V8 Supercars: Winterbottom, Feeney en Le Brocq winnen in Darwin. SVG loopt in. Bezorgdheid over de Ford Mustangs
Mark Winterbottom moest het tot afgelopen weekend maar liefst 75 raceweekends zonder overwinningen stellen. Winterbottom behaalde in 2015 het fel begeerde Supercarkampioenschap voor het team van Prodrive Racing. Zeven jaar geleden behaalde hij voor het laatst een overwinning op Pukehohe Raceway. Daarna geraakte de inmiddels 42-jarige coureur eigenlijk een beetje in vergetelheid. Afgelopen weekend bezorgde hij Team 18 met de Camaro haar allereerste overwinning in het populaire Supercarkampioenschap. Bij de Ford Teams zijn er grote zorgen over de gelijkheid van de auto’s. Na de wedstrijden in Darwin werden alle Ford Teams voor een crisismeeting bij elkaar geroepen.

De derde maal dit jaar dat een Ford Mustang spontaan in brand vliegt.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Team Holden, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing/PR
Winterbottom, Feeney en Le Brocq winnen in Darwin. SVG loopt in. Bezorgdheid over de Ford Mustangs
In het Australische Supercarkampioenschap zijn er grote zorgen over de competitiviteit van de Ford Mustangs. Teams slagen er nog steeds niet in om de Camaro ZL1 te verslaan. Afgelopen weekend werden de Mustangs in Darwin driemaal door Camaro verslagen. Na afloop van de wedstrijden was er een onderlinge crisismeeting tussen de teambazen van de verschillende Ford teams. Tijdens de eerste wedstrijd afgelopen zaterdag werd Tickford-rijder Cameron Waters het slachtoffer van een spontane brand in zijn auto dit seizoen. De branden waren eigenlijk identiek aan de voorvallen die zich bij de Mustangs van James Courtney en Nick Percat eerder dit jaar in Albert Park voordeden. Evenals toen ontstond de brand bij Waters afgelopen zaterdag weer in het cockpit compartiment en ging de passagiersstoel in vlammen op. Waters stuurde direct richting een marshalls post waar de auto door hemzelf werd geblust. Ook een tweede Mustang bestuurd door Declan Fraser was bij een brandje betrokken. Dit leek eerder veroorzaakt te worden door een spin. Het cockpitbrandje bij Cameron Waters baart de nodige zorgen omdat dit toch ergens op een constructiefout lijkt te duiden. Drie spontane cockpitbrandjes binnen drie maanden is duidelijk zorgelijk.
Na het incident met Waters kwam Mark Winterbottom aan de leiding en stond die niet meer af. De herstart in de eerste wedstrijd verliep vrij rommelig waardoor Team 18-coureur Mark Winterbottom duidelijk afstand wist te nemen. In de 16e ronde van de wedstrijd moest er vanwege een grasbrandje opnieuw geneutraliseerd worden. Ondanks de druk van Broc Feeney in de Red Bull Ampol Chevrolet wist Winterbottom zijn banden in de eerste wedstrijd uitstekend te managen. En ook een duwtje in de 35e en voorlaatste ronde kon Winterbottom niet uit balans brengen. Ondanks een dramatische kwalificatie wist SVG nog als zesde te eindigen. Will Davison eindigde in de DJR Shell V Power Mustang als derde terwijl teamgenoot Anton de Pasquale als negende over de streep kwam.

Horrorbeelden op de TV zaterdag ochtend vroeg.
Dubbeloverwinning voor Red Bull Ampol Holden Racing Team
Race 14 ofwel de tweede wedstrijd in Darwin leverde een fraaie dubbeloverwinning voor het Red Bull Ampol Racing Team op. De jonge Broc Feeney domineerde met de Red Bull Ampol Chevrolet Camaro de wedstrijd volledig. Zijn teamgenoot en regerend kampioen Shane van Gisbergen eindigde op 1.4763 secs. achterstand als tweede. Daarachter volgde het Erebus duo bestaande uit Brodie Kostecki en Will Brown eindigde resp. als derde en vierde. Nick Percat was aanvankelijk met een tiende plek de best geklasseerde Ford-coureur maar een tijdstraf betekende dat Thomas Randle in de Tickford Mustang als tiende werd geklasseerd. In de openingsfase wist André Heimgartner zich fel tegen de aanvallen van SVG te verdedigen maar moest eindelijk P2 prijsgeven. Voor Heimgartner was het andermaal een goede voorstelling in de Supercars.
De derde wedstrijd in Darwin betekende ook een kleine doorbraak voor het Truck Assists van Matt Stone Racing. Evenals Broc Feeney in de tweede wedstrijd domineerde LeBrocq volledig en reed vrijwel alle 35 ronden aan de leiding. Voor Heimgartner werd het met een tweede plek andermaal een topvoorstelling in Darwin. In de tussenstand van het kampioenschap verloor Kostecki waardevolle punten. Brodie moest al in de eerste ronde met een mechanisch probleem naar binnen en werd uiteindelijk als 26e geklasseerd. Achter de beide RB Chevrolets eindigde Cameron Waters als vijfde. Het team van Tickford Racing was er gelukkig in geslaagd om de Mustang voor R14 en R15 te herstellen. Overigens was Waters wel de best geklasseerde Mustang-rijder. P8 t/m P10 werd door de Mustangs van Will Davison, Chaz Mostert en Todd Hazelwood opgeëist.

Overtuigende overwinning voor de jonge Broc Feeney. Daar gaan we nog veel van horen.
Broc Feeney: “Het was over het algemeen een geweldig weekend. Zeker het beste dit jaar tot nu toe. Dit waar we naar op zoek zijn om races te winnen. Voor ons was het opvallend dat dit jaar de consistentie dit jaar gewoon ontbrak. Om vanuit Tasmanië naar Darwin te komen en de vaart erin houden is gewoon fantastisch. Van onze testdag hebben we wel het één en ander geleerd. Ik weer niet zeker of we een halve seconden in de auto hebben gevonden maar ik heb zeker wel het vertrouwen in mijzelf gevonden. Ik denk dat we erg sterk Darwin zijn binnengerold om eerste, tweede en derde plek te behalen is natuurlijk geweldig. Nu moeten we het momentum naar Townsville zien vast te houden. Mijn focus ligt erop om elke wedstrijd zo goed mogelijk te voltooien en goed kwalificeren maakt het natuurlijk wel een beetje gemakkelijker voor ons.”

Ondanks een slecht begin van het weekend waarin werkelijk niets ging toch een goed weekend voor SVG die nu in de tussenstand als tweede staat genoteerd. Erebus gaat de hete adem voelen.
Shane van Gisbergen: “De kwalificatie op zondag was interessant. Ik voltooide mijn ronde en verwachtte op P25 of zoiets te eindigen. Binnen een tiende kwalificeerde ik mij als derde. Dus ik moet daarover nadenken en nog meer over de auto zien te leren. Want het voelt alsof ik wel beter kan. In de races voelt het aan alsof we niet competitief zijn maar in werkelijkheid zijn wij snel. Ik begrijp dus echt niet waardoor dit komt. Het racen was dit weekend bijzonder zwaar. Vooral als je achter een andere deelnemer zit omdat de auto’s zo heet worden. Het team heeft geweldig werk geleverd door achter mij te blijven staan en met de auto dingen uit te proberen. Wij hadden afgelopen vrijdag al veel problemen en verloren veel in de oefensessies. Maar om dit weekend als tweede in de punten te eindigen was fantastisch en zeker voor Broc. Aan die kant van de garage heb ik mij niet zoveel bezig gehouden. Hopelijk kunnen wij het momentum voor Townsville nu vast gaan houden.”
Will Davison: “Al met al veel positieven uit het weekend. Veel veranderingen aan onze auto. We hebben aantal dingen gevonden die werkten maar ook die niet werkten. Alleen een beetje teleurgesteld doordat ik in de tweede race bij een incident van iemand anders betrokken raakte. Dit waren niet de resultaten waarna wij op zoek zijn maar het was geweldig om een podium te behalen en ik denk dat we dit weekend veel tekenen van goede verbetering hebben laten zien.”
André Heimgartner: “Ik had enige consistentie en een goede snelheid in de kwalificatie wat de dag echt goed maakte waardoor wij over een goed wedstrijdtempo konden beschikken wat we echter niet helemaal konden maximaliseren omdat we niet over voldoende rechte lijn snelheid beschikten en niet 100 procent voor de overwinning konden gaan. Maar we maakten wel druk en deden wat we konden. Over het algemeen een geweldig weekend.”

Sterk optreden van André Heimgartner.
Race 13
01 Mark Winterbottom Chevrolet 35 ronden
02 Broc Feeney Chevrolet +0.456
03 Will Davison Ford +3.352
04 Brodie Kostecki Chevrolet +4.642
05 Bryce Fullwood Chevrolet +7.515
06 Shane van Gisbergen Chevrolet +9.436
07 Will Brown Chevrolet +9.962
08 Chaz Mostert Ford +10.111
09 Anton De Pasquale Ford +11.158
10 Tim Slade Chevrolet + 13.943

Will Davison: "Veel over de Mustang afgelopen weekend geleerd."
Race 14
01 Broc Feeney Chevrolet 35 ronden
02 Shane van Gisbergen Chevrolet +1.476
03 Andre Heimgartner Chevrolet +3.306
04 Brodie Kostecki Chevrolet +4.134
05 Will Brown Chevrolet +10.981
06 James Golding Chevrolet +11.830
07 Macauley Jones Chevrolet +15.438
08 Bryce Fullwood Chevrolet +15.779
09 Scott Pye Chevrolet +19.841
10 Thomas Randle Ford +21.961
Race 15
01 Jack Le Brocq Chevrolet 35 ronden
02 Andre Heimgartner Chevrolet +1.349
03 Broc Feeney Chevrolet +8.493
04 Shane van Gisbergen Chevrolet +10.314
05 Cameron Waters Ford +12.405
06 Will Brown Chevrolet +14.925
07 Mark Winterbottom Chevrolet +16.072
08 Will Davison Ford +16.704
09 Chaz Mostert Ford +24.350
10 Todd Hazelwood Chevrolet +25.317

Mooie overzichtsfoto van de pitlane in Darwin.

De derde maal dit jaar dat een Ford Mustang spontaan in brand vliegt.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Team Holden, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing/PR
Winterbottom, Feeney en Le Brocq winnen in Darwin. SVG loopt in. Bezorgdheid over de Ford Mustangs
In het Australische Supercarkampioenschap zijn er grote zorgen over de competitiviteit van de Ford Mustangs. Teams slagen er nog steeds niet in om de Camaro ZL1 te verslaan. Afgelopen weekend werden de Mustangs in Darwin driemaal door Camaro verslagen. Na afloop van de wedstrijden was er een onderlinge crisismeeting tussen de teambazen van de verschillende Ford teams. Tijdens de eerste wedstrijd afgelopen zaterdag werd Tickford-rijder Cameron Waters het slachtoffer van een spontane brand in zijn auto dit seizoen. De branden waren eigenlijk identiek aan de voorvallen die zich bij de Mustangs van James Courtney en Nick Percat eerder dit jaar in Albert Park voordeden. Evenals toen ontstond de brand bij Waters afgelopen zaterdag weer in het cockpit compartiment en ging de passagiersstoel in vlammen op. Waters stuurde direct richting een marshalls post waar de auto door hemzelf werd geblust. Ook een tweede Mustang bestuurd door Declan Fraser was bij een brandje betrokken. Dit leek eerder veroorzaakt te worden door een spin. Het cockpitbrandje bij Cameron Waters baart de nodige zorgen omdat dit toch ergens op een constructiefout lijkt te duiden. Drie spontane cockpitbrandjes binnen drie maanden is duidelijk zorgelijk.
Na het incident met Waters kwam Mark Winterbottom aan de leiding en stond die niet meer af. De herstart in de eerste wedstrijd verliep vrij rommelig waardoor Team 18-coureur Mark Winterbottom duidelijk afstand wist te nemen. In de 16e ronde van de wedstrijd moest er vanwege een grasbrandje opnieuw geneutraliseerd worden. Ondanks de druk van Broc Feeney in de Red Bull Ampol Chevrolet wist Winterbottom zijn banden in de eerste wedstrijd uitstekend te managen. En ook een duwtje in de 35e en voorlaatste ronde kon Winterbottom niet uit balans brengen. Ondanks een dramatische kwalificatie wist SVG nog als zesde te eindigen. Will Davison eindigde in de DJR Shell V Power Mustang als derde terwijl teamgenoot Anton de Pasquale als negende over de streep kwam.

Horrorbeelden op de TV zaterdag ochtend vroeg.
Dubbeloverwinning voor Red Bull Ampol Holden Racing Team
Race 14 ofwel de tweede wedstrijd in Darwin leverde een fraaie dubbeloverwinning voor het Red Bull Ampol Racing Team op. De jonge Broc Feeney domineerde met de Red Bull Ampol Chevrolet Camaro de wedstrijd volledig. Zijn teamgenoot en regerend kampioen Shane van Gisbergen eindigde op 1.4763 secs. achterstand als tweede. Daarachter volgde het Erebus duo bestaande uit Brodie Kostecki en Will Brown eindigde resp. als derde en vierde. Nick Percat was aanvankelijk met een tiende plek de best geklasseerde Ford-coureur maar een tijdstraf betekende dat Thomas Randle in de Tickford Mustang als tiende werd geklasseerd. In de openingsfase wist André Heimgartner zich fel tegen de aanvallen van SVG te verdedigen maar moest eindelijk P2 prijsgeven. Voor Heimgartner was het andermaal een goede voorstelling in de Supercars.
De derde wedstrijd in Darwin betekende ook een kleine doorbraak voor het Truck Assists van Matt Stone Racing. Evenals Broc Feeney in de tweede wedstrijd domineerde LeBrocq volledig en reed vrijwel alle 35 ronden aan de leiding. Voor Heimgartner werd het met een tweede plek andermaal een topvoorstelling in Darwin. In de tussenstand van het kampioenschap verloor Kostecki waardevolle punten. Brodie moest al in de eerste ronde met een mechanisch probleem naar binnen en werd uiteindelijk als 26e geklasseerd. Achter de beide RB Chevrolets eindigde Cameron Waters als vijfde. Het team van Tickford Racing was er gelukkig in geslaagd om de Mustang voor R14 en R15 te herstellen. Overigens was Waters wel de best geklasseerde Mustang-rijder. P8 t/m P10 werd door de Mustangs van Will Davison, Chaz Mostert en Todd Hazelwood opgeëist.

Overtuigende overwinning voor de jonge Broc Feeney. Daar gaan we nog veel van horen.
Broc Feeney: “Het was over het algemeen een geweldig weekend. Zeker het beste dit jaar tot nu toe. Dit waar we naar op zoek zijn om races te winnen. Voor ons was het opvallend dat dit jaar de consistentie dit jaar gewoon ontbrak. Om vanuit Tasmanië naar Darwin te komen en de vaart erin houden is gewoon fantastisch. Van onze testdag hebben we wel het één en ander geleerd. Ik weer niet zeker of we een halve seconden in de auto hebben gevonden maar ik heb zeker wel het vertrouwen in mijzelf gevonden. Ik denk dat we erg sterk Darwin zijn binnengerold om eerste, tweede en derde plek te behalen is natuurlijk geweldig. Nu moeten we het momentum naar Townsville zien vast te houden. Mijn focus ligt erop om elke wedstrijd zo goed mogelijk te voltooien en goed kwalificeren maakt het natuurlijk wel een beetje gemakkelijker voor ons.”

Ondanks een slecht begin van het weekend waarin werkelijk niets ging toch een goed weekend voor SVG die nu in de tussenstand als tweede staat genoteerd. Erebus gaat de hete adem voelen.
Shane van Gisbergen: “De kwalificatie op zondag was interessant. Ik voltooide mijn ronde en verwachtte op P25 of zoiets te eindigen. Binnen een tiende kwalificeerde ik mij als derde. Dus ik moet daarover nadenken en nog meer over de auto zien te leren. Want het voelt alsof ik wel beter kan. In de races voelt het aan alsof we niet competitief zijn maar in werkelijkheid zijn wij snel. Ik begrijp dus echt niet waardoor dit komt. Het racen was dit weekend bijzonder zwaar. Vooral als je achter een andere deelnemer zit omdat de auto’s zo heet worden. Het team heeft geweldig werk geleverd door achter mij te blijven staan en met de auto dingen uit te proberen. Wij hadden afgelopen vrijdag al veel problemen en verloren veel in de oefensessies. Maar om dit weekend als tweede in de punten te eindigen was fantastisch en zeker voor Broc. Aan die kant van de garage heb ik mij niet zoveel bezig gehouden. Hopelijk kunnen wij het momentum voor Townsville nu vast gaan houden.”
Will Davison: “Al met al veel positieven uit het weekend. Veel veranderingen aan onze auto. We hebben aantal dingen gevonden die werkten maar ook die niet werkten. Alleen een beetje teleurgesteld doordat ik in de tweede race bij een incident van iemand anders betrokken raakte. Dit waren niet de resultaten waarna wij op zoek zijn maar het was geweldig om een podium te behalen en ik denk dat we dit weekend veel tekenen van goede verbetering hebben laten zien.”
André Heimgartner: “Ik had enige consistentie en een goede snelheid in de kwalificatie wat de dag echt goed maakte waardoor wij over een goed wedstrijdtempo konden beschikken wat we echter niet helemaal konden maximaliseren omdat we niet over voldoende rechte lijn snelheid beschikten en niet 100 procent voor de overwinning konden gaan. Maar we maakten wel druk en deden wat we konden. Over het algemeen een geweldig weekend.”

Sterk optreden van André Heimgartner.
Race 13
01 Mark Winterbottom Chevrolet 35 ronden
02 Broc Feeney Chevrolet +0.456
03 Will Davison Ford +3.352
04 Brodie Kostecki Chevrolet +4.642
05 Bryce Fullwood Chevrolet +7.515
06 Shane van Gisbergen Chevrolet +9.436
07 Will Brown Chevrolet +9.962
08 Chaz Mostert Ford +10.111
09 Anton De Pasquale Ford +11.158
10 Tim Slade Chevrolet + 13.943

Will Davison: "Veel over de Mustang afgelopen weekend geleerd."
Race 14
01 Broc Feeney Chevrolet 35 ronden
02 Shane van Gisbergen Chevrolet +1.476
03 Andre Heimgartner Chevrolet +3.306
04 Brodie Kostecki Chevrolet +4.134
05 Will Brown Chevrolet +10.981
06 James Golding Chevrolet +11.830
07 Macauley Jones Chevrolet +15.438
08 Bryce Fullwood Chevrolet +15.779
09 Scott Pye Chevrolet +19.841
10 Thomas Randle Ford +21.961
Race 15
01 Jack Le Brocq Chevrolet 35 ronden
02 Andre Heimgartner Chevrolet +1.349
03 Broc Feeney Chevrolet +8.493
04 Shane van Gisbergen Chevrolet +10.314
05 Cameron Waters Ford +12.405
06 Will Brown Chevrolet +14.925
07 Mark Winterbottom Chevrolet +16.072
08 Will Davison Ford +16.704
09 Chaz Mostert Ford +24.350
10 Todd Hazelwood Chevrolet +25.317

Mooie overzichtsfoto van de pitlane in Darwin.