Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ferrari wint voor het eerst sinds 1965 weer in Le Mans, klassezege Nicky Catsburg in GTE-Am (lang)

230611 Ferrari finish
Winst voor Ferrari in de "Centenaire" van de 24 Uur van Le Mans

Voor het eerst sinds 1965 (Masten Gregory, Jochen Rindt en Ed Hughus, Ferrari 250 TR) heeft Ferrari weer de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Met nog meer dan vijf uur te gaan nam de Ferrari van het AF Corse-fabrieksteam met het startnummer 51, bestuurd door Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovonazzi, de leiding over en stond die vervolgens niet meer af. Daarmee was de overwinning bij de eerste deelname van Ferrari als fabrikant in Le Mans sinds 1973, een feit. Het is de tiende overwinning voor Ferrari in Le Mans. In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Poolse Inter Europol Competition met rijders Jakob Smiechowdki, Albert Costa en Fabio Scherer. In de GTE-Am-klasse was er Nederlands success dankzij Nicky Catsburg, die samen met zijn teamgenoten Ben Keating en Nico Varrone in de Corvette de klasse won. Met de derde zege van het seizoen is het trio vanwege de dubbele punten in Le Mans daarmee al bijna zeker van de wereldtitel in de klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Bob van der Wolf

In tegenstelling tot de eerste helft van de race bleef het op zondag relatief rustig, hoewel er natuurlijk nog steeds de nodige incidenten en dramatische ontwikkelingen waren. Sinds het licht werd, was het echter wel duidelijk dat de strijd om de zege normaal gesproken tussen de nummer 8-Toyota, de enige overgebleven auto van de beide GR010 Hybrids, en de nummer 51-Ferrari zou gaan. De nummer 50-Ferrari had rond halverwege de race wat tijd verloren nadat een steentje de radiateur beschadigd had en speelde daarmee geen rol meer in de strijd om het podium.

Het duel was uiteindelijk beslist nadat Toyota-rijder Hirakawa met nog een uur en drie kwartier te gaan bij Arnage met blokkerende wielen rechtdoor schoot en de voor- en zijkant van de auto beschadigde. Daarmee was voor Alessandro Pier Guidi de weg vrij om de Ferrari als winnaar over de eindstreep te rijden. Hirakawa werd op 1:21,793 minuten als tweede afgevlagd en deelde het podiumsucces met zijn teamgenoten Sébastien Buemi en Brendon Hartley.

Achter de Ferrari en de Toyota eindigden de beide Cadillacs van het fabrieksteam van Chip Ganassi op de derde en vierde plaats, op respectievelijk één en twee ronden, met de WEC-auto van Earl Bamber, Richard Westbrook en Alex Lynn op de laatste podiumpositie. Daarmee stonden er voor het eerst sinds 2016 drie verschillende merken op het podium in Le Mans. De andere Cadillac met Renger van der Zande, Sébastien Bourdais en Scott Dixon eindigde na een incidentrijke race op de vierde plaats. “Ik ben er super trots op dat we als derde en vierde geëindigd zijn. De ontwikkeling van de auto met alle betrokkenen, monteurs, ingenieurs, GM, Cadillac en Dallara was een enorm avontuur. Het resultaat laat zien hoe betrouwbaar de auto is. Het is ongelooflijk deel uit te maken van zo’n project”, zei Van der Zande.

230611 Zande
Van der Zande eindigde met de nummer 3-Cadillac als vierde

De tweede Ferrari met Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen werd als vijfde geklasseerd en werd gevolgd door de beide Glickenhaus-prototypes, ondanks meerdere incidenten in de loop van de race voor de beide privé-LMP1’s zonder hybride-technologie. Dumas/Brisco/Pla eindigden als zesde, Mailleux/Berthon/Guttieriez werden zevende. Daarachter volgde de Peugeot van Paul Di Resta, Mikkel Jensen en Jean-Eric Vergne, weliswaar met flinke achterstand, ondermeer na de excursie van Vergne in de grindbak van Mulsanne op zaterdagavond, maar de Peugeots waren als geheel toch sterker dan velen van te voren hadden verwacht.

230611 Porsche 5
Porsche bleef ver bij de verwachtingen achter

Porsche daarentegen bleef ver achter bij de verwachtingen. Technische problemen, gebrek aan betrouwbaarheid en rijdersfouten waren de oorzaak dat de drie 963’s in het jubileumjaar van het merk en van de race nauwelijks een rol speelden in de strijd om de ereplaatsen. De nummer 75-Porsche was op zaterdagavond al uit de race, de nummer 6 verloor veel terrein als gevolg van een crash van Kévin Estre en daarna een probleem met het hybridesysteem, waarop de accu vervangen moest worden, en de nummer 5 had in de slotfase een gebroken aandrijfas, nadat er eerder al veel tijd verloren was gegaan als gevolg van een lek in het koelsysteem in de nacht. De negende plaats voor Dane Cameron, Michael Christensen en Fred Makowiecki als beste resultaat was zeker niet wat men bij Porsche en het Penske-fabrieksteam verwacht had.

De winst in de LMP2-klasse ging na een vrij onopvallende, maar zeer regelmatig en keurig gereden wedstrijd naar het Poolse team Inter Europol Competition, dat daarmee de beste prestatie in zijn nog niet zo lange bestaan neerzette. Jakub Schmieckowski, Fabio Scherer en Albert Costa zorgden voor het succes. Daarbij had Scherer het extra zwaar, want hij had een voetblessure opgelopen nadat de Corvette met Nicky Catsburg bij een pitstop over zijn voet gereden was. Het Belgische team WRT eindigde met Rui Andrade, Louis Delétraz en Robert Kubica als tweede, de Duqueine-Oreca van Neel Jani, René Binder en Nico Pino werd als derde geklasseerd.

230611 Garde
Veel tijdverlies voor het team van Giedo van der Garde na de aanrijding in de nacht

Beste Nederlander in de LMP2-klasse was uiteindelijk Robin Frijns, die na de Formule E-race in Indonesië de hele week in Le Mans niet in topconditie was en samen met zijn teamgenoten Habsburg en Gelael constant wat snelheid tekort kwam om echt voorin te kunnen meestrijden. De Panis Racing-Oreca met Job van Uitert en Tijmen van der Helm reed lange tijd heel mooi in de top drie van de klasse, maar verloor in de tweede helft van de race terrein als gevolg van een defecte accu en kwam uiteindelijk niet verder dan de 14e plaats in LMP2. De beide andere Nederlandse LMP2-rijders, Bent Viscaal in de nummer 9-Prema-auto en Giedo van der Garde in de nummer 39-Graff Racing-Oreca, werden beide het slachtoffer van onbezonnen acties van anderen. De Graff-auto werd met Van der Garde aan het stuur rond middernacht geraakt door Louis Prette met de JMW-Ferrari. Viscaal had in de avond een geweldige vijfvoudige stint gereden, waarna hij de auto in leidende positie terugbracht naar het team, maar hier werd de auto later geraakt door een concurrent, nadat Ugran met de auto op een natte baan het spoor bijster was geraakt, wat veel schade opleverde.

230611 Uitert
De Graff-Oreca met Job van Uitert en Tijmen van der Helm reed lange tijd in de top drie

“Teleurstelling overheerst“, zei Viscaal. “We hadden deze wedstrijd kunnen winnen. Het doet enorm zeer dat we vanuit kansrijke positie zijn weggevallen. Over mijn eigen prestatie kan ik meer dan tevreden zijn, maar daar heb ik nu even niets aan. Het verandert de uitslag immers niet. Misschien dat ik over een paar weken hierop terugkijk en iets meer positivisme voel, maar op dit moment baal ik als een stekker.”

230611 Corvette actie
Nicky Catsburg won met zijn teamgenoten in de Corvette de GTE-Am-klasse

In GTE-Am herhaalde Ben Keating zijn klassezege van vorig jaar, toen hij met de TF Sport-Aston Martin won. Ditmaal was hij met de Corvette de sterkste, bijgestaan door onze landgenoot Nicky Catsburg en de Argentijn Nico Varrone. Met de overwinning in de belangrijkste race van het jaar zet het trio een ongelooflijk sterke reeks voort, want het seizoen begon met twee overwinningen in Sebring en Portimão en de tweede plaats in Spa al bijzonder sterk. Omdat de punten in Le Mans dubbel tellen, zijn de drie daarmee al bijna kampioen in de klasse! Toch was het voor het Corvette-trio bepaald geen eenvoudige race: op zaterdag ging in het eerste uur al een demper stuk, waardoor het team twee ronden achterstand opliep. “We maakten al grappen dat we beter naar huis konden gaan”, zei Nicky Catsburg. Uiteindelijk kon onze landgenoot echter ook Le Mans op zijn erelijst bijschrijven, nadat hij eerder al algehele of klassezeges had geboekt in de 24-uursrace van Daytona, de Nürburgring en Spa-Francorchamps. “Soms lijkt het wel alsof ik droom”, gaf hij toe. “Dit seizoen is zeker mijn sterkste tot nu toe. Hier in Le Mans winnen is echt ongelooflijk!”

Met een ronde achterstand eindigde de ORT by TF-Aston Martin vam Ahmad Al Harthy, Michael Dinam en Charlie Eastwood als tweede, de GR-Porsche van Michael Wainwright, Ben Barker en Ricardo Pera werd als derde geklasseerd en zorgde daarmee voor het enige tastbare Porsche-resultaat in de race. De Iron Dames-Porsche van Sarah Bovy, Michele Gatting en Rahel Frey eindigde op de vierde plaats.

230611 NASCAR
Ook de NASCAR-Camaro van Hendrick Motorsport reed de race uit
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet