Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Persoonlijk record en eerste 5,8 seconden voor Marck Harteveld bij The Main Event op Santa Pod

DSC 0794

Als de start van het seizoen van Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing een voorbode was voor wat er dit jaar allemaal gaat komen, dan belooft het een mooi jaar te worden. Tijdens The Main Event op Santa Pod Raceway, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, verbeterde Harteveld tot twee keer toe zijn persoonlijk record, dook daarbij voor het eerst onder de 5,9 seconden en reed maar liefst zes keer op rij onder de zes seconden! Daarnaast zorgde Harteveld in de kwartfinales van de eliminaties bijna voor een grote verrassing door regerend FIA Europees kampioen en Europees recordhouder Jan Ericsson uit te schakelen. Het verschil op de finishlijn in het nadeel van de Voodoo Hemi Racing-piloot bedroeg slechts 0,107 seconden!

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings


Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing trapten het seizoen 2023 af met The Doorslammers. Deze niet voor een kampioenschap meetellende wedstrijd werd als een ideale voorbereiding gezien op de een week later op dezelfde baan van Santa Pod Raceway te verrijden The Main Event, de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap, de titelstrijd waar het team uit Wateringen zich dit jaar volledig op concentreert.

DSC 5305

Dat Harteveld en de Voodoo Hemi Racing crew de afgelopen maanden in de voorbereiding op het seizoen weer goed werk hadden geleverd, bleek al snel. Met een 5,94 en een 5,95 seconden kwam Harteveld tijdens The Doorslammers meteen al in de buurt van zijn persoonlijk record dat sinds vorig jaar staat op 5,927 seconden.

DSC 5426

Het team begon dan ook een week later vol vertrouwen aan de kwalificaties voor The Main Event. In zijn allereerste run zette Harteveld meteen een tijd van 5,888 seconden op het scorebord, een verbetering van zijn persoonlijk record en de eerste keer dat de Voodoo Hemi Racing-piloot de 5,9 seconden grens wist te doorbreken. Dat de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird dit seizoen niet alleen aan snelheid gewonnen heeft, maar ook nog eens extreem constant is, bleek in het verdere verloop van de kwalificaties toen Harteveld de klokken stil liet staan bij achtereenvolgens 5,93; 5,94 en 5,96 seconden! Met zijn tijd van 5,888 seconden sloot Harteveld de eerste kwalificatiedag af op plek vier, maar zakte naar plek negen toen op dag twee diverse rijders hun tijden wisten te verbeteren. Hoe extreem competitief het Pro Modified-veld in het FIA Europees Kampioenschap dit jaar is, mag wel blijken uit het feit dat elf van de zeventien rijders zich kwalificeerden met een tijd onder de zes seconden en er daarvan maar liefst negen onder de 5,9 seconden doken.

DSC 5077

Met zijn negende kwalificatiepositie moest Harteveld het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen meervoudig FIA Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist. In een uitstekende run zette Harteveld een tijd van 5,862 seconden op de klokken, dook daarmee opnieuw onder de 5,9 seconden, scherpte voor de tweede keer zijn persoonlijk record aan en minstens zo belangrijk, de Voodoo Hemi Superbird liet Gullqvist ver achter zich en plaatste zich voor de kwartfinales.

DSC 5601

Daarin wachtte de confrontatie met regerend FIA Europees kampioen, Europees recordhouder en nummer één uit de kwalificaties, Jan Ericsson. Om de Zweed, die met de regelmaat van de klok in de 5,7 seconden weet te komen, te kunnen kloppen, wist Harteveld dat er niet alleen een goede run nodig was, maar dat met name de reactietijd wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn. Bij het verspringen van de lichten was Harteveld met 0,039 seconden uitstekend weg en nam een voorsprong. Zijn tijd bleef echter steken op 5,95 seconden en dat was niet genoeg om Ericsson, die een 5,78 seconden liet noteren, achter zich te houden. Het verschil aan de finishlijn bedroeg slechts 0,107 seconden.

DSC 5597

Ondanks deze voortijdige uitschakeling keken Harteveld en zijn team met een meer dan tevreden gevoel op de twee Engelse wedstrijden terug. Een nieuw, flink aangescherpt persoonlijk record van 5,862 seconden, twee runs in de 5,8 seconden en maar liefst zes runs op rij onder de zes seconden met een langzaamste tijd van 5,96 seconden. Niet alleen met de snelheid, maar ook met de constantheid van de Superbird zit het dus wel goed en dat is juist de combinatie waarmee wedstrijden gewonnen worden. Daarbij weten Harteveld, het team en tuner Joeri Woudenberg dat er nog meer in de Superbird zit.

DSC 0790

Over iets meer dan een week staat met de Tierp Internationals op het Zweedse Tierp Arena alweer de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Op Tierp verschijnen maar liefst 22 Pro Mods aan de start, waaronder een aantal extreem snelle Zweden die er op Santa Pod Raceway niet bij waren. Het wordt dus weer een interessant en uitdagend weekend waar Voodoo Hemi Racing met vertrouwen naar uitkijkt.

DSC 5842

Resterende kalender Voodoo Hemi Racing
15-18 juni, Tierp Arena, Zweden, FIA EK
10-13 augustus, Tierp Arena, Zweden, FIA EK
25-27 augustus, NitrOlympX, HockenheimRing, Duitsland, FIA EK
7-10 september, European Finals, Santa Pod Raceway, Engeland, FIA EK

DSC 5847

Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door Six-Pack Speedshop, Flexibell Systems, M-Trex IJmuiden Holland BV, Altac Coating Group, Brute Jeeps, Mooi Reclame Werk, G&L Harteveld, Qrien van Vliet, Wiretec Draadproducten, FB Installaties, vd Kruk Waterontharders, Q.D. Automotive, Sunproof, P. Komen Autoherstelwerk, L Harteveld Werkzaamheden, J&B de J, Olsthoorn Bedrijfsvoertuigen en Sunder Scooters.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet