GT4: Mercedes-rijders Lenarz/Bulatov winnen zondagsrace ADAC GT4 Germany, Mex Jansen tweede na grandioze inhaalrace
Mex Jansen en Nico Hantke werden tweede met de Walkenhorst-BMW
Met de BCMC Motorsport-Mercedes wonnen de Duitser Marcel Lenerz en de Bulgaar Denis Bulatov de tweede race van de ADAC GT4 Germany op CM.com Circuit Zandvoort. Mex Jansen en Nico Hantke reden met de BMW M4 van Walkenhorst Motorsport een geweldige inhaalrace vanaf de elfde startplaats en eindigden als tweede, waarmee Jansen voor de tweede dag op rij de beste Nederlander in de race was. De winnaars van de zaterdagsrace, David Jahn en Jannes Fittje, werden met de Avia-W&S-Porsche derde. Ricardo van der Ende reed met de ProSport-Aston Martin lange tijd op de derde plaats, maar kon in de slotfase met slechter wordende banden de plek niet behouden en eindigde met zijn Belgische teamgenoot Benjamin Lessennes als zesde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: ADAC
Bij de start nam Bulatov de leiding, voor Lesennes, de teamgenoot van Ricardo van der Ende, en Primm. Nog in de eerste ronde brak na enige contact het rechter voorwiel van de BMW van Sami-Matti Trogen, waarop de BMW van de Noor uitrolde en de wedstrijdleiding de safety-car de baan op stuurde. In de zevende ronde werd de race weer vrijgegeven, vooralsnog zonder positiewisselingen in de eerste helft van het veld. In de achtste ronde passeerde Piana Primm en nam zo de derde plaats over. Twee ronden later verschalkte Piana ook Lesennes in de strijd om de tweede plaats. Hantke, teamgenoot van Mex Jansen, reed op de negende plaats, maar passeerde vervolgens Finn Zulauf en was zo achtste. Nathan Schaap reed 16e, vier plaatsen voor Michal Makes, de teamgenoot van Maxime Oosten.
In de twaalfde ronde was Porsche-rijder Hendrik Still het volgende slachtoffer van Hantke, die zijn opmars gestaag voortzette, een ronde later pakte Hantke bovenop de Hunserug Sasse en was daarmee al zesde. In de 15e ronde kwamen de eerste rijders binnen voor pitstops en wissels, onder wie ook Hantke, van wie Jansen de BMW overnam. In de 18e ronde kwam Bulatov als leider binnen, Marcel Lenerz stapte in de Merceedes. Ook Lesennes stopte om Van der Ende aan het stuur te laten.
Alexander Hartvig, die Nathan Schaap had afgelost, liep in de Hans Ernst-bocht een lekke linker achterband op, waarmee er voor dit duo voor de tweede dag op rij geen goed resultaat in zat. De Bonk-BMW van Piana en Khayrov had de voorgeschreven minimale pitstoptijd niet bereikt, maar Kayrov kon ondanks een “penalty lap” de tweede plaats voor Van der Ende behouden. Jansen reed op de vierde plaats.
Jansen was aan een flinke inhaaljacht bezig en klom op naar de derde plaats ten koste van Van der Ende en verschalkte vervolgens Khayrov in de strijd om de tweede plek. Zo had bij het ingaan van de laatste twaalf minuten Lenerz de leiding in handen voor Jansen en Van der Ende. Van der Ende kwam meer en meer onder druk van Jahn in de W&S-Porsche, die er onderlangs de Hugenholtz voorbij ging. Daarvan profiteerde ook Ortmann, die aan de binnenkant voorbij Van der Ende kwam. Een ronde later passeerde ook Tim Reiter in de nummer 5-Bonk-BMW Van der Ende, die geen vuist meer kon maken tegen de concurrentie. Zo eindigde Lenarz als winnaar, voor de sterk rijdende Mex Jansen en David Jahn in de Porsche. Van der Ende moest uiteindelijk genoegen nemen met de zesde plaats. Maxime Oosten kwam als 23e over de eindstreep.