Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Oschersleben van de GP der Stadt Magdeburg 2023

Oschersleben 40

Onder prachtige weersomstandigheden verreden diverse Nederlandse raceseries hun tweede raceweekend van het jaar op Oschersleben. AUTOSPORT.NL reisde mee en doet graag de groeten uit de Oost-Duitse Motorsport Arena.

Tekst en foto’s: Carlo Senten

Oschersleben 1

Op de donderdagmiddag was de ruimte achter de pitboxen ingenomen door de teams van de Lotus Europe Cup, PHCH en Ferrari Club Germany, die hun trainingen en races allemaal op vrijdag en Zaterdag verreden.

Oschersleben 25

De zondag was gereserveerd voor de GLP Pro, een club met alle denkbare raceklassen die aantreden voor een gelijksmatigheidsproef i.p.v. races. Deze aanhanger geeft al goed weer welke diversiteit aan onder meer voormalig Oost-Europese raceauto’s ons zouden worden voorgeschoteld.

Oschersleben 31

Deze opstelling met een Opel Lotus, Trabant en Mercedes geeft al een goede indruk wat wij mogen verwachten van deze Duitse club.

Oschersleben 29

Van Abarth tot aan VW Kever.

Oschersleben 32

Een breed scala aan BMW’s.

Oschersleben 39

Na de oorlog lieten het Poolse FSO en Fiat onder de bedrijfsnaam Polski Fiat de oude samenwerking weer herleven, waar onder andere deze 125P een resultaat van was. Hij werd gebouwd van 1967 tot 1991. Het werd de vereenvoudigde versie van de Fiat 125, met motor en techniek van de verouderde Fiat 1300 en 1500.

Oschersleben 30

Als je dan in het voormalige Oost-Duitsland bent kunnen deze Melkus RS1000’s natuurlijk niet ontbreken. Heinz Melkus, van oorsprong rijschoolhouder in Dresden, bouwde veel eigen sportwagens, maar in het begin vooral op basis van een Formule Junior, aangedreven met opgevoerde Wartburg-motoren.

Oschersleben 27

Deze Melkus RS1000 was een latere auto die hij construeerde op initiatief van het ADMV, de DMSB in de DDR. Deze sportcoupe werd in 1969 geïntroduceerd om mee te kunnen deelnemen aan de toenmalige Groep 4-raceklassen van de FIA. Chassis, wielophanging, motor en instrumenten werden gebruikt uit een Wartburg 353. De raceversie met sportcarburateurs behaalde 100pk, wat ze een topsnelheid gaf tot ca. 200 km per uur.

Oschersleben 33

Toch bleek bij de tent van de GLP Pro ook aan deze typisch Duitse autosportclub nog een Nederlands tintje te zitten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet