Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Newgarden wint eindsprint 107e Indy 500. Pitlane incident met Palou kost VeeKay goede klassering

Rinus VeeKay kon zijn goede uitgangspositie voor de Indy 500 niet in een goede klassering verzilveren. De Nederlander was halverwege de wedstrijd bij een pitlane incident betrokken waarbij hij Alex Palou aan het eind van de pitlane in de muur drukte. Beiden konden hun wedstrijd vervolgen maar moesten zich weer vanuit de staart naar het veld weer naar voren werken. Dankzij een goede strategie en een aantal incidenten in de slotfase slaagden beiden daarin. De Rode Vlag moest aan het einde van de wedstrijd tweemaal gehanteerd worden. Een zware crash tussen Kyle Kirkwood en Felix Rosenqvist zorgde voor een eerste onderbreking. En ook bij een tweede herstart ging het fout en moest er opnieuw met een Code Rood gestopt worden. Het betekende dat de 107e editie van de Indy 500 in één ronde beslist werd. Penske-coureur Josef Newgarden profiteerde optimaal van Ericsson´s slipstream en pakte de 19e Indy 500-overwinning voor Team Penske. VeeKay werd als tiende geklasseerd.


2023 Start Race 1
Start van de 107e editie van de Indy 500.  Voor de eerste startrij werd het geen succes.


Tekst: Willem J. Staat
Foto´s`: Indycar


Newgarden wint eindsprint 107e Indy 500. Pitlane incident met Palou kost VeeKay goede klassering

Een knotsgek einde van de 107e editie van de Indy 500 leverde Josef Newgarden zijn allereerste Indy 500-overwinning op. De Penske-coureur versloeg Marcus Ericsson in die ene allerlaatste ronde zonder overigens in de wedstrijd werkelijk aan de leiding gelegen te hebben. Evenals vorig jaar zat het venijn opnieuw in de staart. De Arrow SP McLaren-coureurs Pato O´Ward en Felix Rosenqvist gaven hun zegekansen jammer genoeg gewoon uit handen. Het optreden van Santino Ferrucci met het team van A.J. Foyt maakte behoorlijk veel indruk. A.J. Foyt Racing was bijzonder sterk. Achter Newgarden en Ericsson eindigde Ferrucci als derde. Wat dit jaar wel opviel was dat de druk enorm hoog was. Soms werd er bijzonder roekeloos gereden maar in tegenstelling tot de voorgaande jaren lieten verschillende crews behoorlijk wat steek(jes) vallen.

De Indycar-organisatie mocht zich gelukkig prijzen dat een afgebroken wiel van het Rosenqvist-Kirkwood incident slechts materiële schade op de parkeerplaats achter de tribunes veroorzaakte. In 1987 werd de 42-jarige Lyle Kurtenbach door een afgebroken wiel van Roberto Guerrero´s auto getroffen en overleefde het niet. Vandaag kroop de Indycar-organisatie door het oog van de naald.

Voor VeeKay werden de kansen na een ´´drive-through´ geminimaliseerd. Een tiende plek was niet hetgeen wat Rinus van zichzelf en zijn vele fans verwacht hadden maar gezien de omstandigheden was een Top 10 klassering het best haalbare resultaat.

Race

Voor Graham Rahal kon de Indy 500 niet slechter beginnen. Door een probleem met de elektronica van de Chevy kon de DRR-coureur niet direct van start gaan en moest met twee ronden achterstand aan de wedstrijd binnen. Voorafgaande aan de Indy 500 waren er wat zorgen over de bandenslijtage. Polesitter Alex Palou nam direct de leiding met Rinus VeeKay in zijn kielzog In de openingsfase wisselden beiden enkele malen van positie. 2008 Indy 500 winnaar Scott Dixon worstelde duidelijk met zijn balans en moest in de beginfase meerdere mensen laten passeren en viel vanuit de kopgroep naar de 12e plek terug. De zesvoudige Indycar-kampioen ging in de 27e ronde als eerste voor een aanpassing aan zijn auto naar binnen. Vervolgens kwam zijn teamgenoot Alex Palou in de 31e ronde naar binnen.

2023 Indianapolis 500 - Pace Car
In feite reed Newgarden maar één ronde op kop. De laatste en die telt.

VeeKay kwam twee ronden later naar binnen en liet aan de voorvleugel een paar aanpassingen verrichten. Het leidde in de 35e ronde eigenlijk de eerste pitstopcylus van het gehele startveld in. Na de eerste reguliere pitwindow reden Palou en VeeKay opnieuw aan de leiding. Katherine Legge kende in de beginfase ook de nodige problemen. Zij reed in de pitlane bijna één van haar eigen crewleden omver. Haar crew probeerde aan de linker voorwielophanging nog de nodige werkzaamheden te verrichten maar was omstreeks de 60e ronde de eerste uitvaller.

Top 10 50e ronde: Palou, VeeKay, Rosenqvist, Rossi, Ferrucci, O´Ward, Power, Ericsson, Newgarden, Sato. Palou en Ferrucci kwamen in de 63e ronde voor hun tweede stop naar binnen terwijl VeeKay twee ronden later voor zijn tweede reguliere stop naar binnen kwam. Het betekende het begin van de tweede pitstopcyclus. Marco Andretti werd zowel door Santino Ferrucci als Ferrucci gedurende deze fase flink om de oren gereden.
De parttime-racer kon er weinig waardering voor opbrengen. `That was..f..ng dirty´´klonk het over de boordradio. Na 82 ronden had Palou 25% van de afstand aan de leiding gereden. Een scheur in de aeroscreen veroorzaakte het uitvallen van rookie RC Enerson.

2023 Rahal
Voor Graham Rahal begon de wedstrijd slecht en eindigde slecht.

De eerste neutralisatie werd in de 93e ronde door Sting Ray Robb veroorzaakt. Die maakte als eerste kennis met de Safer Wall. Kort daarvoor zakte Sato iets terug terwijl Kanaan over het gras moest het uitwijken. Het leidde tot een kettingreactie.

Pitdrama voor VeeKay
Bij het uitrijden van de pits raakte VeeKay Palou die direct de muur inging. Wel een beetje vreemd dat VeeKay bij het uitrijden van de pits met hetzelfde probleem als Katherine Legge geconfronteerd werd.

VeekKay Palou
Het moment waarop de wedstrijd voor VeeKay eigenlijk verkeken was.

"We zaten er goed bij”, kijkt VeeKay vanuit Indianapolis terug op zijn race, waarin hij liefst 24 ronden aan de leiding ging. “In de eerste twee runs kon ik meestrijden om de koppositie en hield ik me voornamelijk bezig met het besparen van brandstof. De wagen was goed, al had ik hier en daar een beetje last van vibraties.”

“Tijdens mijn derde pitstop zat ik naast Alex Palou toen ik op het gas ging, waarop de wagen uitbrak. Zodoende kwam ik tegen Alex aan. Het was ontzettend zonde, want zonder die fout hadden we continu in de voorste regionen kunnen strijden. Uiteindelijk heb ik me vanaf plek 28 teruggeknokt naar voren en ben ik zeer tevreden met de race pace, maar een fout in deze wedstrijd wordt nu eenmaal afgestraft. Ik baal niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn team – dat keihard heeft gewerkt in de afgelopen weken.”

“Ik ving de laatste herstart als achtste aan en had zicht op de jongens voor me. Ik wist echter niet zeker of de groene vlag al was gezwaaid, want ik kreeg er geen melding van. Zodoende kwamen een aantal concurrenten langszij, die me bovendien bijna van de baan drukten. Gelukkig wist ik de ECR-Chevrolet in het rechte spoor te houden en ben ik in de top tien gefinisht. Onder de streep ben ik trots op de manier hoe ik me naar voren heb geknokt, maar baal ik van die ene fout, want er had vandaag zoveel in kunnen zitten.”

Stand Top 10 100e ronde: Ilott, Rosenqvist, O´Ward, Ferrucci, Power, Newgarden, Rossi, VeeKay, Ericsson, Herta. Eén ronde later volgde de herstart met soms drie/vier auto´s dik. Voor het incident met Palou werd VeeKay met een ´´drive-through´´ bestraft en viel naar de 28e plek terug. Na het incident tussen VeeKay en Palou bevonden zich maar liefst zeven Chevrolet aangedreven Dallara´s in de Top 10

Stand 120e ronde: O´Ward, Rosenqvist, Ferrucci, Newgarden, Ericsson, Herta, Rossi, Daly, Kirkwood, Ilott. Tien ronden later werd de derde pitstopcylus van kracht. In de 135e ronde reden Grosjean en Herta bij het team van Andretti in de pitlane bijna tegen elkaar. Herta was duidelijk iets te enthousiast. VeeKay had inmiddels wel weer progressie weten te maken en bevond zich in 19e positie terwijl polesitter Palou weer aansluiting bij de Top 10 heeft gevonden. Overigens was de gemiddelde ronde snelheid gedurende deze fase niet bijster hoog. Gemiddeld slechts 214 mph gemiddeld ruim 20 mph lager. Romain Grosjean zorgde in de 151e ronde voor de derde neutralisatie nadat hij flink met de Safer Wall had kennis gemaakt.

Stand 150e ronde: Ericsson, Newgarden, Rosenqvist, Rossi, Ferrucci, Kirkwood, Palou, Daly, O´Ward, Dixon. De herstart vond zeven ronden later plaats waarbij Santino Ferrucci de leiding van Marcus Ericsson overnam. Ferrucci kwam in de 171 ronde voor zijn laatste stop naar binnen. Eén van de crewleden liet de linker voorband rollen. Het team van A.J. Foyt Racing werd voor dit incident met een boete bestraft zodat Ferrucci er nog mee weg kwam.

Kirkwood
Heftig moment voor Kyle Kirkwood die even in de hekken hing.

Stand  Top 10 180e ronde: Hunter Reay, Ilott, Canapino, Herta, Ericsson, O´Ward, Rosenqvist, Newgarden, Rossi, Ferrucci, Kirkwood. In de 186e ronde crashten Rosenqvist en Kirkwood zwaar. Daarbij vloog een afgebroken wiel over de tribunes heen. Daarbij werd een achter de tribunes geparkeerde auto licht beschadigd. Het incident tussen Kirkwood en Rosenqvist leidde direct tot een Code Rood.

O Ward
Voor O'Ward vergooide eveneens al zijn kansen.

Het Rosenqvist-Kirkwood incident betekende dat VeeKay zich in de 191e ronde weer in negende positie bevond. De eerste herstart werd afgebroken omdat het veld te langzaam was. Bij de tweede herstart nam Newgarden de leiding maar ging Pato O´Ward de muur in en werd nog door Canapino van achteren aangereden. Het leidde tot een tweede Code Rood. Na een sterk optreden en uitstekende strategieën bevonden Alex Palou (5E) en VeeKay (8e ) zich weer in de Top 10. Direct bij de herstart ging het opnieuw fout waarbij Marco Andretti een carambolage veroorzaakte en opnieuw met een Code Rood moest worden afgebroken. Op dat moment lag Marcus Ericsson aan de leiding.

De herstart volgde met nog één ronde te gaan pakte Penske-coureur Josef Newgarden zijn allereerste Indy 500-overwinning. Marcus Ericsson had geen schijn van kans om zich nog te verdedigen. Newgarden maakte optimaal gebruik van de Ericsson´s slipstream en pakte de zege.

Newgarden
Indy 500 winnaar Josef Newgarden. Dancing with the crowds


Uitslag 107e Indy 500

1. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Marcus Ericsson Dallara Honda 200 ronden
3. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 200 ronden
4. Alex Palou Dallara Honda 200 ronden
5. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 200 ronden
6. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
7. Takyuma Sato Dallara Honda 200 ronden
8. Conor Daly Dallara Chevrolet 200 ronden
9. Colton Herta Dallara Honda 200 ronden
10. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 200 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet