Retro: Weerzien met de F2 Ghinzani March 782 tijdens de Historic Grand Prix 2023
45 jaar geleden zag ik op 24 september 1978 de March BMW 782-17 van de Italiaan Piercarlo Ghinzani voor het laatst. In het toenmalige FIA F2 kampioenschap was de auto door Euroracing ingeschreven. Tijdens de Eifelrennen dat jaar zag ik de auto voor het eerst en wat opviel waren de Oranje kleuren van hoofdsponsor Allergini. Een Italiaanse wijnfabrikant die jarenlang de persoonlijke hoofdsponsor van Piercarlo Ghinzani was. Afgelopen weekend was het tijdens de Historic Grand Prix op CM.com Circuit Zandvoort een weerzien met deze prachtige auto die nu sinds 2020 in handen van de Brit Brian Morris is. Morris die jarenlang in de diverse Britse Historische Formule Ford 1600/2000 kampioenschappen was wilde een overstapje maken naar iets bijzonders.
Brian Morris op de eerste banking met de door Neil Fowler Engineering prachtig geprepareerde Ghinzani March 782
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
45 jaar geleden zag uw redacteur eind september deze March 782 BMW voor het laatst op Hockenheim. Een mooi weerzien.
Weerzien met de F2 Ghinzani March 782 tijdens de Historic Grand Prix 2023
Per toeval kwam Brian deze prachtige March 782 in Italië op het spoor. Sinds de allerlaatste F2 invitatiewedstrijd in Buenos Aires, waar Piercarlo overigens als vierde eindigde, had de auto niet meer gereden en kwam de auto in handen van een Italiaanse graaf die hem in zijn collectie liefdevol als museumstuk koesterde. Helaas kwam de graaf enkele jaren geleden te overlijden en de auto leek gedoemd zijn verdere bestaan achter gesloten deuren te moeten slijten. De echtgenote van de graaf ofwel de gravin was nu niet bepaald bereid om afstand van iets te doen waar ze zelf eigenlijk ook nauwelijks iets van begreep. Na enkele jaren van onderhandelen wisselde de auto enkele jaren geleden eindelijk van eigenaar. Brian Morris: “Eigenlijk bevond die auto zich na al die lange jaren nog steeds in perfecte staat.” (Alleen tijdens de EK F2 wedstrijd in 1978 reed Ghinzani op het Britse Donington een behoorlijke schade die destijds door Euroracing hersteld moest worden).
Hockenheim 1979. Piercarlo Ghinzani in gevecht met Geoff Lees in de ICI Chevron B42
Maar de auto moest natuurlijk wel opnieuw race klaar gemaakt worden. Onder vlag van de Brit Neil Fowler werd de auto geheel gereviseerd en vond met Brian opnieuw zijn weg in de Formule 2 ofwel het HSCC F2 kampioenschap.
Zandvoort anno 2023. Zelfde auto's. Andere rijders. Alsof de tijd heeft stilgestaan. Brian Morris in gevecht met Simon Fish. Er lijkt niets veranderd.
Bij de aankoop gaf Piercarlo Ghinzani niet alleen de nodige adviezen maar stelde tevens een complete fotodocumentatie ter beschikking. “De F2 BMW M10 motoren zijn fantastisch maar anderzijds ook weer erg fragiel. Het M12-7 blok uit 1978 is hierop gebaseerd. Ik heb er nu twee in revisie staan” zegt Morris. Tijdens de Hockenheim Historics begin mei moest zelfs de bekende BMW F2 motorenbouwer Heini Mader vanuit Zwitserland op het allerlaatste moment ingevlogen worden om enkele teams bij te staan. Mader loopt inmiddels tegen de 90………
Een blik in de Spartaans aandoende March 782 cockpit.
Op Zandvoort behaalde de Brit in de beide F2 wedstrijden van afgelopen weekend een derde en een tweede plek. Betere resultaten dan Piercarlo Ghinzani er ooit mee behaalde. Die voelde zich meer in de F3 thuis. Na één jaar F2 in 1978 deed hij met steun van zijn sponsor Allegrini een stapje terug naar het FIA F3 en het Italiaanse kampioenschap dat hij 1979 wel wist te winnen.
Eerste kennismaking op de Nordschleife 1978
Veel insiders zijn het erover eens. De March 782 wordt beschouwd als één van de beste auto’s die Robin Herd ooit ontworpen en gebouwd heeft. Het is een auto die een enorm grote historie met grote namen heeft maar ook schaars begint te worden. In totaal zijn er 29 exemplaren gebouwd. De vader van Matthew Wrigley(vierde en tweemaal tweede in de HGP) heeft daarvan inmiddels de nodige exemplaren in zijn collectie weten te vergaren.Passende Oranjekleuren tussen de duinen. Het betekende na 45 jaren een mooi competitief weerzien.
Brian Morris werd in beide F2 wedstrijden derde en tweede. De March 782's blijven fantastische auto's.
De March 782 blijft een prachtig stuk autosportgeschiedenis voor iedereen die erin gereden heeft.
Brian Morris op de eerste banking met de door Neil Fowler Engineering prachtig geprepareerde Ghinzani March 782
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
45 jaar geleden zag uw redacteur eind september deze March 782 BMW voor het laatst op Hockenheim. Een mooi weerzien.
Weerzien met de F2 Ghinzani March 782 tijdens de Historic Grand Prix 2023
Per toeval kwam Brian deze prachtige March 782 in Italië op het spoor. Sinds de allerlaatste F2 invitatiewedstrijd in Buenos Aires, waar Piercarlo overigens als vierde eindigde, had de auto niet meer gereden en kwam de auto in handen van een Italiaanse graaf die hem in zijn collectie liefdevol als museumstuk koesterde. Helaas kwam de graaf enkele jaren geleden te overlijden en de auto leek gedoemd zijn verdere bestaan achter gesloten deuren te moeten slijten. De echtgenote van de graaf ofwel de gravin was nu niet bepaald bereid om afstand van iets te doen waar ze zelf eigenlijk ook nauwelijks iets van begreep. Na enkele jaren van onderhandelen wisselde de auto enkele jaren geleden eindelijk van eigenaar. Brian Morris: “Eigenlijk bevond die auto zich na al die lange jaren nog steeds in perfecte staat.” (Alleen tijdens de EK F2 wedstrijd in 1978 reed Ghinzani op het Britse Donington een behoorlijke schade die destijds door Euroracing hersteld moest worden).
Hockenheim 1979. Piercarlo Ghinzani in gevecht met Geoff Lees in de ICI Chevron B42
Maar de auto moest natuurlijk wel opnieuw race klaar gemaakt worden. Onder vlag van de Brit Neil Fowler werd de auto geheel gereviseerd en vond met Brian opnieuw zijn weg in de Formule 2 ofwel het HSCC F2 kampioenschap.
Zandvoort anno 2023. Zelfde auto's. Andere rijders. Alsof de tijd heeft stilgestaan. Brian Morris in gevecht met Simon Fish. Er lijkt niets veranderd.
Bij de aankoop gaf Piercarlo Ghinzani niet alleen de nodige adviezen maar stelde tevens een complete fotodocumentatie ter beschikking. “De F2 BMW M10 motoren zijn fantastisch maar anderzijds ook weer erg fragiel. Het M12-7 blok uit 1978 is hierop gebaseerd. Ik heb er nu twee in revisie staan” zegt Morris. Tijdens de Hockenheim Historics begin mei moest zelfs de bekende BMW F2 motorenbouwer Heini Mader vanuit Zwitserland op het allerlaatste moment ingevlogen worden om enkele teams bij te staan. Mader loopt inmiddels tegen de 90………
Een blik in de Spartaans aandoende March 782 cockpit.
Op Zandvoort behaalde de Brit in de beide F2 wedstrijden van afgelopen weekend een derde en een tweede plek. Betere resultaten dan Piercarlo Ghinzani er ooit mee behaalde. Die voelde zich meer in de F3 thuis. Na één jaar F2 in 1978 deed hij met steun van zijn sponsor Allegrini een stapje terug naar het FIA F3 en het Italiaanse kampioenschap dat hij 1979 wel wist te winnen.
Eerste kennismaking op de Nordschleife 1978
Veel insiders zijn het erover eens. De March 782 wordt beschouwd als één van de beste auto’s die Robin Herd ooit ontworpen en gebouwd heeft. Het is een auto die een enorm grote historie met grote namen heeft maar ook schaars begint te worden. In totaal zijn er 29 exemplaren gebouwd. De vader van Matthew Wrigley(vierde en tweemaal tweede in de HGP) heeft daarvan inmiddels de nodige exemplaren in zijn collectie weten te vergaren.Passende Oranjekleuren tussen de duinen. Het betekende na 45 jaren een mooi competitief weerzien.
Brian Morris werd in beide F2 wedstrijden derde en tweede. De March 782's blijven fantastische auto's.
De March 782 blijft een prachtig stuk autosportgeschiedenis voor iedereen die erin gereden heeft.