24h Le Mans: Het nieuws van de persconferentie van de ACO

Druk bezochte persconferentie van de Automobile Club de l'Ouest
Op vrijdagochtend was er de traditionele persconferentie van de Automobile Club de l’Ouest aan de vooravond van de 24 Uur van Le Mans. Het belangrijkste nieuws was het bekendmaken van de kalender van het FIA WEC voor 2024, met de terugkeer van Sao Paulo en Austin en de verplaatsing van de Italiaanse ronde van Monza naar Imola. Daarnaast bevestigde Toyota bij monde van topman Akio Toyoda de komst van een prototype op waterstof. Vanaf 2026 zet de ACO vol in op waterstof als energiebron voor de hoogste prototypeklasse.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer
Gepresenteerd door Bruno Vandestick, de vaste speaker van de 24 Uur van Le Mans, werd er tijdens de persconferentie nog maar weer eens stilgestaan bij de mijlpaal die dit jaar met het honderdjarig jubileum van de race wordt bereikt. ACO-president Pierre Fillon toonde zich zeer ingenomen met het succes van het evenement en de belangstelling voor de race.
Veel nieuws over toekomstige reglementen was er niet, nadat de ACO enkele weken geleden al de waterstof-strategie voor de toekomst had bekrachtigd. Met Toyota is er nu een eerste fabrikant die deze weg volgt. Akio Toyota, die twee weken geleden zelf met een Toyota Corolla op waterstof deelnam aan de 24 Uur van Fuji, riep alle andere fabrikanten op om ook de mogelijkheden van waterstof te onderzoeken. “Zo bereiken we carbon-neutraliteit zonder concessies te hoeven doen op het gebied van prestaties en plezier”, aldus Toyoda. “Het geluid, het koppel en de dynamiek zijn met waterstof onverminderd voorhanden.”

Akio Toyoda met ACO-president Pierre Fillon en links presentator Bruno Vandestick
Ook de komst van het GT3-reglement als basis voor de GT-klasse in WEC en Le Mans vanaf 2024 was al bekend. Bij monde van Richard Mille, voorzitter van de endurancecommissie van de FIA, werd eens te meer bekrachtigd dat de organisatie daarbij de voorkeur geeft aan fabrikanten die ook in de hypercar-klasse actief zijn (wat volgend jaar zou neerkomen op de GT3-modellen van BMW, Corvette (vanwege de GM-link met Cadillac) Ferrari, Lamborghini en Porsche), maar er wordt toch een deur opengehouden voor andere merken. Met name Mercedes heeft al interesse kenbaar gemaakt om in Le Mans aanwezig te kunnen zijn, terwijl het natuurlijk ook voor andere merken als Aston Martin, Audi en McLaren interessant kan zijn.
Bij de bekendmaking van de kalender van het WEC voor 2024 werd duidelijk dat Sebring verdwenen is. Al eerder was bekend dat Qatar in het kader van een tienjarige deal de locatie wordt voor de seizoensstart. De Amerikaanse ronde verhuist van Sebring naar Austin, waar het WEC al een paar keer te gast was. Voorts keert de Braziliaanse race in São Paulo terug en wordt de Italiaanse wedstrijd verplaatst van Monza naar Imola. De overige races blijven: Spa-Francorchamps in mei, waar eerder dit jaar het contract voor vijf jaar werd verlengd, Le Mans op 15 en 16 juni, Fuji in september en Bahrein in november.
De FIA WEC-kalender 2024 op een rij:
2 maart Qatar
21 april Imola
11 mei Spa-Francorchamps
15-16 juni Le Mans
14 juli São Paulo
1 september Austin
15 september Fuji
2 november Bahrein
Tevens werd de kalender voor de Asian Le Mans Series gepresenteerd. Deze serie, met de organisatie SRO van Stépane Ratel als promotor, gaat na twee seizoenen met races in het Midden-Oosten nu ook weer verder naar het oosten met twee wedstrijden op het circuit van Sepang in Maleisië, waarna wordt afgesloten met wedstrijden in Dubai en Abu Dhabi.
De Asian Le Mans Series-kalender 2023-2024 op een rij:
2 december Sepang
3 december Sepang
4 februari Dubai
10 februari Abu Dhabi
11 februari Abu Dhabi