Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: FIA EK Drag Racing trapt af met The Main Event

callin

Komend weekend gaat op Santa Pod Raceway met The Main Event het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing weer van start. Antti Horto (Top Fuel), Sandro Bellio (Top Methanol), Jan Ericsson (Pro Modified) en Jimmy Ålund (Pro Stock) zijn de regerend kampioenen. Wie gaan er in Engeland hun titel verdedigen, wie zijn de uitdagers en wie de favorieten? In de Pro Modified klasse heeft Nederland met David Vegter, Michel Tooren en Marck Harteveld drie ijzers in het vuur. Een blik op de deelnemerslijsten leert dat het in alle klassen een spannende strijd belooft te worden waarbij wellicht pas in de laatste wedstrijd van het seizoen de beslissingen vallen. The Main Event is tevens de eerste ronde van het FIM Europe Drag Bike European Championship. Ook daar lijkt de strijd uiterst interessant te worden met zelfs in alle klassen titelkansen voor Nederlandse rijders.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings, Julian Hunt


Het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing beleefde vorig jaar, na een coronaonderbreking van twee jaar, een herstart. Mede als gevolg van de door de Brexit veroorzaakte reisproblemen voor met name Zweedse en Deense teams, was het in eerste instantie een moeilijke herstart. Gaandeweg het seizoen namen de deelnemersaantallen alweer toe en dat lijkt dit jaar door te zetten, waarbij zelfs rijders die al een paar jaar uit de titelstrijd waren verdwenen, hun comeback maken. Dat er inmiddels meer duidelijk is omtrent de douaneregels om richting Engeland te reizen, heeft daarbij zeker ook geholpen.

main event 23 web banner

Nu het evenement in juni op Tierp Arena weer terug is op de kalender, omvat het FIA Europees Kampioenschap weer vijf wedstrijden. De titelstrijd trapt traditiegetrouw af met de komend (bank holiday) weekend te verrijden The Main Event, drie weken later gevolgd door de Tierp Internationals op Tierp Arena. Na een relatief lange zomerstop keert het FIA EK half augustus terug naar Tierp voor ronde drie, twee weken later gevolgd door de NitrOlympX op Hockenheim. Twee weken na de Duitse ronde wordt de titelstrijd begin september op Santa Pod afgesloten met The European Finals.

horto460
Antti Horto

Ladies first, of toch niet?
De kans is nagenoeg 100% dat de Top Fuel klasse een nieuwe kampioen krijgt. En de kans dat dit een vrouw wordt, is ook vrij groot. Door tijdgebrek van zijn team treedt regerend kampioen Antti Horto namelijk alleen aan bij de twee wedstrijden op Tierp Arena. Met twee resultaten uit vijf wedstrijden is titelprolongatie eigenlijk uitgesloten.

kop
Susanne Callin

Susanne Callin lijkt op basis van de resultaten van eind vorig seizoen de grootste kanshebber om na Anita Mäkelä in 2019 de volgende vrouw te worden die de FIA EK Top Fuel titel in bezit krijgt. De onder de vlag van Slick Tricks Racing in een auto van Rune Fjeld Motorsport uitkomende Zweedse schreef namelijk de laatste twee wedstrijden van vorig seizoen op haar naam en weet steeds weer constante en snelle runs op het asfalt te leggen.

zetterstrom
Ida Zetterström

Een tweede grote kanshebber is de eveneens voor RF Motorsport uitkomende Ida Zetterström. In haar debuutseizoen in de klasse scherpte de Finse het Europees record aan tot 3,782 seconden en was daarmee de eerste rijder in Europa die onder de 3,8 seconden dook. Tevens wist ze, in wat pas de tweede race in haar Top Fuel carrière was, de wedstrijd op Tierp Arena op haar naam te schrijven.

zetterstrom.623
Ida Zetterström 

Met Edelbrock en KW Parts heeft Zetterström, naast de al bestaande sponsors, een paar interessante partijen aan zich kunnen binden.

erbacher.353
Jndia Erbacher

Jndia Erbacher is de derde vrouwelijke deelnemer in de Top Fuel klasse tijdens The Main Event. De Zwitserse heeft met 318,96 mph (513 km/u na 304 meter!) het Europees snelheidsrecord voor de klasse in handen en kan zeker meedoen voor de overwinning. Het is echter nog niet duidelijk of Erbacher aan alle wedstrijden zal deelnemen.

neergaard.301
Stig Neergaard

Terug van weggeweest is Stig Neergaard. De Deense routinier zou wel eens de grootste uitdager van het RF Motorsport-duo kunnen worden. Neergaard beschikt over voldoende onderdelen en neemt nu zelf de tuning ter hand. Wisselende resultaten speelden Neergaard in het verleden nog wel eens parten. Als hij dit weet op te lossen, liggen er zeker kansen op een eerste titel voor de door Lucas Oil gesteunde rijder.

micallef.087
Duncan Micallef

Een comeback is er ook voor Duncan Micallef. De rijder uit Malta veroverde in 2017 de Europese Top Fuel titel om zich daarna meer met zijn in de kartsport actieve zoons te gaan bemoeien. Micallef, inmiddels ook voorzitter van de Malta Motorsport Federation, zeg maar de KNAF van Malta, is nu terug en neemt in opnieuw een auto van RF Motorsport de twee Engelse wedstrijden en Hockenheim voor zijn rekening. Daarmee lijkt een tweede titel buiten bereik.

nilsson.323
Dennis Nilsson

Dennis Nilsson maakt het Top Fuel veld op Santa Pod compleet. De Zweed zal echter niet het volledige kampioenschap rijden, maar kan natuurlijk favorieten wel van kostbare punten afhouden. Of en wie er verder dit seizoen nog hun opwachting in de Top Fuel klasse gaan maken, is op dit moment niet duidelijk. Op Tierp verschijnt in ieder geval de Fin Timo Lehtimäki weer ten tonele.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet