrace vanwege een hoge bandenslijtage terug naar P6. Carlos Sainz maakte het sprintpodium compleet.
Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, Haas
De Red Bull Ring was flink nat bij de start van de tweede sprintrace van 2023. Terwijl Max Verstappen een redelijk goede start had, kwam teamgenoot Sergio Pérez nóg beter van zijn plaats. De Mexicaan claimde al bij het aankomen van bocht 1 de leiding, maar zag de regerend wereldkampioen op het rechte stuk richting bocht drie alweer langszij komen. Verstappen werd door Pérez half op het gras geduwd, maar liet zijn RB19 desondanks het hoge risico staan, waardoor hij de binnenkant van bocht drie in handen had. Naar alle waarschijnlijkheid probeerde Verstappen een zet terug te doen naar zijn teamgenoot voor het wegduwen richting de grasmat, waardoor de gehele top acht dicht bij elkaar kwam.
Hierdoor wist Verstappen P1 terug te pakken, klom Nico Hulkenberg van P4 naar P2, en viel Lando Norris van zijn derde startplaats helemaal terug naar P10. Ook Charles Leclerc was de dupe een slechte eerste ronde, want de Monegask viel van P6 terug naar P9. Terwijl Norris en Leclerc de ongelukkigen waren, konden Lance Stroll, Alex Albon en Lewis Hamilton maximaal profiteren. Stroll wist teamgenoot Fernando Alonso in te halen, Albon klom na de eerste ronde van P11 naar P7, en Hamilton wurmde zich vanaf P18 naar P13.
De 24 ronden durende sprintrace settelde in de kop van het veld al snel. Verstappen kon na de heisa bij bocht drie snel van de rest wegkomen, en ook Hulkenberg wist netjes zijn marge op Pérez te vergroten. Een aantal ronden lang zag de Duitse F1-veteraan Verstappen aan de horizon verdwijnen, en managede hij de ruimte naar Pérez. Maar, het probleem van de VF23-auto van Haas kwam na de tiende ronde steeds meer aan het licht. De bandendegradatie was zoals gewoonlijk zeer hoog, en aangezien het gehele veld op de gezondheid van de intermediates moest letten, betekende het dat Hulkenberg (en teamgenoot Kevin Magnussen) nog sneller in de problemen leken te komen.

En bij ronde vijftien was het moment gekomen dat niet te stoppen viel. De RB19 van Pérez was inmiddels bij de staart van Hulkenberg gekomen, en na bocht vier was het verschil in grip groot. Pérez kon fluitend zijn P2 terugpakken, waardoor Hulkenberg alweer verder naar achter moest kijken, aangezien Carlos Saiz ook op zijn beurt een plekje wou pakken. En dat deed de Spanjaard, twee ronden later.
Met nog een kwart van de sprintrace te gaan, begonnen steeds meer coureurs de feedback te geven dat droogweerbanden een mogelijkheid zou kunnen zijn. De laatste tien coureurs druppelden de pitstraat binnen, om voor zachte of medium banden te kiezen. Zo ook Hulkenberg, die daardoor als een baksteen in posities naar beneden viel. Een gedurfde gok van de Amerikaanse renstal. Of deze keuze van de dames en heren van de Haas-pitmuur goed voor Hulkenberg zou gaan uitpakken, was nog maar de vraag. Toch waren de eerste signalen uiterst positief, ondanks het feit dat het asfalt van de Red Bull Ring nog lang niet overal droog was.
Wat de gevechten om de laatste puntjes betreft, barsten de duelletjes vol los. Tussen Alex Albon, Charles Leclerc, Lando Norris en Esteban Ocon was er genoeg te zien en om over te praten. De Williams van Albon kon haar benen op de rechte stukken maximaal uitrekken, waardoor Albon zijn P7-positie vooralsnog kon behouden, totdat de Thais-Britse coureur voor droogweerbanden werd gepit, net als Leclerc. Voor hen pakte die keuze niet goed uit, waardoor een kans op een puntenscore in het water viel. Net als in ronde één was Norris opnieuw de pisang, want een op slicks naar voren stormende George Russell kon hem het zicht op een kampioenschapspunt doen vertroebelen. Diezelfde Russell was als allereerste de pitstraat in gekomen, en kon daardoor zijn zachte banden maximaal in potentie ontgrendelen.
In het middenveld gebeurde er genoeg, maar los van de eerste ronde, was het een rustige sprintrace voor Verstappen. De Nederlander kon met zijn bloedsnelle tempo seconde na seconde voorsprong op Pérez bijtellen, waardoor hij bij het vallen van de finishvlag een marge van ruim 21 seconden naar de Mexicaan had. Verstappen's teamgenoot finishte als tweede, en Carlos Sainz kon het podium compleet maken. Na de race zouden de Red Bull-coureurs nog het een en ander moeten bespreken, want terwijl Verstappen niet blij was met de move van Pérez, was de Mexicaan vervolgens niet te spreken over de wraakactie van Verstappen. In het midden van alle heisa, wisten Aston Martin-mannen Lance Stroll en Fernando Alonso als vierde en vijfde over de streep te komen.
De race hoefde geen ronde langer te duren, want Nico Hulkenberg kwam nét wat tijd tekort om de Aston Martin-coureurs te pakken. In zijn vijf ronden durende stint op de zachte band sneed Hulkenberg meerdere seconde per ronde af van zijn achterstand naar de voorlopers, maar moest uiteindelijk bij de finish met een P6 genoegen nemen. Tussen Esteban Ocon en Russell was het letterlijk tot de laatste centimeters nog spannend. Een heuse dragrace vanuit de laatste bocht richting de finishstreep werd door Ocon gewonnen: 9 duizendsten van een seconde was het onderlinge verschil.
Grand Prix van Oostenrijk, Red Bull Ring, 1 juli 2023
Uitslag sprintrace
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 24 giri
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 21"048
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 23"088
4. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 29"703
5. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 30"109
6. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 31"297
7. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 36"602
8. George Russell (Mercedes) - 36"611
9. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 38"608
10. Lewis Hamilton (Mercedes) - 46"375
11. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 49"807
12. Charles Leclerc (Ferrari) - 50"789
13. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 52"848
14. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 56"593
15. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 57"652
16. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'04"822
17. Nyck De Vries (Alpha Tauri-Honda) - 1'05"617
18. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'06"059
19. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'10"825
20. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'16"435