Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: De Hart Ferrari 512M een prachtige continuation

De Ferrari 512M waarmee David en Oliver Hart tijdens de Historische Grand Prix in actie kwamen was een absolute publiekstrekker tijdens de Masters Endurance Legends wedstrijden. Het was ook de auto die samen met de Porsche 917 in 1971 een prachtig tijdperk in het toenmalige wereldmerkenkampioenschap afsloot. Er was in die tijd moeilijk aan documentatiemateriaal maar van de toenmalige Britse autosportjournalist Jeff Hutchinson wist ik een foto van Arturo Merzario op Imola los te peuteren. En van bijzondere auto’s wil je toch altijd net iets meer weten. Zowel David Hart had het evenals ondergetekende afgelopen weekend enorm druk waardoor het niet meer tot een gesprek op locatie kwam. Dus toch maar even voor meer informatie gebeld.

2023 512 M Zaterdag
De prachtige Ferrari 512M van DHG Racing.

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

De Hart Ferrari 512 M een prachtige continuation
De vraag brandde al op mijn lippen maar hij werd al beantwoord nog voordat ik hem gesteld had. “Je wilt iets over de geschiedenis weten? Nou, die is er niet…..” David legt ook meteen uit waarom. Een Ferrari 512M heeft een waarde van ongeveer 15 miljoen. Er gaat echter niemand met een auto van een dergelijke waarde racen. Daarvoor is het risico echter gewoon te groot. De prachtige 512M werd enkele jaren geleden in opdracht van David door Roelofs Engineering opgebouwd.

2023 512M Spatbord
De prachtige Italiaanse designlijnen zijn duidelijk zichtbaar.

Je hoefde afgelopen weekend alleen maar even naar de Historische Formule 1 en Formule 2 wedstrijden te kijken. Daar werd voor flinke bedragen aan schade gereden. De waarde van dit soort auto’s is dan ook heel anders. Officieel schreef SEFAC Ferrari in 1970 en 1971 de auto slechts driemaal in een wedstrijd in. Eind 1970 won de combinatie Ickx/Giunti met de Ferrari 512 M op Kyalami en Arturo Merzario won op 2 mei 1971 met een fabrieks 512 M op Imola. Maar in feite werd de auto alleen maar door de privé-teams van Penske, Escuderia Montjuich, Scuderia Filippinetti, Gelo Racing en Herbert Müller Racing ingezet. David en Oliver wonnen afgelopen zaterdag de eerste Masters Legends-wedstrijd maar vielen in de tweede al na acht ronden uit.

2023 512M Onderhuids
De door Roelofs Engineering gebouwde motor.

Wel vertelde David enthousiast over de deelname van DHG Racing aan Classic Le Mans volgende week. Het team heeft maar liefst vier auto’s ingeschreven waaronder een Ford GT40, een Lola T70 Mk 111B, een ex-fabrieks Courage C60 en de door Wiet Huidekoper getekende Lola T92/10.
“In totaal rijd ik maar liefst 10 wedstrijden” vertelt Hart niet zonder trots. David rijdt er drie met de T70, drie met de GT40, twee met de Courage en twee met de Lola 92/10. Nog deze week bereiden Nicky Pastorelli en Oliver Hart zich met de Lola 92/10 in Italië op Classic Le Mans voor.

2023 Hart actie 1
David Hart in gevecht met de Chevron B16 van Henry Fletcher.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet