DTM: Engelhart behaalt eerste overwinning, Porsche bezet volledige top vier in tweede race Oschersleben
Eerste DTM-overwinning voor hemzelf en voor Toksport: Christian Engelhart, voor zijn teamgenoot Tim Heinemann en de onfortuinlijke Thomas Preining
De Porsches waren al in de kwalificatie sterk en in de tweede DTM-race van het weekeinde in Oschersleben bleek dat opnieuw. Thomas Preining reed in de 911 van het Manthey-team lange tijd aan de leiding, maar moest in de slotfase door de “penalty zone”, omdat er iets was misgegaan tijdens de pitstop. Daarvan profiteerde Christian Engelhart, die dankzij een geslaagde pitstopstrategie naar de tweede plaats was opgeklommen, de leiding kon overnemen en vervolgens zijn eerste overwinning in de DTM naar huis reed. Achter hem completeerde Tim Heinemann de 1-2 voor het Toksport-team met de tweede plaats, Preining eindigde ondanks zijn straf als derde, voor zijn Manthey-Porsche-teamgenoot Dennis Olsen, waarmee er vier Porsches op de eerste vier plaatsen eindigden. Heinemann komt na twee tweede plaaten als leider in de tussenstand naar Zandvoort, waar eind juni de volgende DTM-ronde plaatsvindt.
Tekst: René de Boer (Twitter: @reneboer)
Foto’s: ADAC Motorsport
Pole-position voor Thomas Preining
In de kwalificatie bleken met name de Porsches sterk, met vijf van de zes 911’s in het veld onder de eerste zeven. De Oostenrijker Thomas Preining behaalde namens het Manthey-team de pole-position met een tijd van 1:21,347 minuten, gevolgd door de gisteren ook al zo sterke Tim Heinemann in de 911 van Toksport WRT. De tweede startrij is in handen van de beide Lamborghini-rijders Clemens Schmid en Mirko Bortolotti. Daarachter de Porsches van Dennis Olsen, Ayhancan Güven en Christian engelhart, en Maro Engel die een Mercedes-trio met Jusuf Owega en Lucas Auer aanvoert. René Rast kwalificeerde zich als elfde en beste BMW-rijder, snelste Audi-rijder was Ricardo Feller met de 13e tijd.
Start van de race met Preining aan de leiding voor Schmid en Heinemann
Bij de start van de race pakte Preining de leiding voor de sterk gestarte Schmid en Heinemann. In de tweede ronde kwamen Rast en Engel in de tweede bocht met elkaar in botsing, Engel kon nog maar net zijn auto onder controle houden. Zeven ronden later crashte Rast in de drievoudige linkerbocht, toen het rechter achterwiel van zijn BMW brak, wellicht als gevolg van contact in de beginfase. Dat leidde tot een interventie van de safety-car, die vier ronden lang het veld aanvoerde.
Net na de herstart passeerde Heinemann Schmid in de strijd om de tweede plaats. Een ronde later ging het pitstopvenster open. Feller was de eerste uit de kopgroep die naar binnen kwam, in de 18e ronde stopte Preining als leider in de wedstrijd, direct gevolgd door Schmid. Preining kwam net achter de eerder gestopte Heinemann weer de baan op, maar op koude banden slaagde Heinemann er niet in om de Oostenrijker achter zich te houden. Korte tijd later passeerde ook Olsen Heinemann, maar dat ging niet helemaal naar de zin van de wedstrijdleider, zodat ze de posities weer moesten wisselen. Tussentijds schoof de sterk rijdende Christian Engelhart dankzij een goede pitstrategie door naar de tweede plaats, voor Heinemann en Olsen.
In de 27e ronde strandde de Audi van Kelvin van der Linde vanwege een gebroken aandrijfas. De Zuid-Afrikaan parkeerde de auto langs de baan, waarop de wedstrijdleiding de safety-car de baan op stuurde. Preining leidde voor Engelhart, Heinemann, Olsen, Schmid, Bortolotti, Feller en Owega. In de 30e ronde werd de race weer vrijgegeven, met nog iets minder dan een kwartier op de klok.
Preining kreeg vervolgens te horen dat de wedstrijdleiding zijn pitstop onderzocht, waarop hij het commando kreeg zo hard mogelijk te pushen. Kort daarvoor had Wittmann al een straf gekregen vanwege een onregelmatigheid bij de pitstop, door het afleggen van de “penalty lap” viel Wittmann terug tot aan de staart van het veld. Inderdaad kreeg Preining een straf, omdat tijdens de stop niet zoals voorgeschreven een monteur al de band opgetild had toen de auto voor de pitbox stopte. In de 36e ronde nam Preining de voorgeschreven omweg en viel terug van de eerste naar de derde plaats achter Engelhart en Heinemann.
Plaatsen 1 en 2 voor het Toksport-Porsche-team dankzij racewinnaar Christian Engelhart (r.) en Tim Heinemann, die na twee tweede plaatsen de tussenstand aanvoert
Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Engelhart reed zijn eerste DTM-overwinning naar huis, voor Heinemann, die zijn tweede plaats van gisteren herhaalde en daarmee de 1-2 voor het Toksport-team completeerde. Preining eindigde als derde, voor Olsen, waarmee Porsches de eerste vier plaatsen bezetten. Daarachter werden de beide Lamborghini’s van Schmid en Bortolotti als vijfde en zesde geklasseerd. Ricardo Feller (Abt-Audi), Jusuf Owega (Landgraf-Mercedes, Laurin Heinrich (Bernhard-Porsche) en Lucas Auer (Winward-Mercedes) completeerden de top tien. Thierry Vermeulen eindigde op de 16e plaats, nipt buiten de punten.
De start eens vanuit een ander perspectief
DTM uitslag race 2 Oschersleben