Formule E: Maserati Masterclass Maximilian Günther in Jakarta. Robin Frijns 13e
Maxi Günther behaalde voor de tweede maal de pole dit weekend. Voor Robin Frijns werd het met het ABT Cupra Team een teleurstellende kwalificatie. De Nederlander kwalificeerde zich als 22e en laatste. Achter Gunther kwalificeerden Dennis, Evans, Mortara, Vandoorne en Wehrlein zich resp. als 2e, 3e, 4e, 5e en 6e. Voor Maserati betekende het een tweede pole in Jakarta. Met een riskante ``move`` in de wedstrijd verspeelde Nick Cassidy waardevolle kampioenschapspunten. Maximilian Günther drukte door intelligent rijden en energieverbruik direct vanaf het begin zijn stempel op de wedstrijd en maakte er dit weekend in Jakarta een Masterclass voorstelling van. Na een dramatisch kwalificatie wist Robin Frijns voor het team van ABT Cupra racing nog als dertiende te eindigen

Start van de tweede wedstrijd in Jakarta. Maxmilian Günther drukte er volledig zijn stempel op.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s FIA FE
Maserati Masterclass van Maximilian Günther in Jakarta. Robin Frijns 13e
Nog voor aanvang van de wedstrijd reed de Nio 333 van Sergio Sette Camara al naar binnen. De start werd vertraagd omdat er ook problemen bij de Jaguar van Sam Bird waren. Günther had werkelijk een superstart met achter zich Jake Dennis (Avanalanche Andretti) Fenestraz had een bijzonder goede start terwijl Robin Frijns vanaf P22 al vier posities had weten goed te maken. Zowel Dan Ticktum als Robin Frijns maakten al in de derde ronde gebruik van hun Attack Modes. Jake Dennis volgde dit voorbeeld een ronde later waardoor de kopposities wisselden waarbij Mitch Evans en Gunther de leiding namen. Invaller David Beckmann moest als vervanger van André Lotterer(Le Mans) na een touché met Lucas die Grassi al in de negende ronde opgeven.
Stand 10e ronde: Dennis, Evans, Günther, Mortara, Vandoorne, Fenestraz, Wehrlein, Vergne, Da Costa, Nato.
Robin Frijns die dit weekend over de software klaagde, leek niet echt vooruit te komen en bleef in de beginfase gewoon op P18 hangen. Inmiddels had zich een lang lint van Formule E bolides verzameld waarbij iedereen energie aan het besparen was terwijl sommigen van hun Attack Modes gebruik maakten. Mortara was in de 14e ronde de enige die zijn Attack Mode moest nemen maar miste zijn sensorpunt volledig waardoor hij van P4 naar P6 terugviel. Jake Dennis plaatse in de 18e ronde even een aanval op de Maserati van Günther maar verslikte zich behoorlijk. Nick Cassidy, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, verspeelde in de 19e ronde na een touché met Antonio Da Costa waardevolle punten en moest voor een nieuwe neus naar binnen. Een herhaling van een incident dat zich ook tijdens de wedstrijd op zaterdag voordeed. Maar toen kwam Cassidy er zonder kleurenscheuren vanaf.

Scenic view van Jakarta terwijl Vandoorne ergens beneden rijdt. Uiteindelijk eindigde de DS Automobiles Penske-rijder als negende.
Stand 20e ronde: Gunther, Dennis, Evans, Vandoorne, Wehrlein, Mortara, Fenestraz, Da Costa, Nato, B Buemi. Door een aantal incidenten had Robin Frijns inmiddels progressie P15 weten te maken. Sebastian Buemi en René Rast waren in een fel duel om P10 verwikkeld. Een keiharde actie van Buemi waarbij de McLaren van Rast gelukkig zonder schade bleef. Met beide Nissan´s in de Top 10 waren Fenestraz en Nato werkelijk goed in de picture.
Stand 30e ronde: Gunther, Dennis, Evans, Vandoorne, Fenestraz, Nato, Wehrlein, Da Costa, Mortara, Ticktum.

Sterke wedstrijd van Sacha Fenestraz.
Buemi en Nato gingen in de slotfase voor hun laatste Attack Modes. Fenestraz en Nato zorgden in de 32e ronde voor spektakel door zowel Vandoorne als Wehrlein te passeren. Vanaf een 20e startplek reed Dan Ticktum een uitmuntende wedstrijd door zich naar P9 op te werken. Vandoorne tuimelde in de slotfase terug naar P9 terwijl Günther ook nog probeerde om voor de snelste ronde te gaan. De Duitser pakte voor het team van Maserati werkelijk een klinkende overwinning. Wehrlein had aan een zesde plek voldoende om de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over te nemen. Nick Cassidy was in Jakarta duidelijk de grote verliezer en de mogelijkheid bestaat dat hij hier zijn titelkansen verspeelde.

Magistraal optreden van Maxilian Günther in Jakarta.
Uitslag: Eprix Jakarta.
1. Maximilian Günther Maserati MSG Racing 37 ronden
2. Jake Dennis Avalancle Andretti Formula E + 2.822 secs.
3. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +18.498 secs.
4. Fenestraz Nissan Formula E Team +19.307 secs.
5. Nato Nissan Formula E Team + 19.924 secs.
6. Wehrlein Porsche TAG Heuer Porsche Formula E Team +20.108 secs.
7. Da Costa Porsche TAG Heyer Porsche Formula E Team +20.521 secs.
8. Mortara Maserati +20.996 secs.
9. Vandoorne DS Automobiles Penske +26.630 secs.
10. Buemi Envison Racing + 27.273 secs.