Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Alex Palou pakt pole voor 107e Indy 500 in bloedstollende kwalificatie sessie. VeeKay start als 2e

De Spanjaard Alex Palou heeft het team van Chip Ganassi in een bloedstollende kwalificatie haar derde pole voor de Indy 500 bezorgd. Palou maakte één van de snelste pole-runs voor de Indy 500 ooit. In zijn laatste run versloeg hij de tijden van Rinus VeeKay en Arrow McLaren SP-coureur Felix Rosenqvist. Met een gemiddelde van 234.217 mph was de Spanjaard slechts 0.007 mph sneller dan Rinus VeeKay.

2023 Winners circle
Alex Palou mag volgende week vanaf pole voor de 107e editie van de Indy500 vertrekken.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar


Alex Palou pakt pole voor 107e Indy 500 in bloedstollende kwalificatie sessie. VeeKay start als 2e
Bij het team van Ed Carpenter focust men elk jaar volledig op de Indy 500. Het uithangbordje van het team om juist daar een goed resultaat te behalen. In de laatste elf jaar vertrok er negenmaal een ECR Dallara Chevrolet vanaf de eerste startrij. Alex Palou die waarschijnlijk volgend jaar naar het team van Arrow McLaren SP vertrekt verwoordde het als volgt: “Dit betekent voor mij de wereld.” Palou brulde van vreugde toen Arrow McLaren SP-coureur Felix Rosenqvist in zijn laatste run nipt de pole miste. De Spanjaard overtrof Scott Dixon’s pole run van 2022. Toen liet zijn Ganassi Racing teamgenoot een gemiddelde van 234.046 mph noteren. In de geschiedenisboeken staat Rosenqvist tweede achter Arie Luyendyk die in 1996 een recordtijd van 236.986 mph liet registreren. Overigens dacht Palou zelf dat zijn laatste ronde gewoon niet goed genoeg was.

Alex Palou: “ Het was niet bepaald ideaal. Het was zwaarder dan vier rondes rijden. Ik ben supertrots op mijn team. We wisten dat we agressief moesten zijn. Maar het was erg zwaar om in de vierde ronde vol gas te gaan. Maar we hebben het toch maar mooi gedaan.

2023 Palou
Grote vreugde bij de Ganassi-rijder.

"Dit is Indy", vertelt VeeKay vanuit de Verenigde Staten. “Ik was zo ontzettend dichtbij de poleposition voor de Indianapolis 500 en baal er stiekem wel van dat Palou een paar duizendsten sneller was, maar ik heb alles gegeven en ben ontzettend blij met andermaal een front row startplaats. Dit is voor Ed Carpenter Racing een geweldige duw in de rug na een moeilijke openingsfase van het seizoen. Het scheelt een zuchtje wind of ik sta hier vandaag eerste, maar onder de streep ben ik trots.”

"Laten we eerlijk zijn: heel veel beter dan dit, kan het niet. Ik zal eerlijk vertellen dat ik vanochtend niet opstond met het idee dat ik de poleronde zou kunnen rijden. Ganassi en McLaren waren immers met vier wagens vertegenwoordigd in de Fast Twelve, terwijl ik er alleen voor stond. Tot overmaat van ramp kregen we ook nog met een motorprobleem te maken tijdens de afsluitende training. De monteurs van ECR hebben fantastisch werk geleverd door dit razendsnel te verhelpen".

"We hebben risico’s genomen, alle downforce eruit en het resultaat was dat ik een eerste ronde van meer dan 235 mijl per uur gemiddeld reed. Er was echter geen tijd om na te denken of om te rekenen: ik moest gewoonweg zo hard mogelijk rijden. Vanaf de voorste startrij is er veel mogelijk. Ik wil Alex Palou feliciteren met de poleposition, maar wil volgende week zelf die fles melk hebben", besluit VeeKay strijdvaardig.

Santino Ferrucci kwalificeerde zich als vierde aan de binnenkant van de tweede startrij. Achter hem volgden Pato O’Ward en Scott Dixon. De derde startrij bestaat uit de veteranen Alexander Rossi, Takuma Sato en Tony Kanaan. Rossi had zich afgelopen zaterdag al weten te kwalificeren. Op de vierde startrij vinden we volgende week zondag Marcus Ericsson, Benjamin Pedersen en Will Power terug.

Tijdens de vrije trainingen voorafgaand aan de kwalificatie kreeg VeeKay met een klein mechanisch probleem te kampen dat bijtijds kon worden opgelost. Bij het team van Rahal Letterman kwamen drie auto’s gewoon kwalificatiesnelheid te kort. Er ontstond een ijzingwekkend kwalificatieduel tussen de RLL-rijders en uiteindelijk wist de Brit Jack Harvey Graham Rahal nipt te verslaan. Ook Graham’s vader Bobby wist zich als voormalig Indy 500 winnaar in 1993 niet voor de Indy 500 te kwalificeren.

2023 Feest
De fans vierden mee. En het was nog niet eens een race, Volle tribunes op de Brickyard.

Of Graham Rahal of Jack Harvey zou naar huis moeten. Harvey koos daarvoor de juiste strategie door zo lang mogelijk te wachten. Teameigenaar Bobby Rahal: “Je wacht zo lang mogelijk zodat je voorkomt dat iemand anders nog naar buiten gaat. Als Harvey Graham eruit stoot (bumpt) dan is Graham uit.” Harvey paste die tactiek perfect toe. Naar buitengaan zodat je teamgenoot zich niet meer kan kwalificeren. Harvey kwalificeerde zich met 229.166 mph. Een fractie langzamer dan Graham Rahal met 229.156 mph.

2023 Rahal
Het was voor Graham Rahal een zware teleurstelling om zich niet te kwalificeren. 

De definitieve starting grid voor de Indy 500 is als volgt
1. Alex Palou: 234.217mph  Gemiddelde over vier ronden
2. Rinus VeeKay: 234.211
3. Felix Rosenqvist: 234.114
4. Santino Ferrucci: 233.661
5. Pato O’Ward: 233.158
6. Scott Dixon: 233.151
7. Alexander Rossi: 233.110
8. Takuma Sato: 233.098
9. Tony Kanaan: 233.076
10. Marcus Ericsson: 233.889
11. Benjamin Pedersen: 232.671
12. Will Power: 232.635
13. Ed Carpenter: 232.689
14. Scott McLaughlin: 232.677
15. Kyle Kirkwood: 232.662
16. Conor Daly: 232.433
17. Josef Newgarden: 232.402
18. Ryan Hunter-Reay: 232.133
19. Romain Grosjean: 231.997
20. Helio Castroneves: 231.954
21. Colton Herta: 231.951
22. Simon Pagenaud: 231.878
23. David Malukas: 231.769
24. Marco Andretti: 231.682
25. Stefan Wilson: 231.648
26. Devlin DeFrancesco: 231.353
27. Callum Ilott: 231.320
28. Agustin Canapino: 231.182
29. R.C. Enerson: 231.129
30. Katherine Legge: 231.070
31. Christian Lundgaard: 229.649
32. Sting Ray Robb: 229.549
33. Jack Harvey: 229.166

2o23 Ferrucci
De startgrid ligt na vandaag definitief vast.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet