Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen behaalt bijzondere mijlpaal voor Red Bull met overwinning bij Grand Prix Canada

Fy7PbjRWAAAV1Qq

Na een uitstekend resultaat bij de kwalificatiesessie op zaterdag, heeft Max Verstappen bij de Canadeze Grand Prix opnieuw zijn pole position tot een overwinning weten te transformeren. Achter de Nederlander vond er een interessant duel tussen P2-man Fernando Alonso en P3-starter Lewis Hamilton plaats. Na een positieverwisseling bij de start was de eerstgenoemde coureur uiteindelijk de snellere man, waardoor beide coureurs op hun oorspronkelijke startposities finishten.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Aston Martin, Mercedes


De voorbereidingen op de Grand Prix van Canada werden grotendeels door een flinke bak regen vergezelt, maar de race op Circuit Gilles Villeneuve leek op weinig neerslag te kunnen rekenen, en zodoende startte het gehele veld op droogweerbanden. Vrijwel alle coureurs kozen voor de medium bandencompound, terwijl onder andere Sergio Pérez via de hardere banden voor een alternatieve bandenstrategie ging.

Bij het vallen van de lichten kwam het gehele Formule 1-veld goed weg. Leider Max Verstappen kon zijn voorste startpositie behouden, maar achter hem werd er bij het inkomen van bocht één al van positie veranderd. In tegenstelling tot Lewis Hamilton kwam P2-man Fernando Alonso niet lekker van zijn plek weg, waardoor de Aston Martin-coureur al bij het eerste rempunt van de race een positie had verloren.

In het middenveld was er een kortstondig, maar interessant duelletje te zien. Sergio Pérez, die na een tegenvallend kwalificatieresultaat vanaf P12 de race zou aanvangen, kwam meermaals naast Ferrari-coureur Carlos Sainz terecht. In één ronde wisten beide mannen elkaar meerdere malen in te halen, maar was het uiteindelijk Sainz die er met de betere positie vandoor ging.

2023 Canadian Grand Prix, Friday - Steve Etherington

Na de beginfase kon Verstappen de race al langzaamaan gaan managen, en wist Hamilton nog redelijk met de regerend wereldkampioen mee te komen. Echter kon de AMR23-bolide van Alonso steeds meer haar banden in de juiste performancewindow krijgen, en wist de Spanjaard zachtjesaan richting de achtervleugel van de Mercedes te kruipen. Terwijl het hoogtepunt van een samenkomen tussen twee Formule 1-kampioenen steeds dichterbij leek te komen, ging het niet ver achter hen mis. Hamilton's teamgenoot George Russell maakte in de uitdagende middensector een grove fout, waardoor hij de rechterachterkant van zijn W14-bolide de muur in boorde. De Britse jongeling kon weliswaar met een lekke band wegkomen, maar de door hem veroorzaakte safety car zou het aankomende kookpunt tussen Hamilton en Alonso alleen maar versnellen.

Terwijl Russell zijn auto richting de pitstraat terug wist te krijgen, ging de top drie naar binnen voor vers rubber. Red Bull zorgde met haar snelle beslissing ervoor om Verstappen naar binnen te brengen, waardoor hij zijn leiding van de race kon behouden. Hamilton en Alonso volgden. De Aston Martin-pitcrew was íets efficienter, en dus leek Alonso zijn tegenstander in de pitstraat in te kunnen halen. Echter kon de Brit nog nét zijn auto voor Alonso houden, maar ontstond er de vraag of het team van Mercedes haar coureur op een onveilige manier weer de pitstraat had opgestuurd.

Inhalen bleek een lastig onderdeel op Circuit Gilles Villeneuve. Desondanks waren er genoeg pogingen te zien. In de lange DRS-trein tussen P7-coureur van dat moment Esteban Ocon en P12-man Oscar Piastri konden onder andere Lando Norris, Valtteri Bottas en Alex Albon flink met elkaar in gevecht gaan. Met overtuiging kon Norris teamgenoot Piastri bij de haarspeldbocht inhalen, en wist Albon van een aanremfout van Kevin Magnussen te profiteren.

Opnieuw duurde het even voordat Alonso zijn banden op temperatuur had gekregen. In ronde 22 kon de Spanjaard opnieuw bij Hamilton aansluiten, waardoor hij door middel van DRS op de back-straight er meteen aan hem voorbij kon komen. De geslaagde inhaalmove betekende dat beide coureurs weer op hun oorspronkelijke startposities terechtkwamen. Ondertussen managede Verstappen de race met gemak op de harde band.

Bij de door Russell veroorzaakte safety car druppelden vele auto's naar binnen om vers rubber te halen, maar daar zaten een aantal verrassende uitzonderingen tussen. Beide Ferrari-coureurs en Red Bull-man Pérez bleven buiten, en konden ieder daardoor zo'n vijf posities pakken. Een sterke strategische keuze, want de middenveldauto's die wél de pitstraat binnen kwamen rijden, zaten even later allemaal in de DRS-trein vast.

De top drie leek haar eigen posities te kunnen verstevigen, en daarachter was de situatie niet anders. Charles Leclerc, de Scuderia-coureur die op de vierde positie rondreed, kreeg van zijn team te horen dat hij niet door teamgenoot Carlos Sainz zou worden aangevallen. Beide Ferrari-rijders werden deze Grand Prix op een sterk strategisch optreden van hun team getrakteerd, en dus leek een goed resultaat in het verschiet te liggen. Voor Red Bull-coureur Pérez leek het in z'n geheel geen goed weekend te worden, want na een slechte kwalificatie op de dag daarvoor, zag de Mexicaan in de race beide Ferrari's aan de horizon verdwijnen.

GP2309 083120CanadaGP2023FRI2 252

Richting de slotfase van de race leek er in de top zes weinig meer te gaan veranderen. Tussen Verstappen en Alonso was het onderlinge gat vergroot, en ondanks dat Hamilton nog even richting de achtervleugel van de Spanjaard leek te kunnen komen, moest ook hij met zijn oorspronkelijke startpositie genoegen nemen. Vanaf P7 werd het echter nog even stukken spannender. Alex Albon, de coureur die tot nu toe in 2023 sterk weet te presteren, zag zichzelf op een goede positie rijden. De Thais-Britse rijder had echter een aanstormende Russell in zijn spiegels zitten, en moest door middel van het opsparen van zijn batterij zijn positie proberen te verdedigen. En dat lukte uiteindelijk, want na het wegvallen van Russell vanwege een DNF en een klein aantal pogingen van Ocon, wist Albon zijn Williams-bolide naar een sterke eindpositie te brengen.

Bij het vallen van de finishvlag was het Verstappen die opnieuw dominant presteerde. De Nederlander behaalde zijn 41e Grand Prix-overwinning, wat hem op een gelijke hoogte met F1-legende Ayrton Senna brengt. Naast dit bijzondere feit kon zijn team Red Bull nog een andere mijlpaal vieren. De Grand Prix van Canada bleek namelijk de honderdste in totaal te zijn voor de Oostenrijkse renstal. Alonso en Hamilton maakten het podium compleet, Ferrari-mannen Leclerc en Sainz finishten vierde en vijfde, voor Pérez. Albon eindigde op een knappe zevende plek, voor Ocon, Stroll en Bottas.

Grand Prix van Canada, Montréal, 18 juni 2023

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 70 ronden
2. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 9"570
3. Lewis Hamilton (Mercedes) - 14"168
4. Charles Leclerc (Ferrari) - 18"648
5. Carlos Sainz (Ferrari) - 21"540
6. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 51"028
7. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'00"813
8. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'01"692
9. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'04"402
10. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'04"432
11. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'05"101
12. Pierre Gasly (Alpine-Renault) - 1'05"249
13. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'08"363 **
14. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'13"423
15. Nico Hulkenberg (Haas-Ferrari) - 1 ronde
16. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1 ronde
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde
18. Nyck De Vries (Alpha Tauri-Honda) - 1 ronde

Uitgevallen

Logan Sargeant
George Russell

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 195
2. Perez 126
3. Alonso 117
4. Hamilton 102
5. Sainz 68
6. Russell 65
7. Leclerc 54
8. Stroll 37
9. Ocon 29
10. Gasly 15
11. Norris 12
12. Albon 7
13. Hulkenberg 6
14. Piastri, Bottas 5
16. Zhou 4
17. Tsunoda, Magnussen 2
19. De Vries, Sargeant 0

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 321
2. Mercedes 167
3. Aston Martin-Mercedes 154
4. Ferrari 122
5. Alpine-Renault 44
6. McLaren-Mercedes 17
7. Sauber-Ferrari 9
8. Haas-Ferrari 8
9. Williams-Mercedes 7
10. Alpha Tauri-Honda 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet