Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Alex Palou dominant in Detroit. VeeKay 18e

De Spanjaard Alex Palou behaalde in Detroit zijn tweede seizoensoverwinning voor het team van Chip Ganassi terwijl Will Power gedurende de gehele wedstrijd voor de zege een factor was. Hij eindigde voor Team Penske als tweede gevolgd door Arrow SP McLaren-rijder Felix Rosenqvist als derde eindigde. In de slotfase moest de Zweed zich fel tegen zijn teamgenoot Alexander Rossi en Scott Dixon verdedigen. Ondanks dat Kyle Kirkwood in de eerste ronde bij een incident betrokken was reed de Andretti Autosport-rijder een magische wedstrijd door als zesde te eindigen. Door een aantal incidenten in de slotfase viel VeeKay na een solide wedstrijd naar de 18e plek terug.

2023 Palou
Wat een klasevoorstelling van Alex Palou in Detroit. De Spanjaard was niet te stoppen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar


Alex Palou dominant in Detroit. VeeKay 18e
Een overtuigende overwinning voor Alex Palou die de wedstrijd met zijn Dallara Honda in Chevrolet City Detroit volledig beheerste. De interne strijd tussen Felix Rosenqvist en Alexander Rossi was prachtig om te zien. Uiteindelijk was het Rosenqvist die met P3 een podium pakte. ``We zullen dit wel intern bespreken`` verklaarde Alexander Rossi na afloop. Ook was er een incidentje tussen Will Power en Scott Dixon waarbij beiden elkaar raakten. Power verklaarde Dixon niet gezien te hebben en was erg verbaasd toen hij bij de laatste herstart de beelden zag. Beiden gingen na afloop professioneel met de situatie om. ``Het is gewoon niet anders.`` Hoewel VeeKay een erg solide wedstrijd reed moest de Nederlander in de slotfase helaas met een 18e plek genoegen nemen.

Een aanrijding met Colton Herta verknalde helaas zijn kansen. Wel was de progressie van ECR in de wedstrijd duidelijk zichtbaar. De voorspelde chaos in Detroit bleef echter uit. Wel kwam de wedstrijd door een aantal incidenten in de slotfase van de wedstrijd een beetje uit haar ritme maar de verwachte en voorspelde Tennessee chaos bleef volledig uit. Kyle Kirkwood reed na een incident met Callum Ilott in de eerste ronde een fantastische wedstrijd. Daarbij moest zelfs nog een achtervleugel vervangen worden. Zonder een ronde achterstand te verliezen reed de Amerikaan naar de zesde plek. Een indrukkende performance.

2023 Kirkwood
Kyle Kirkwood. Belofte van de toekomst. Absoluut.


Bandenkeuze Detroit
Zachte compound

Palou, Ericsson, Dixon, Pagenaud, O´Ward, Armstrong. Kirkwood, Rossi, Ilott, Pedersen, Malukas, Ferrucci, Harvey, Robb, Rahal

Zwarte compound

McLaughlin, Grosjean, Newgarden, Power, Rosenqvist, VeeKay, Daly, De Francesco, Lundgaard, Canapino, Castroneves, Herta

2023 Grosjean 2
Gaat het met Grosjean nog goed komen? In zeven wedstrijden viermaal achter elkaafr uitgeschakeld,


Race

De wedstrijd vond voor het eerst plaats op het nieuwe stratencircuit van Detroit met een 2,6 km lange configuratie. Naar verwachting zou de wedstrijd waarschijnlijk een driestopper gaan worden. Het Indycircus was voor de eerste keer weer terug aan de andere kant van de rivier in Detroit. De eerste start werd afgebroken. Bij de tweede start klom Callum Ilott bovenop de auto van Kyle Kirkwood. Voor Ilott was het direct einde verhaal. Herta en de aangereden Kirkwood gingen opnieuw naar binnen. De eerste herstart volgde in de zevende ronde. Na de tweede herstart wist Ganassi-coureur Alex Palou direct wat afstand van Grosjean en McLaughlin te nemen.

Stand 10e ronde: Palou, Grosjean, McLaughlin, Dixon, Ericsson, Power, Newgarden, Rosenqvist, Pagenaud, O´Ward. VeeKay 13

Newgarden en Rosenqvist waren direct in een mooi duel verwikkeld terwijl Power met een fantastisch move naar P5 doorschoof. Na 15 ronden had Palou zich al met een voorsprong van meer dan zes seconden zich van zijn achtervolgers los weten te rijden. Will Power maakte na zijn pitstop voor de harde band progressie richting Top 3 die uit Palou, Grosjean, Armstrong op de zachte compound bestond. Met P3 was Power duidelijk ontbrand. McLaughlin moest op de groene band zijn positie aan teamgenoot Power prijsgeven. Grosjean zorgde kort voor zijn reguliere stop in de 30e ronde even achterstevoren maar wist zich uit zijn benarde positie te redden.

2023 VeeKay
VeeKay andermaal slachtoffer van andermans optreden.


Stand 30e ronde: Power, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Newgarden, Palou(die al gewisseld had), VeeKay, Dixon, McLaughlin, Herta.

Newgarden was in de 34e ronde één van de laatsten die zich van zachte compound ontdaan had. Na de wissel bevonden Palou en Power zich weer op dezelfde hoogte. Met dit verschil dat Palou zich op de harde compound bevond en Power op de zachte. VeeKay wisselde in de 37e ronde eveneens naar de rode compound. Bij Arrow McLaren SP liet men een flinke steek vallen doordat het linker achterwiel niet goed bevestigd was.

Stand 40e ronde: Palou, Power, Dixon, Rosenqvist, Rossi, McLaughlin, Rossi, Grosjean, Ericsson, Armstrong, VeeKay.

Vier ronden later zorgde O´Ward na een kennismaking met de muur voor de tweede neutralisatie in de wedstrijd. De herstart volgde in de 49e ronde waarbij Alex Palou opnieuw de leiding nam en VeeKay op de zachte compound Armstrong wist te passeren. Sting Ray Robb zorgde vervolgens door een derde neutralisatie door met de bandenstapels kennis te maken. Rahal en Pedersen maakten vervolgens ook nog kennis met de muur waarbij laatstgenoemde er nog in slaagde zijn weg te vervolgen.

Stand 50e ronde:
Palou, Power, Dixon, Rosenqvist, Rossi, McLaughlin, Grosjean, VeeKay, Armstrong, Newgarden. De herstart volgde zes ronden later en daarbij nam Will Power voor de eerste maal in deze wedstrijd de leiding en nam direct afstand. VeeKay slaagde er op de zachte compound niet in om van deze situatie te profiteren. Hij slaagde er niet in om bij de herstart Romain Grosjean te verschalken. Maar alles draait in Indycar om het bandenvoordeel in de laatste stint.

2023 Indianapolis 500 - Pace Car
Sterk optreden van Felix Rosenqvist. De Zweed moet vechten voor zijn positie binnen het team.


Herta en Canapino hadden even een momentje doordat de Argentijn de Andretti Autosport-rijder teveel afblokte. VeeKay ging in de 64e ronde voor zijn laatste stop naar binnen. Inmiddels had Will Power zijn softe compound ook aardig aan flarden gereden. De 67e ronde werd waarschijnlijk de sleutel in de wedstrijd. Op Malukas na reed iedereen op de rode compound. In deze fase streden de Arrow McLaren SP-teamgenoten om elke mm asfalt terwijl Grosjean en McLaughlin licht contact maakten.

Stand 70e ronde: Ericsson, Palou, Power, Dixon, Kirkwood, Rosenqvist, Rossi, Grosjean, Newgarden, Armstrong. VeeKay P12.

VeeKay kwam flink onder druk van McLaughlin te staan die hem met gemak passeerde(bandenvoordeel) Ondanks een slecht begin van de wedstrijd wist Kyle Kirkwood zich weer helemaal naar de Top 10 terug te vechten. Ganassi-coureur Marcus Ericsson kwam in de 78e ronde voor zijn laatste stop naar binnen.

Stand 80e ronde: Palou, Power, Dixon, Rosenqvist, Rossi, Kirkwood, Grosjean, Newgarden, Armstrong, Ericsson. VeeKay P12

Twee ronden later verknalde Grosjean zijn goede uitgangspositie door voor de vierde maal in zeven wedstrijden opnieuw te crashen. De herstart voor de eindsprint moest direct afgebroken worden nadat David Malukas evenals Pato O`Ward eerder in de wedstrijd met de muur kennismaakte.
Een chaotische herstart tien ronden voor het einde waarbij Dixon en Power elkaar even raakten en waarvan Rosenqvist direct profiteerde terwijl VeeKay het even flink met Agusto Canapino aan de stok kreeg. Ferrucci drukte Sting Ray Robb weg waardoor er opnieuw een neutralisatie volgde. Deze situatie opende de deur van Alexander Rossi die eigenlijk tot dan toe een onopvallende wedstrijd had gereden.

2023 Power
Enorm sterk optreden van Will Power in Detroit. Will vocht als een leeuw voor de overwinning.


Na dit incident volgde er in de 95e ronde opnieuw een herstart waarbij Power direct zijn tweede plek weer teruggreep. De McLarens van Rosenqvist en Rossi maakten het elkaar flink lastig. VeeKay viel na contact met Colton Herta naar de 18e plek terug. Daarna veranderde er weinig meer. Zowel Palou als Marcus Ericsson deden goeden zaken wat betreft de tussenstand van het kampioenschap betreft.

Uitslag

1. Alex Palou Dallara Honda 100 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet + 1.143 secs
3. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 5.915 secs.
4. Scott Dixon Dallara Honda + 7.5682 secs.
5. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 9.9841 secs.
6. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 10.5426 secs.
7. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 10.9350 secs.
8. Marcus Armstrong Dallara Honda ´+ 11.6792 secs.
9. Marcus Ericsson Dallara Honda + 13.0181 secs.
10. Josef Newgarden Dallara Chevroelt + 14.0223 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet