Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Uniek demo-programma tijdens Marlboro Masters

democollage
Een half jaar zijn Frank Verweij en Marco Moesbergen van Philip Morris Nederland er mee bezig geweest, maar toen hadden ze ook wat. Ter ere van de vernieuwde en verlengde baan van het Circuit Park Zandvoort hadden de twee een demonstratieprogramma samengesteld dat zijn weerga niet kent: Minardi F1-coureur en Ferrari-testrijder Luca Badoer op zaterdag, Jan Lammers (Lola Ford), Max Biaggi (Yamaha 500 cc), Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer) en Mika Salo, de tijdelijke vervanger van Michael Schumacher bij Ferrari, op zondag. Een uniek programma, dat ongetwijfeld nooit eerder bij elkaar is gebracht. Philip Morris-directeur Gerrit de Bruin kon trots op zijn jongens zijn. "Ik sta vooral te genieten. Ik hoop jij ook."

Tekst: Hans van der Klis
Foto’s: Gerrie Hoekstra, Peter van Egmond en PR


alfa masters 3


"Ik denk dat het nooit eerder is voorgekomen, dat de drie topdisciplines naast elkaar in de baan komen", zegt Frank Verweij. De promotiemanager van Marlboro organiseert ieder jaar een demonstratie, de laatste jaren zelfs twee. Maar wat hij dit jaar voor elkaar heeft gebokst, is onwaarschijnlijk.

"Praten, bellen, lobbyen. Het was hard werken", bekent hij. "Dit jaar wilden wij vanwege het bijzondere karakter van de eerste Marlboro Masters op de vernieuwde baan echt een superprogramma brengen."

Yamaha - de Europese vestiging heeft zijn thuisbasis op Schiphol-Oost - en Mitsubishi zegden vanwege de zomerstops in de 500 cc en het WK Rally snel toe, maar Ferrari bleek moeilijker. "Aanvankelijk hadden we onze zinnen op Eddie Irvine gezet, maar toen Schumacher zijn been brak en hij eerste rijder werd, kregen we met een heel nieuwe situatie te maken."

f3 masters 9
Badoer: 'De vernieuwde baan kent een mooie combinatie van snelle en langzame bochten.'

Uiteindelijk kreeg Verweij de Italianen uit Maranello zover, dat ze met zowel Badoer als Salo zouden aantreden. "En als ze dan eenmaal 'ja' hebben gezegd, dan gaan ze er ook voor. Die jongens zijn zo professioneel. Op de dinsdag voor de Marlboro Masters werd ik 's ochtends door een van hun medewerkers op mijn mobiele telefoon gebeld. Of hij even iets langs kon komen brengen. Het bleek dat hij al voor de deur van ons kantoor in Amstelveen stond. Was hij met een Fiat Ducato uit Italië komen rijden om de juiste kleur verf voor de pitbox te brengen."


Verweij heeft eer van zijn werk gehad. Het testprogramma was er ongetwijfeld mede verantwoordelijk voor dat er in totaal 120.000 mensen naar de Marlboro Masters zijn gekomen. De 20.000 toeschouwers op zaterdag kregen Luca Badoer voorgeschoteld, die de afstelling van de Ferrari in '99-specificatie - en niet die van vorig jaar, zoals twee jaar geleden - voor Salo mocht perfectioneren. De 100.000 man van zondag kregen natuurlijk de crème de la crème te zien.

demo lammers masters

's Ochtends kreeg Jan Lammers de kans om zijn Lola Ford, waar de Zandvoorter samen met Peter Kox en Tom Coronel op Le Mans heeft gereden, aan het Nederlandse publiek te presenteren. De 600 PK sterke Lola met zijn zware, grommende motor was echter niet veel meer dan een warming up voor het echte spektakel van die middag.

Max Biaggi, jarenlang de ster in de 250 cc en tegenwoordig in de 500 cc uitkomend, mocht als eerste de baan op. De frele Italiaan vergaloppeerde zich nog voordat hij de pitstraat uitreed: bij het stationair oproken van zijn achterband gleed hij op de halfnatte baan onderuit. Het publiek stond op de banken. Maar Biaggi nam revanche door veel langer dan de organisatie lief was op de baan te blijven. Terwijl de helicopter van Mäkinen - wiens privé-vliegtuig op Zestienhoven stond te wachten - ongeduldig stond te wachten - reed Biaggi maar door. De sympathieke Italiaan, steevast met een lekkere blonde stoot aan zijn zijde door de pitstraat paraderend, zei het circuit van Zandvoort eigenlijk niet geschikt voor motorraces te vinden. Dat weerhield hem er echter niet van een spectaculaire show - natuurlijk met de verplichte wheelies - weg te geven.

Daarna was het de beurt aan Tommi Mäkinen. De stroeve Fin, die de afgelopen drie jaar wereldkampioen rallyrijden is geworden en dit jaar hard op weg is naar zijn vierde titel, zei vanwege het uitlopen van het programma: "I think two laps will be enough." Bij het zien van de enthousiaste menigte kwam hij daar echter snel van terug. Driftend en op elk recht stuk een 360 graden-slip uit zijn Ralliart Mitsubishi Lancer toverend, liet hij zien dat hij er toch wel zin in had. Voor de 'hoofdtribune' schudde hij zelfs een vierdubbele Rietberger uit zijn mouw. Directeur Boudewijn Finson van Mitsubishi Motor Sales Nederland, de kampioen van de actiemarketing (denk aan de Carisma-posters en de testrijders van Daewoo, waar hij ook verantwoordelijk voor was), stond met open mond toe te kijken. 'Dat is nog eens reclame', zag je hem denken.

demo rook


Salo: Michael Schumacher vergist zich ook nog wel eens.

De topattractie was natuurlijk het optreden van Mika Salo in de Ferrari F399. Nog maar een week eerder zette hij Eddie Irvine te kijk tijdens de Grand Prix van Duitsland in Hockenheim - hij liet Irvine vanwege het teambelang winnen, maar de Fin was zowel tijdens de kwalificatie als tijdens de race sneller, terwijl hij op dat moment pas drie weken bij Ferrari reed. Desalniettemin zei de Fin dat hij de Ferrari nog niet helemaal onder controle heeft. "Maar Michael Schumacher, die verantwoordelijk is voor zaken als het drinksysteem, schijnt zich ook nog wel eens te vergissen.

alfa masters 2

Mika Salo: "Ik begin me thuis te voelen in de F399"

"Salo keek aan het begin van de middag zorgelijk naar de donkere hemel. "Ik hoop dat het niet al te hard gaat regenen, dat zou zonde zijn voor het publiek." Salo was onder de indruk van de enorme massa die was op komen dagen. "Regen betekent niet dat we allerlei leuke kunstjes kunnen laten zien, daarvoor hebben we te weinig materieel bij ons.

Het is een demonstratie, geen test. We hebben de telemetrie, waarmee we bijvoorbeeld de overbrenging van de versnellingsbak kunnen controleren, niet bij ons." Gelukkig voor Salo en het publiek klaarde de hemel snel weer op en kon de 31-jarige Fin tamelijk zorgeloos de baan op. De superieure wagenbeheersing van de in tegenstelling tot Badoer uiterst benaderbare Salo was indrukwekkend. Pas vier weken in de F399 en dan al zonder enig probleem spinnen op het smalle rechte stuk voor de hoofdtribune.

"Ik begin me thuis te voelen in de auto", stelde de bescheiden Salo. "De Grand Prix van Oostenrijk was een zootje, Duitsland ging al een stuk beter, maar volgende week in Hongarije moet het echt goed gaan", zei hij bescheiden.

Salo: 'Of je kunt inhalen hangt van je auto af, niet van het circuit.'

Gevraagd naar de kansen op een Grand Prix op de nieuwe verlengde baan, zei Salo dat hij niet inzag waarom het Circuit Park Zandvoort niet geschikt zou zijn voor een Grand Prix. "Of je kunt inhalen heeft niet met het circuit te maken, maar of je een goede auto hebt. Kijk maar naar de laatste paar Formule 1-wedstrijden. Die hebben toch spektakel opgeleverd?" Luca Badoer zei een dag eerder iets van gelijke strekking.

Badoer, die na zijn demo van twee jaar geleden goed vergelijkingsmateriaal had, stelde dat de oude baan er inderdaad niet geschikt voor was. "Op de oude baan was het inderdaad onmogelijk geweest. Maar het nieuwe circuit bestaat uit een mooie combinatie van snelle en langzamere bochten en een paar stukken waar je voluit kunt gaan. Dus waarom niet?"

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet