V8 Supercars: Zege voor Will Brown in Tasmanië. SVG behaalt P3 in spectaculaire eindsprint
Wedstrijd No 10 van het Supercars-kampioenschap leverde op het Tasmaanse circuit van Symmons Plains een overwinning voor Erebus-coureur Will Brown op. Brodie Kostecki, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, was in de derde ronde bij een incident betrokken waarbij de stuurkolom werd beschadigd. Een zelfde lot was zijn naaste rivaal Chaz Mostert(Walkinshaw Andretti United) beschoren. In een spectaculaire eindsprint veroverde SVG de laatste podiumplek.

De Camaro is gewoon dominant in de Supercars. Will Brown(rechts) behaalde een overtuigende overwinning.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/BJR Racing/Shell V Power Racing/Penrite/PR
Zege voor Will Brown in Tasmanië. SVG behaalt P3 in spectaculaire eindsprint
Brown reed in de Ned Whiskey Tasmania Supersprint onbetwist alle 42 ronden aan de leiding. De BJR Camaro van André Heimgartner eindige op slechts 0.6856 secs. achterstand als tweede. In een spectaculaire eindsprint versloeg SVG de Tickford Mustang van Cameron Waters.
Brown en Kostecki vertrokken met hun Camaro’s vanaf de eerste startrij. Bij het naderen van de Brambles Hairpin ging het echter fout. Kostecki ging er vanaf en veroorzaakte onder zijn concurrenten een flink bloedbad. Terwijl Brodie nog probeerde te corrigeren werd hij door Cameron Waters geraakt en maakte een flink klap tegen de omheining. Vervolgens raakten Broc Feeney (#88 Red Bull Camaro) en Chaz Mostert er ook nog bij betrokken. Voor Mostert was de wedstrijd definitief voorbij terwijl Kostecki met een achterstand van vijf ronden weer terug op de baan kwam en uiteindelijk als 23e werd geklasseerd

Andermaal een sterke wedstrijd van André Heimgartner.
Na de pitstopcyclus in de 29e ronde beschikte Brown over een voorsprong van 1,3 secs. op de BJR Camaro van Heimgartner en wist deze voorsprong ook te behouden. Met nog twee ronden te gaan zette SVG op Waters in Brambles een kriskras aanval in. Eerst proberen rechts te passeren en direct vervolgens links. In de aanloop naar Turn 6 wist SVG de Tickford Mustang op het allerlaatste moment te passeren pakte de derde podiumplek. Het leverde SVG een tweede plek in de tussenstand van het kampioenschap op. Voor André Heimgartner betekende het zijn tweede podium dit seizoen.
Het DJR Shell V Power Team dat de afgelopen jaren zo sterk was heeft het nog steeds niet op orde. Zowel Will Davison als Anton de Pasquale beleefden een rampzalige kwalificatie. Davison kwalificeerde zich als 20e en De Pasquale als 22e. Zij beëindigden de wedstrijd resp. als 11e en 13e. De Pasquale was duidelijk in zijn uitspraken: “We moeten nog steeds erg veel over deze auto leren.” Will Davison liet identieke geluiden horen. “Ondanks dat we over het resultaat teleurgesteld zijn hebben we laten zien dat we over snelheid beschikken.”

Bij DJR Shell V Power Racing zit men nog steeds niet op het niveau van de afgelopen jaren.
Shane van Gisbergen: “Het voelde alsof ik het grootste deel van de dag niet over snelheid beschikte maar we konden terrein goedmaken doordat de koplopers zichzelf uitschakelden. Na de pitstop werd mijn auto wel beter. We hadden best wel moeite vandaag. De laatste ronde met Cam Waters was bijzonder interessant want ik wist niet of hij nieuwe achterbanden of twee nieuwe banden aan de zijkant had. In ieder geval had hij weinig meer over en we hadden een mooi duel om de derde plek. Als je op een dag als vandaag niet over de snelste auto beschikt moet je wel een beetje geluk hebben en ik probeerde gewoon uit de problemen te blijven. Het is moeilijk om een volledig mooi jaar te hebben. Zeker omdat Brodie Kostecki over veel meer snelheid dan ons beschikt. Het eerste wat we nu moeten doen is om nog meer snelheid zien te vinden.”

Altijd veel spektakel bij de Supercars.
Overigens is de T8 Red Bull Ampol Racing teamleiding bestaande uit Jamie Whincup en Jessica Dane niet aanwezig dit weekend. Whincup onderhandelt op de Nürburgring dit weekend met Mercedes Benz over de toekomst van Triple Eight’s GT3 programma. Overigens heeft SVG in het verleden meermaals door laten schemeren graag in de toekomst aan de 24U te willen deelnemen.

Podium voor SVG in de laatste ronde.
Uitslag Race 10
1. William Brown Chevrolet Camaro ZL1
2. André Heimgartner Chevrolet Camaro ZL + 37.16 3667
3. Shane van Gisbergen Chevrolet Camaro ZL + 37.20.4700
4. Cameron Waters Ford Mustang GT + 37.21.0561
5. Scott Pye Chevrolet Camaro ZL1 + 37.30.4605
6. Tim Slade Chevrolet Camaro ZL1 + 37.34.9046
7. Jack LeBrocq Chevrolet Camaro ZL1 + 37.35.2793
8. Cameron Hill Chevrolet Camaro ZL + 37.35.6788
9. Nick Percat Ford Mustang GT + 37.37.4268
10. Thomas Randle Ford Mustang GT + 37.38.7948

De Camaro is gewoon dominant in de Supercars. Will Brown(rechts) behaalde een overtuigende overwinning.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/BJR Racing/Shell V Power Racing/Penrite/PR
Zege voor Will Brown in Tasmanië. SVG behaalt P3 in spectaculaire eindsprint
Brown reed in de Ned Whiskey Tasmania Supersprint onbetwist alle 42 ronden aan de leiding. De BJR Camaro van André Heimgartner eindige op slechts 0.6856 secs. achterstand als tweede. In een spectaculaire eindsprint versloeg SVG de Tickford Mustang van Cameron Waters.
Brown en Kostecki vertrokken met hun Camaro’s vanaf de eerste startrij. Bij het naderen van de Brambles Hairpin ging het echter fout. Kostecki ging er vanaf en veroorzaakte onder zijn concurrenten een flink bloedbad. Terwijl Brodie nog probeerde te corrigeren werd hij door Cameron Waters geraakt en maakte een flink klap tegen de omheining. Vervolgens raakten Broc Feeney (#88 Red Bull Camaro) en Chaz Mostert er ook nog bij betrokken. Voor Mostert was de wedstrijd definitief voorbij terwijl Kostecki met een achterstand van vijf ronden weer terug op de baan kwam en uiteindelijk als 23e werd geklasseerd

Andermaal een sterke wedstrijd van André Heimgartner.
Na de pitstopcyclus in de 29e ronde beschikte Brown over een voorsprong van 1,3 secs. op de BJR Camaro van Heimgartner en wist deze voorsprong ook te behouden. Met nog twee ronden te gaan zette SVG op Waters in Brambles een kriskras aanval in. Eerst proberen rechts te passeren en direct vervolgens links. In de aanloop naar Turn 6 wist SVG de Tickford Mustang op het allerlaatste moment te passeren pakte de derde podiumplek. Het leverde SVG een tweede plek in de tussenstand van het kampioenschap op. Voor André Heimgartner betekende het zijn tweede podium dit seizoen.
Het DJR Shell V Power Team dat de afgelopen jaren zo sterk was heeft het nog steeds niet op orde. Zowel Will Davison als Anton de Pasquale beleefden een rampzalige kwalificatie. Davison kwalificeerde zich als 20e en De Pasquale als 22e. Zij beëindigden de wedstrijd resp. als 11e en 13e. De Pasquale was duidelijk in zijn uitspraken: “We moeten nog steeds erg veel over deze auto leren.” Will Davison liet identieke geluiden horen. “Ondanks dat we over het resultaat teleurgesteld zijn hebben we laten zien dat we over snelheid beschikken.”

Bij DJR Shell V Power Racing zit men nog steeds niet op het niveau van de afgelopen jaren.
Shane van Gisbergen: “Het voelde alsof ik het grootste deel van de dag niet over snelheid beschikte maar we konden terrein goedmaken doordat de koplopers zichzelf uitschakelden. Na de pitstop werd mijn auto wel beter. We hadden best wel moeite vandaag. De laatste ronde met Cam Waters was bijzonder interessant want ik wist niet of hij nieuwe achterbanden of twee nieuwe banden aan de zijkant had. In ieder geval had hij weinig meer over en we hadden een mooi duel om de derde plek. Als je op een dag als vandaag niet over de snelste auto beschikt moet je wel een beetje geluk hebben en ik probeerde gewoon uit de problemen te blijven. Het is moeilijk om een volledig mooi jaar te hebben. Zeker omdat Brodie Kostecki over veel meer snelheid dan ons beschikt. Het eerste wat we nu moeten doen is om nog meer snelheid zien te vinden.”

Altijd veel spektakel bij de Supercars.
Overigens is de T8 Red Bull Ampol Racing teamleiding bestaande uit Jamie Whincup en Jessica Dane niet aanwezig dit weekend. Whincup onderhandelt op de Nürburgring dit weekend met Mercedes Benz over de toekomst van Triple Eight’s GT3 programma. Overigens heeft SVG in het verleden meermaals door laten schemeren graag in de toekomst aan de 24U te willen deelnemen.

Podium voor SVG in de laatste ronde.
Uitslag Race 10
1. William Brown Chevrolet Camaro ZL1
2. André Heimgartner Chevrolet Camaro ZL + 37.16 3667
3. Shane van Gisbergen Chevrolet Camaro ZL + 37.20.4700
4. Cameron Waters Ford Mustang GT + 37.21.0561
5. Scott Pye Chevrolet Camaro ZL1 + 37.30.4605
6. Tim Slade Chevrolet Camaro ZL1 + 37.34.9046
7. Jack LeBrocq Chevrolet Camaro ZL1 + 37.35.2793
8. Cameron Hill Chevrolet Camaro ZL + 37.35.6788
9. Nick Percat Ford Mustang GT + 37.37.4268
10. Thomas Randle Ford Mustang GT + 37.38.7948