Bob is back
Bob Herber is weer helemaal terug met zijn imposante Bentley Continental GT3. Na de kwalificatie mag de BODA Racing coureur morgen de eerste wedstrijd vanaf de beste startpositie aanvangen. Naast de Bentley staat de Ferrari van equipe Kirchmayr-Baron. Op de tweede rij staan de twee Koopman BMW’s van Bart Arendsen en equipe Jansen-Poland. Het wordt spannend morgen, want de verschillen aan de kop zijn minimaal.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
We zijn voor het tweede raceweekend van de Supercar Challenge aanbeland op het fraaie, glooiende circuit van de Oostenrijkse Red Bull Ring. Na Zandvoort alweer een Formule 1 circuit waar de V-Max klasse aan de start komt. Over twee weken maakt Spa-Francorchamps de drie op een rij vol. Het waren in de twee vrije trainingen de buitenlandse teams die bovenaan de ranking terug te vinden zijn.
Baron Motorsport, met het ervaren duo Kirchmayr-Baron, was met hun Ferrari 488 GT3 in beide sessies de snelste, gevolgd door Martin Koch, die de hulp van Reinhard Kofler heeft ingeroepen om de KTM GTX nog verder te verbeteren.
De ervaren Kofler won eind jaren ’90 zijn eerste karttitel door Lewis Hamilton, Nico Rosberg, en Robert Kubica te verslaan, om daarna een grote meneer te worden in de GT-racerij. Equipe Tubben-Weering en Bob Herber waren daarna de volgenden in de rangschikking.
Max Tubben: “De Red Bull Ring lijkt op papier zo gemakkelijk, maar het is een hele technische baan. De afstelling, maar vooral de remmen moeten optimaal zijn. Er was tijdens de twee vrije trainingen zoveel verkeer op de baan dat je niet echt de ruimte kreeg om een echte snelle ronde te rijden. Tijdens de kwalificatie, met veel minder auto’s op het circuit, moet een top drie zeker tot de mogelijkheden behoren.”
Kampioen Bart Arendsen rijdt dit seizoen een beperkt programma. “De Red Bull Ring is voor mij een nieuw circuit, dus een uitdaging om mee te doen. Ook Jack’s Racing Day op Assen staat op het programma, omdat ik daar veel relaties kan ontvangen. Wellicht komt ook het tweede raceweekend op Spa-Francorchamps voor in ons schema, maar dat weet dat weet ik nog niet helemaal zeker. De Red Bull Ring vind ik een fantastisch circuit. Veel hoogteverschillen, lange rechte stukken met diepe remzones en lang doordraaiende bochten maken dit circuit tot een uitdaging. Ik heb veel geoefend op de simulator, maar in het echt is het toch wel anders door de hoogteverschillen en het remmen op de curbes. Echter een vierde en vijfde plaats in de twee vrije trainingen is het begin van meer moois.”
Rond half vijf rijden de eerste GT’s de baan op. De kwalificatie van de verschillende divisies in de Supercar Challenge is in tweeën verdeeld. Op vrijdag beginnen de Radicals en GT’s hun tijdtraining. Zaterdagochtend vroeg zijn de Sportdivisies aan de beurt.
Equipe Koch-Kofler met hun fraaie KTM GTX neemt het voortouw, maar wordt gelijk weer verdrongen door equipe Kirchmayr-Baron met hun Ferrari 488 GT3. Bob Herber heeft het op de baan in Spielberg naar zijn zin en pakt in zijn derde ronde de kop met een minimaal verschil op de Ferrari. Bart Arendsen met zijn Koopman BMW M6 GT3 pakt de derde plaats en neemt gelijk equipe Jansen-Poland mee in zijn kielzog. De KTM GTX van equipe Koch-Kofler zakt terug naar een vijfde positie en komt de pits in.
Jansen-Poland verbetert zich maar blijft op de vierde plaats, voor de opdringende equipe Tubben-Weering met een zelfde BMW M6 GT3. Hier en daar worden wat track limits overschreden en verliezen rijders hun rondetijd, maar de meeste auto’s kleuren gelukkig binnen de lijntjes.
Het is spannend aan de kop. Bob Herber aan de bovenkant van de lijst gevolg door de Baron Motorsport Ferrari en als derde GT de BMW M6 van Bart Arendsen. Ook equipe Jansen-Poland blijft op 0.675 seconde van de koploper. Bij Equipe Tubben-Weering worden twee snelle tijden af genomen door track limits en het duo blijft steken op een vijfde plaats, nog steeds gevolgd door de KTM GTX van Koch-Kofler.
Vanaf de zevende plaats strijden vier BMW M6 GT3-bolides om de plaatsen, met Ted van Vliet voorop gevolgd door Daan Meijer, Equipe Koopman-Van Loon en Cees Wijsman.
Melvin van Dam is de snelste Radical, gevolgd door Robin Greenhalgh en de Roemeen Vlad Raducanu. Ivar Moens maakt het veld van 14 auto’s compleet. Daan Meijer weet in de slotfase Ted van Vliet nog naar de achtste plaats te verdringen, voor de rest veranderd er helemaal niets meer en zo is de startgrid voor de races bekend.