24h Nürburgring: Nicky Catsburg wint voor de tweede keer, maar kan niet te lang feestvieren: "Morgen om acht uur staat de verhuiswagen voor de deur"

David Pittard, Earl Bamber, Klaus Abbelen, Felipe Fernandez Laser en Nicky Catsburg (vlnr) vieren het succes op het podium
Drie jaar na zijn overwinning met de ROWE-BMW won Nicky Catsburg nu met de Ferrari 296 GT3 van het Frikadelli Racing Team voor de tweede maal in zijn loopbaan de 24-uursrace op de Nürburgring. Het was een bijzondere overwinning: de eerste zege voor Ferrari in de klassieker in de Eifel, de eerste 24-uurszege voor de nieuwe Ferrari 296 en de eerste overwinning voor het zeker op de Nürburgring ongelooflijk populaire Frikadelli-team van Klaus Abbelen, de partner van de betreurde Sabine Schmitz. “Dat maakt het allemaal wel heel speciaal”, zegt Nicky Catsburg in gesprek met AUTOSPORT.NL.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Ferrari, Gruppe C/ADAC Nordrhein
Er zijn niet zoveel rijders die de 24-uursrace op de Nürburgring twee keer hebben gewonnen. Voorafgaand aan de editie van dit jaar waren dat er 23, met nota bene twee Belgen: Fred Vervisch en Dries Vanthoor. Nederlanders kregen dat tot nu toe nog niet voor elkaar, maar daarin kwam vandaag dankzij de prestatie van Nicky Catsburg dus verandering. En anders dan bij zijn overwinning van drie jaar geleden, toen er vanwege corona geen fans aanwezig mochten zijn, vierden Catsburg en zijn teamgenoten het succes nu juist in een geweldige ambiance met in totaal 235.000 bezoekers, die in de loop van de week naar de Nürburgring kwamen.

De nieuwe Ferrari bleek op de Nürburgring niet alleen snel, maar ook betrouwbaar
Eind april zorgden Catsburg en zijn collega’s Earl Bamber, David Pittard en Felipe Fernandez Laser al voor succes in de vorm van de eerste overwinning wereldwijd van de dit jaar nieuw geïntroduceerde Ferrari 296 GT3 tijdens de zondagsrace van de ADAC 24h Qualifiers op de Nürburgring. Had hij in de aanloop naar de 24-uursrace de verwachting dat hij ook in die zes keer zo lange wedstrijd zo’n succes zou kunnen behalen? “Niet echt”, aldus Catsburg. “We zijn immers nog maar net begonnen met het project met de nieuwe auto. Dat we dan gelijk de 24-uursrace zouden winnen, had ik niet verwacht, om eerlijk te zijn. We waren toch een beetje de underdog.”
Toch bleek de realiteit anders: al in een vroeg stadium reed de Frikadelli-Ferrari, gestart als vierde, aan de leiding en bleef vervolgens gedurende de hele race in de kopgroep, waarvan de meeste tijd op de eerste plaats. “Niet alles zat mee”, verklaart de Nederlandse coureur, “want we hebben een keer een lekke band gehad en we hebben de laatste zes, zeven uur met kapotte dempers gereden. Het zag er makkelijker uit dan dat het was, maar we hebben gewoon heel weinig fouten gemaakt. Het team heeft geen fouten gemaakt, de rijders hebben geen fouten gemaakt, terwijl er een heleboel andere rijders waren die wel veel fouten maakten, en daarvan hebben wij kunnen profiteren. Natuurlijk hadden we een goede BoP, dat zal ik niet ontkennen, maar het ging ook echt boven verwachting goed. De auto heeft het volgehouden, dus dat was top!”
De linker achterband raakte op zaterdagavond lek toen Catsburg achter het stuur zat. Bandenproblemen waren op de Nürburgring dit weekeinde aan de orde van de dag, maar de oorzaak bij de Frikadelli-Ferrari was volgens Catsburg een andere: “Bij mij kwam het waarschijnlijk gewoon door ‘debris’, stukjes carbon die op de baan lagen. Het was geen klapband zoals bij veel andere auto’s, de band liep langzaam leeg. Ik zag het al lang aankomen en we hadden wat geluk dat we niet zo ver van de pits af waren, dus we hebben niet zoveel tijd verloren, dat was goed.”

David Pittard rijdt de auto na 162 ronden als winnaar over de eindstreep
Gedurende de race had ook Catsburg wel de nodige spannende momenten, iets waarvan niemand in de 24-uursrace op de Nürburgring gevrijwaard blijft. “Zo reed ik vlak achter de grote crash tussen de Dacia en de Porsche”, vertelt hij. “Ik heb echt van alles meegemaakt, de meest gekke dingen. Dat hoort wel een beetje bij de race, maar ik moet zeggen dat het wel steeds erger begint te worden. Daar moeten we met z’n allen toch eens goed naar kijken, want ik denk dat er anders mensen gaan verdwijnen. Het grote probleem wat mij betreft is dat er een aantal rijders is, en dat zijn er helemaal niet zoveel, die gewoon de regels niet snappen. Die rijden ergens in het midden van de baan en daar kunnen wij niet op anticiperen. Kijk, als mensen zich gewoon aan hun lijn houden en niet proberen aan de kant te gaan voor ons, dan kunnen wij anticiperen, maar als ze gekke dingen gaan doen, dan weet je niet waar je naartoe moet. En als je dan met een groot snelheidsverschil erop af komt, dan kan dat heel gauw fout gaan. Neem zo’n ongeluk als Maro Engel: die kon daar heel weinig aan doen. Kijk, het hoort natuurlijk wel een beetje bij de race, we moeten ook niet de race gaan afschrijven, maar het is wel iets voor de organisatie om naar te kijken.”

Het succes voor Catsburg is de voortzetting van een heel mooie reeks, die hij dit seizoen tot nu toe beleeft: twee klassezeges met de Corvette in het FIA WEC op Sebring en in Portimão, de tweede plaats (ondanks flink wat extra gewicht) in de WEC-race van Spa, de winst met de Frikadelli-Ferrari in de vier-uursrace tijdens de ADAC Qualifiers op de Nürburgring en nu dan de 24-uurszege, opnieuw met de Frikadelli-Ferrari. Catsburg: “Er waren mensen van Ferrari bij, die vonden het ook prachtig, en natuurlijk is het heel bijzonder om met het Frikadelli-team de 24-uursrace op de Nürburgring te winnen. Het team van Klaus Abbelen, de hele geschiedenis met Sabine Schmitz, echt ongelooflijk gaaf!”
Abbelen staat erom bekend dat hij wel van een feestje houdt. “Reken maar dat er al een vat Kölsch is opengegaan”, lacht Catsburg. Op de achtergrond is de feestelijke stemming hoorbaar als we met hem spreken. “We zijn op dit moment met het hele team in de ‘ranch’, die Klaus Abbelen in Barweiler, op een paar kilometer van de Ring, als onderkomen heeft. Daar kun je wel een feestje vieren!” Catsburg wil het echter vanavond niet te laat maken: “Ik ga zo direct weg, want morgenochtend om acht uur staat de verhuiswagen bij mij voor de deur. Ik woon nu tijdelijk elders, maar verhuis morgen naar Amersfoort. Dat gaat ook allemaal gewoon door. En dan dinsdag en woensdag de testdagen voor de 24-uursrace van Spa-Francorchamps, en dan alweer bijna Le Mans.” Veel tijd om van de overwinning te genieten blijft er dus niet, maar het succes is er niet minder mooi om!

Het winnende kwartet, vlnr Earl Bamber, Felipe Fernandez Laser, Nicky Catsburg en David Pittard