Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: Akkodis ASP wint Paul Ricard 1000km na sensationele stint Marciello, podium voor Van Berlo en Hezemans

230603 Start
Gounon leidt een veld van 57 auto's - na een aantal extra inschrijvingen van teams die zich voorbereiden op de 24 Uur van Spa - richting de eerste bocht op Paul Ricard

Op een mooie, maar wat broeierige zaterdagavond werd de Circuit Paul Ricard 1000km verreden, de zes uurs GT3-wedstrijd nabij Le Castellet. Timur Boguslavskiy, Jules Gounon en Raffaele Marciello schreven de tweede ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS op hun naam met het Akkodis ASP Team. Het Mercedes-AMG-trio kwam in de laatste twee uur terug van de vijfde positie naar de leiding dankzij een ultrasnelle slotfase van Marciello. Glenn van Berlo (GRT Grasser Racing Team) en Loris Hezemans (Comtoyou Racing) zorgden voor het Nederlandse succes in Zuid-Frankrijk met podiums in de Silver Cup.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO


Gounon ving de race aan vanaf pole position en behield de leiding bij de start voor Maro Engel (Mercedes-AMG Team Al Manar). De twee fabriekscoureurs werden gevolgd door Dennis Marschall (Tresor Orange1), Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing), Christopher Mies (Saintéloc Junior Team) en Daniel Serra (AF Corse), nadat Robert Shwartzman (AF Corse) van P3 terugviel naar P7. Pro-Am-kampioenschapsleider Rob Collard (Barwell Motorsport) crashte in de openingsronde na contact met Florian Scholze (GetSpeed). Lorenzo Ferrari (Akkodis ASP Team) zag een top tien-klassering in rook opgaan na zijn banden vernield te werden in een spin in Signes. Gounon leidde de herstart na de enige Safety Car-periode van de race.

230603 VanBerloHitesSchmid
Van Berlo werd tweede in zijn klasse, ondanks reparaties na het missen van zijn achterbumper vroeg in de race

De ROWE Racing-BMW van Philipp Eng, Marco Wittmann en Nick Yelloly, die de seizoensopener op Monza had gewonnen, kwam sterk naar voren en ging van de elfde naar de vierde positie in de eerste twee uur. Voor een andere BMW die getipt wordt als titelkandidaat, de nummer-32 van Team WRT, was het echter al gauw klaar. Charles Weerts maakte contact met Serra, waardoor de ophanging afbrak en de Belg moest opgeven. Toen Boguslavskiy vooraan het stuur had overgenomen van Gounon, viel de Rus terug en Marschalls teamgenoot Ricardo Feller nam de leiding over. De Tresor Orange1-Audi liep echter een lekke band op en moest vanwege schade opgeven. De Iron Lynx-Lamborghini van Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Jordan Pepper, die aan het strijden was om een positie in de top vijf, zou later hetzelfde overkomen.

230603 DejongheHezemansHutchison
Hezemans op weg naar een tweede podium van het seizoen in de Silver Cup en, samen met Dejonghe en Hutchison, behoudt de Nederlander de eerste positie in de tussenstand

Bij het ingaan van de laatste twee uur lag Yelloly eerste met een voorsprong van zeven seconden op Patric Niederhauser (Saintéloc Junior Team) die Engels teamgenoot Luca Stolz direct achter hem had. Marciello passeerde Max Hesse (ROWE Racing) voor de vierde positie. Marciello ging vervolgens voorbij aan Mercedes-AMG-collega Stolz en samen met Niederhauser begon hij het gat dicht te rijden richting Yelloly. Na ook zijn Zwitserse landgenoot te hebben ingehaald, ging Marciello maar liefst anderhalve seconde per ronde sneller dan wie dan ook. Hij passeerde Yelloly relatief gemakkelijk aan de buitenkant van Virage de la Tour wat weer de binnenkant werd van Virage du Pont.

230603 EngWittmannYelloly
Eng, Wittmann en Yelloly hebben nog een gat van elf punten naar Boguslavskiy, Gounon en Marciello in de tussenstand

In het laatste uur breidde Marciello zijn voorsprong uit tot bijna tien seconden en hij won de Circuit Paul Ricard 1000km samen met Boguslavskiy en Marciello. Engel, Fabian Schiller en Stolz werden tweede na een mindere stop van Eng, Wittmann en Yelloly. De laatstgenoemden kwamen zelfs nog als vierde over de streep, maar kregen het laatste plekje op het podium in handen na een tijdstraf vanwege track limits voor Simon Gachet, Mies en Niederhauser. Antonio Fuoco, Davide Rigon en Serra completeerden de top vijf in hun Ferrari voor Dan Harper, Hesse en Neil Verhagen, en teamgenoten Nicklas Nielsen, Alessio Rovera en Shwartzman. Na zijn eerste podium in zijn Sprint Cup-carrière, pakten Valentino Rossi (Team WRT) nu zijn eerste Endurance Cup-punten van het seizoen met P8 samen met Augusto Farfus en Maxime Martin.

230603 BoguslavskiyGounonMarciello2
Marciello, Boguslavskiy en Gounon (van links naar rechts) vieren hun overwinning in de Circuit Paul Ricard 1000km

Nicolas Baert, Max Hofer en Maxime Soulet (Comtoyou Racing) warden negende algemeen om wederom de Gold Cup te winnen. Miklas Born, David Schumacher en Marius Zug (Winward Racing) werden op slechts twee seconden achterstand tweede. Diens teamgenoten Indy Dontje, Philip Ellis en Russell Ward begonnen vanaf pole position in hun klasse, maar vielen na anderhalf uur uit met technische problemen. Charlie Fagg, Sam De Haan en Dean Macdonald (Optimum Motorsport) die op Monza nog tweede waren geworden, wisten überhaupt geen ronde te voltooien. Adam Eteki, Alberto Di Folco en Aurélien Panis (Boutsen VDS) maakten het podium in de Gold Cup af.

230603 BaertHoferSoulet
Baert, Hofer en Soulet lijken nog altijd onverslaanbaar in de Gold Cup na twee zeges in twee Endurance Cup-races

Alex Aka, Pietro Delli Guanti en Lorenzo Patrese maakten maar liefst 38 plaatsen goed om als vijftiende algemeen te finishen en de zege te pakken in de Silver Cup in hun Tresor Attempto Racing-Audi. Van Berlo werd samen met Benja Hites en Clemens Schmid tweede, ondanks het verliezen van de achterbumper van zijn Lamborghini vroeg in de race en het tijdsverlies vanwege reparaties. Hezemans werd netjes derde in de klasse samen met Sam Dejonghe en Finlay Hutchison. Jop Rappange had minder geluk. Hij zag zijn Dinamic GT Huber Racing-Porsche stilvallen, terwijl Tanart Sathienthirakul achter het stuur zat.

230603 AkaDelliGuantiPatrese
Aka, Delli Guanti en Patrese schreven de Silver Cup op hun naam na een ongelooflijke inhaalrace

In de Bronze Cup leek de Pure Rxcing-Porsche van Klaus Bachler, Alex Malykhin en Joel Sturm wederom te domineren, maar na contact met Hubert Haupt (Haupt Racing Team) in het gevecht om de leiding spinde Malykhin, en later liep de door Herberth Motorsport-gesteunde bolide ook nog een lekke band op. Henrique Chaves, Louis Prette en Miguel Ramos (Garage 59) lagen tot zeven minuten voor het vallen van de vlag op de eerste positie in de klasse, maar het wiel linksachter ging in brand en vloog van de McLaren af. De overwinning ging toen toch naar Sébastien Baud, Haupt en Arjun Maini voor de oudere Ferrari 488 GT3 van Andrea Bertolini, Jef Machiels en Louis Machiels (AF Corse). Eddie Cheever III, Chris Froggatt en Jonathan Hui (SKY – Tempesta Racing) maakten het Bronze Cup-podium af na als 57e en laatste te zijn gestart. Sarah Bovy, Rahel Frey en Michelle Gatting, de Iron Dames, vielen uit de top drie na een ongeplande pit stop en kwamen als negen over de streep.

230603 BaudHauptMaini
Baud, Haupt en Maini liggen elf punten voor op Cheever, Froggatt en Hui in de Bronze Cup na hun klassezege in Zuid-Frankrijk

Na het wegvallen van de Barwell Motorsport-Lamborghini ging de door Car Collection Motorsport-gerunde Porsche Zentrum Oberer Zürichsee gemakkelijk naar de zege in de Pro-Am Cup. Alex Fontana, Ivan Jacoma en Niki Leutwiler hadden een voorsprong van twee ronden op Jon Miller, Samantha Tan en Isaac Tutumlu (ST Racing by Rinaldi) na die zes uur. Lance Bergstein, Andrzej Lewandowski en Aaron Walker (GetSpeed) gaven de laatste plek op het Pro-Am-podium uit handen aan Dorian Boccolacci, Emil Caumes en Stéphane Denoual (CLRT) na een ongeplande pit stop.

230603 FontanaJacomaLeutwiler
Fontana, Jacoma en Leutwiler liggen eerste in het Pro-Am-kampioenschap waarin de top vier binnen slechts negen punten zit

UITSLAG RACE

De volgende ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS is de beruchte CrowdStrike 24 Hours of Spa en zal op 1 en 2 juli worden verreden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet