GT4 European Series: Van der Ende/Lessennes en Cheli/Potty delen zeges in spectaculaire races op Spa
We zeggen het bijna ieder raceweekend: het Europees GT4 verbrak haar eigen record van het aantal auto's in het veld
Met een recordgrid van 61 auto's streek de GT4 European Series powered by RAFA Racing Club neer in de Ardennen voor twee races van ieder een uur op Circuit de Spa-Francorchamps. Een zware crash van Andy Lee en Todd Parriott (racing one) in Vrije Training 2 bracht de teller terug op 60, maar desalniettemin was het een geweldig veld in het voorprogramma van de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Ricardo van der Ende en Benjamin Lessennes (L'Espace Bienvenue) maakten goed gebruik van de topsnelheid van hun BMW, maakten tien posities goed op jacht naar de overwinning in Race 1. Etienne Cheli en Antoine Potty (Xwift Racing Events) deden exact hetzelfde in Paul Ricard als op Spa-Francorchamps: ze versloegen de competitie in regenachtige omstandigheden.
Tekst: Vincent Bruins (vanuit Francorchamps, Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Patrick Hecq & Kevin Pecks)
Silver Cup-deelnemer Julien Briché (JSB Compétition) pakte de algemene leiding af van polesitter en Pro-Am-coureur Grégory Guilvert bij aanvang van de wedstrijd op de vrijdagavond. Ze werden achtervolgd door Victor Weyrich (Racing Spirit of Léman) die drie plaatsen goedmaakte, Antoine Leclerc (Code Racing Development) en Alexander Hartvig (Allied-Racing). Op wonderbaarlijke wijze kwam iedereen ongeschonden door La Source, Eau Rouge, Raidillon en Les Combes, maar aan het einde van de openingsronde ging het dan toch fout in de krappe chicane. Noah Abramczyk (Team Fullmotorsport) viel stil na contact met Emil Gjerdrum (BWT Mücke Motorsport) en direct daarachter was er een explosie van radiatorvloeistoffen van Oskar Kristensens Allied-Porsche die samen met Ivailo Tzonev (Overdrive Racing) en Sandro Perissoutti (Code Racing Development) crashte.
Helaas maakten Herremans en Rappange een puntloos weekend mee
Briché bouwde een voorsprong op na de herstart, overhandigde de Aston Martin aan zoon Florian in de pitstraat en ze behielden de leiding tot de volgende Safety Car-periode die net na de verplichte rijderswissels kwam. Tom Verdier reed zijn GPA-Aston Martin in de prak na Fagnes, terwijl Patrick Hofmann zijn Cayman van Centri Porsche Ticino in de vangrail zette bij Les Combes. Toen er met de gele vlaggen werd gezwaaid, remde Alex Denning (Elite Motorsport) te laat en reed achterop Hartvigs teamgenoot Nathan Schaap. De Ier moest zijn monteurs opzoeken met schade evenals Robert Consani (Team Speedcar) die vanwege een lekke band een top tien-klassering verloor.
Guilvert en Hamon blijven de kampioenschapsleiders in de Pro-Am-klasse na zege in Race 1, maar een uitvalbeurt in Race 2
Met nog acht minuten op de klok ging de Safety Car weer naar binnen en Guilverts ploegmaat Christophe Hamon viel meteen Florian Briché aan. Daarachter zat Van der Ende die op de derde positie was terechtgekomen na een inhaalrace van Lessennes die vanaf P11 was begonnen. De Nederlander maakte goed gebruik van de topsnelheid van zijn BMW op het rechte stuk na Raidillon en passeerde de vechtende Fransmannen. Van der Ende reed meteen weg van het veld en won met een voorsprong van vijf seconden. Gabriele Piana en Michael Schrey (Hofor Racing by Bonk Motorsport) gingen Briché en Hamon voorbij voor P2. Jamie Day en Ruben del Sarte (Mirage Racing) maakten het Silver Cup-podium af na een straf voor track limits voor Briché. Schaap werd uiteindelijk derde in die klasse, terwijl Kenny Herremans en Dante Rappange (V8 Racing) het moesten doen met P13. Achter Guilvert en Hamon completeerden Max Kronberg & Hendrik Still (W&S Motorsport) en Leclerc & Loïc Villiger het Pro-Am-podium. Alban Varutti (AVR-AVVATAR) moest een extra vijftien seconden in de pitstraat doorbrengen, omdat hij als solorijder deelnam, maar zegevierde desondanks bij de amateurs voor Alain Ferté & Laurent Hurgon (Autosport GP) en Florian Grizaud & Kévin Jimenez (GPA Racing).
Van der Ende en Lessennes zijn niet alleen Frans GT4-titelkandidaten dit jaar, maar ook nog eens racewinnaars in de GT4 European Series
UITSLAG RACE 1
Voor de zaterdagsrace had het flink geregend en dus begon de wedstrijd achter de Safety Car op een zeiknatte baan, maar naarmate het uur vorderde werd het steeds droger. Cheli en Potty versloegen de Audi van Robert Consani en Benjamin Lariche (Team Speedcar) en de BMW van Berkay Besler en Tom Edgar (Borusan Otomotiv Motorsport) om voor de tweede maal dit seizoen te winnen. Ivan Ekelchik en Felix Hirsiger (SRS Team Sorg Rennsport) werden vierde na een geweldige inhaalrace, terwijl Stéphane Lémeret en Corentin Tierce (CMR) de top vijf completeerden. Stefan Bostandjiev en Pavel Lefterov (Overdrive Racing) streden om de leiding – de laatstgenoemde was dan ook vanaf pole position begonnen – maar vielen terug naar P13 na een straf voor een te korte pit stop. Van der Ende en Lessennes hadden de pace niet in het nat en werden 24e algemeen.
Natte weersomstandigheden blijkt de Toyota van Cheli en Potty zeer goed te liggen
Leclerc en Villiger reden op kop in de Pro-Am-klasse in de eerste helft en zagen in hun achteruitkijkspiegel hun rivalen Guilvert en Hamon crashen. Het Code Racing Development-duo verloor echter de leiding tijdens de pitstops, maar werd ook nog eens bestraft voor een te korte pitstop. Een rare combinatie om posities te verliezen tijdens een rijderswissel die te snel werd gedaan. Kronberg en Still leken op jacht te gaan naar de klassezege, totdat de laatstgenoemde in de slotfase de Aston Martin van Lorenz Stegmann (TSR Team Spirit Racing) aan zich voorbij zag gaan. Stegmann zegevierde samen met Markus Lungstrass. Er was meer succes voor het Britse merk met het laatste plekje op het Pro-Am-podium voor Nicolas Gomar en Mike Parisy (AGS Events). Ivan Jacoma en Niki Leutwiler (Centri Porche Ticino) werden eerste in de Am-klasse voor solorijder Varutti. Ferté en Hurgon vielen terug van de leiding naar de derde plaats na een ongelukkig getimede rijderswissel.
De Pro-Am-718 Cayman GT4 RS Clubsport van Centri Porsche Ticino werd op de vrijdag afgeschreven, maar de Zwitsers hadden met de Am-zege meer geluk op de zaterdag
UITSLAG RACE 2
Over twee weken komt de GT4 European Series powered by RAFA Racing Club weer in actie, in het voorprogramma van de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup powered by AWS op Misano World Circuit Marco Simoncelli in Italië.