Sportscars: BMW-duo De Phillippi/Yelloly erft winst in 6u Watkins Glen na diskwalificatie Porsche (lang)
25 jaar na de V12 LMR behaalde BMW weer eens een overwinning in de prototypes
De nummer 6-Porsche van Nick Tandy en Mathieu Jaminet kwam als eerste over de eindstreep in de Sahlen’s Six Hours of the Glen, de derde lange-afstandsrace in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, maar verloor uiteindelijk de overwinning omdat de bodemplaat aan de voorkant minder dan een millimeter onder de voorgeschreven minimumdikte zat. Daarmee ging de overwinning naar het BMW-duo Connor de Phillippi en Nick Yelloly, die daarmee de eerste zege voor de BMW M Hybrid V8 binnenhaalden. In LMP2 won de Crowdstrike-Oreca van Ben Hanley, Nolan Siegel en George Kurtz, Riley won LMP3 met Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon. In de beide GTD-klassen ging de winst naar een Vasser Sullivan-Lexus, Aaron Telitz, Frankie Montecalvo en Parker Thompson in GTD en Jack Hawksworth en Ben Barnicoat in GTD-Pro. Voor de Nederlandse deelnemers waren er geen podiumsuccessen weggelegd: Tijmen van der Helm (GTP), Giedo van der Garde (LMP2) als Glenn van Berlo (LMP3) eindigden allen als vierde in hun klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, BMW
Lange tijd waren de nummer 6-Porsche en de nummer 25-BMW in een spannende strijd verwikkeld, waarbij Jaminet in de Porsche na de laatste pitstops een gat van tien seconden op De Phillippi dicht reed, vervolgens de Amerikaan passeerde en daarop profiteerde van een neutralisatie met nog vier minuten te gaan, nadat Bill Auberlen met de Turner-BMW uit de GTD-klasse van de baan was geraakt en de auto op het dak gelegd had. Zo eindigde de race onder geel met wat aanvankelijk de tweede overwinning voor Porsche in het lopende IMSA-seizoen leek, na het eerdere succes van het duo op Long Beach.
Start van de race op basis van de kampioenschapsstand met de Porsche van Jaminet/Tandy aan de leiding
Bij de technische controle na de race bleek echter dat de bodemplaat aan de voorkant onder de Porsche niet de voorgeschreven minimumdikte had, waarop de Porsche naar de laatste plaats in de klasse werd teruggezet. Het Porsche Penske-team stelde in een verklaring dat het verschil “minder dan een millimeter” bedroeg en heeft beroep aangekondigd.
Achter de later teruggezette Porsche en de BMW eindigde de Action Express-Cadillac met Pipo Derani, Alexander Sims en Jack Aitken – waarvoor laatstgenoemde de DTM-races op Zandvoort liet lopen – als derde, wat dus later de tweede plaats werd. De laatste podiumplaats was voor de Meyer Shank Racing-Acura van Tom Blomqvist en Colin Braun.
Tijmen van der Helm eindigde samen met Mike Rockenfeller in de JDC Miller Motorsports-Porsche als vierde
Het beste Porsche-resultaat kwam na het terugzetten van de nummer 6 op naam van onze landgenoot Tijmen van der Helm en zijn Duitse teamgenoot Mike Rockenfeller, die met de klanten-963 van JDC Miller Motorsports na correctie als vierde eindigden. Hij vertelde: “Het was best een stroeve race voor ons. Ik had van tevoren weinig meters kunnen maken op een droge baan, maar een paar rondjes in training en daar bleef het bij. We moeten nog veel leren als team, we hebben in vergelijking met de rest ook helemaal niet getest, dus zo stonden we eigenlijk al met een heel grote achterstand. In de race hebben we wel veel kunnen leren en hopelijk kunnen we zo een beetje doorpakken.”
Daarachter eindigde de nummer 01-Ganassi-Cadillac van Renger van der Zande en Sébastien Bourdais als vijfde na een race met meerdere incidenten, inclusief een excursie van Bourdais in de beginfase en een technische waarschuwingsvlag.
Het Crowdstrike-team, gerund door Algarve Pro, won de LMP2-klasse
In LMP2 was er succes voor het Algarve Pro-team, dankzij de onder de vlag van CrowdStrike Racing gerunde Oreca met Ben Hanley, Nolan Siegel en George Kurtz. Laatstgenoemde won enkele weken geleden met Algarve Pro ook al de LMP2-Pro-Am-klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans. De tweede plaats was voor Era Motorsport met Dwight Merriman, Ran Dalziel en Christian Rasmussen, terwijl het team PR1 Mathiasen Motorsports met Ben Keating, Paul-Loup Chatin en Alex Quinn als derde eindigde. Giedo van der Garde, die de auto van TDS Racing deelde met John Falb en Josh Pierson, eindigde als vierde in de klasse.
De LMP3-zege was voor Gar Robinson, Felile Fraga en Josh Burdon van het Riley-team, die vier seconden voorsprong hadden op het Jr III Racing-trio Grist, Dickerson en Murry. De AWA-Duqueine van Mantella/Boyd/Varrone eindigde achter de beide Ligiers als derde. Glenn van Berlo werd samen met Jarret Andretti en Gabby Chaves in de Andretti Autosport-Ligier vierde in de klasse en zei: “De vierde plaats was niet helemaal naar tevredenheid. Ik deed de start vanaf de negende plaats, ik kon opklimmen naar P1. We hadden een goede balans in de auto, een stuk beter dan in Sebring, dus in dat opzicht hebben we flink wat vooruitgang geboekt. Daarna reed Jarret, maar die had helaas een paar keer contact met andere rijders, waardoor er de nodige schade ontstond aan de auto, de vloer, de diveplane die eraf was en de diffusor. Dat kostte veel downforce en dat maakte de stints erna ook heel lastig, we hadden heel erg veel onderstuur. Zonder die schade hadden we zeker mee kunnen doen voor de overwinning, want de snelheid was er, zeker na de caution met nog twee uur te gaan, maar we hebben in ieder geval veel punten gescoord en veel vooruitgang geboekt na Sebring. Nu op naar Road Atlanta!”
Vasser Sullivan behaalde de overwinningen in beide GTD-klassen op Watkins Glen
Pas voor de tweede keer in de IMSA-historie won één team zowel de GTD- als de GTD-Pro-klasse. Vorig jaar lukte dat het Aston Martin-team The Heart of Racing, ook in Watkins Glen, en ditmaal was het het Lexus-team Vasser Sullivan, dat beide GT-overwinningen binnenhaalde. In de Pro-klasse wonnen Jack Hawksworth en Ben Barnicoat met een voorsprong van 1,364 seconden op het Risi-Ferrari-duo Daniel Serra en Davide Rigon, met António García en Jordan Taylor met Corvette op de derde plaats. In GTD zorgden Frankie Montecalvo, Aaron Telitz en Parker Thompson voor het succes van de Lexus, op ruim 17 seconden gevolgd door Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis met de Paul Miller-BMW. Het Wright Motorsport-Porsche-trio Ryan Hardwick, Zach Robichon en Jan Heylen eindigde op de derde plaats.
De KellyMoss with Riley-Porsche van Kay van Berlo, Alan Metni en Jaxon Evans eindigde op twee ronden van de klassewinnaar als 17e in GTD. “We hadden slechte dag”, gaf Van Berlo toe. “Alan reed de start en bij de eerste stop hadden we problemen met tanken: de slang ging er niet op, wat ons 1:45 minuut gekost heeft. Vervolgens had hij een lekke band, waarmee hij binnenkwam, maar dat was tijdens een yellow toen de pitstraat dicht was, waarvoor we dus een drive-through kregen, maar daar reageerde het team niet op tijd op, dus daarop kregen we nóg een drive-through. Dan rijd je natuurlijk voor spek en bonen mee… Ik denk dat we ook niet helemaal de snelheid hadden, maar goed, dat is nu eenmaal zo. Laguna was een mooi weekeinde, dit keer was het slechter, hopelijk de volgende keer weer beter!”
Voor Indy Dontje, de andere Nederlander in de GTD-klasse, die de Winward-Mercedes deelde met Raffaele Marciello en Russell Ward, was de race voortijdig ten einde. Bij een restart was er contact met een andere auto, waardoor de radiateur defect raakte, wat het team tot opgave dwong.