Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen grijpt pole bij kwalificatiesessie Grand Prix Oostenrijk, Leclerc tweede snelste

Fz4fW8 XwAMkYqf

De leider in het wereldkampioen Max Verstappen heeft alvast goede zaken voor de Oostenrijkse Grand Prix op zondag gedaan. Tijdens een uitdagende kwalificatiesessie, waarbij tracklimits het onderwerp van gesprek waren, kon de Nederlander de snelste tijd neerzetten. Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz wisten op P2 en P3 achter de Red Bull-auto aan te sluiten.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, McLaren


Het Formule 1-circus was weer naar de Red Bull Ring afgereisd, om Grand Prix nummer tien van dit seizoen af te werken. Het weekend in de Alpen was net zoals vorig jaar een sprintweekend, wat betekende dat de twintig snelste coureurs maar een enkele vrije training kregen voordat er voor de Grand Prix op zondag gekwalificeerd zou worden. In die vrije training wist Max Verstappen alvast de toon te zetten, want de Nederlander was op zijn mediums sneller dan de rest van het veld, die op zachte banden de sessie verreed.

Al vroeg in Q1 was het duidelijk dat de tracklimits, oftewel de baanlimieten die door de raceleiding zijn opgesteld, een belangrijk punt van de kwalificatie zouden worden. Onder andere coureurs Valtteri Bottas, Lando Norris, Carlos Sainz en Max Verstappen zagen hun rondetijden in rook opgaan, omdat allen de witte streep bij bocht negen of tien overschreden.

Het opnieuw willen opzoeken van een snelle tijd betekende een uitdaging voor Bottas. Na de verwijdering van zijn tijd, probeerde de Finse coureur opnieuw aan te zetten. Bottas bracht zijn Alfa Romeo-bolide te agressief door de eerste bocht heen, waardoor hij de controle over zijn openwielauto verloor en naast de baan terechtkwam. Zijn uitstapje naast het asfalt betekende een kortstondige rode vlag, want de tienvoudig Grand Prix-winnaar kreeg in eerste instantie zijn auto niet meer weg. Gelukkig wist de coureur uiteindelijk alsnog richting de pitstraat terug te komen, waardoor hij zijn deelname aan de kwalificatie als normaal kon gaan vervolgen.

Fernando Alonso, Aston Martin AMR23

Na het opheffen van de rode vlag stroomden de coureurs de baan weer op. Zowel Verstappen als teamgenoot Sergio Pérez wisten zich bovenaan te nestelen, waarbij McLaren-coureur Lando Norris op knappe wijze vlak achter hen terecht te komen. Verrassend genoeg duurde het even voordat de gebruikelijke namen van Charles Leclerc, Lewis Hamilton, George Russell en Lance Stroll in de tien naar boven borrelden. Eén van de coureurs die in eerste instantie wél lekker loskwam, was Nyck de Vries. De Nederlandse jongeling bracht zijn AlphaTauri-auto stevig in de top vijftien, maar ook hij zag zijn tijd verwijderd zien worden, wat betekende dat de Fries opnieuw aan de bak kon gaan.

De slotfase van Q1 bleek zeer spannend. Namen zoals Russell en Stroll zaten nog rond de gevarenzone vast, maar terwijl de finishvlag langzaamaan gezwaaid kon worden, wisten beide mannen zichzelf veilig te stellen. Degenen die het níet wisten vol te houden, waren onder andere beide AlphaTauri-coureurs Yuki Tsunoda en De Vries. Ook Zhou Guanyu, Logan Sargeant en Kevin Magnussen konden na een enkele kwalificatiesessie al uit hun auto stappen.

Q1 afvallers: Tsunoda, Zhou, Sargeant, Magnussen, De Vries

Zou het tracklimietverhaal zich ook in Q2 gaan voortzetten? Het antwoord bleek al snel een volmondig "ja" te zijn. Beide Red Bull-coureurs Verstappen en Pérez brachten hun RB19 als eerste naar een uitstekende tijd, maar kwamen allebei over de witte strepen in bocht negen en tien terecht. Zodoende mochten de eerste en tweede man van het rijderskampioenschap het later alsnog proberen. Aangezien de dominante Red Bull-bolides voor even wegvielen, kwamen daar voor even verrassende namen naar bovendrijven. Norris zag zichzelf kortstondig op de eerste plaats verkeren, waarbij Nico Hulkenberg tweede snelste was.

Onder het geluid een klaagzang van Verstappen over de boordradio over de tracklimits, kon de Limburger alsnog naar de eerste plaats komen. Teamgenoot Pérez kon ditmaal niet op P2 aansluiten, maar wel op P3, alvorens de tijd van de Mexicaan opnieuw verwijderd werd. Het betekende dat Pérez in de slotfase van Q2 voor een derde keer op de limiet zou moeten gaan rijden.

Bij het vallen van de finishvlag leken kwalificatietoppers Alex Albon en Nico Hulkenberg in Q2 achter te blijven. Beide mannen waren niet snel genoeg om bij de snelste tien te zitten, totdat de raceleiding opnieuw roet in het eten van een aantal andere coureurs gooide. Sergio Pérez, George Russell en Esteban Ocon hadden een tijd die snel genoeg zou zijn om Q2 te overleven, maar wisten allen de baanlimiet te overschrijden. Zodoende konden Albon en Hulkenberg aan Q3 deelnemen, en waren Pérez, Russell en Ocon de dupe van hun eigen fouten.

Q2 afvallers: Russell, Ocon, Bottas, Piastri, Pérez


Lando Norris, McLaren MCL60


Thuisheld Verstappen was de coureur die als eerste in Q3 een snelle ronde zou gaan noteren. Voor de ogen van duizenden oranjefans kon de tweevoudig wereldkampioen meteen een uitstekende tijd registreren. Met een 1.04.503 was de Red Bull-coureur te snel voor zijn concurrenten; na een eerste poging konden Ferrari-coureurs Leclerc en Sainz niet voldoende uit hun Ferrari-bolide wringen om de toptijd van Verstappen af te pakken.

De slotfase van de kwalificatie op de Red Bull Ring bleek in tegenstelling tot de eerdere fases wat betreft tracklimits een stuk netter te verlopen. De uitgekozenen voor Q3 namen genoegen met een strenge kijk op het hanteren van de regels door de raceleiding. Verstappen wist tijdens zijn laatste ronde nog nét iets meer eruit te halen, en kon daardoor ruim een tiende van zijn eerder gezette tijd afhalen. Die marge bleek cruciaal voor pole position, want terwijl Verstappen wat veiliger richting de finishvlag probeerde te komen, nam Leclerc vol risico. De Monegask bracht zijn SF23-auto met wat overstuur door het tracklimietgevoelige deel van de Red Bull Ring heen, en kwam daardoor dicht bij de tijd van de Nederlander en een P2 wist te scoren.

Leclerc's teamgenoot Sainz liet een derde snelste tijd bijschrijven, en bij McLaren was het feest, want Norris kwam als vierde over de streep. Terwijl Russell Q2 niet wist te overleven, reed teamgenoot en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de vijfde snelste tijd, vlak voor Aston Martin-mannen Lance Stroll en Fernando Alonso. Nico Hulkenberg, Pierre Gasly en Alex Albon maakten de top tien compleet.

Grand Prix van Oostenrijk, Red Bull Ring, 30 juni 2023

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'04"391 - Q3
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'04"439 - Q3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'04"581 - Q3
4. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'04"658 - Q3
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'04"819 - Q3
6. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'04"893 - Q3
7. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'04"911 - Q3
8. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1'05"090 - Q3
9. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 1'05"170 - Q3
10. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'05"823 - Q3
11. George Russell (Mercedes) - Q2
12. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - Q2
13. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'05"605 - Q2
14. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'05"680 - Q2
15. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 2'06"688 - Q2
16. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'05"974 - Q1
17. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'05"818 - Q1
18. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'05"948 - Q1
19. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'05"971 - Q1
20. Nyck De Vries (Alpha Tauri-Honda) - 1'05"974 - Q1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet