Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Hart rijdt Courage naar winst op Spa Classic

ERL PHOTOCLASSICRACING.COM0522

De altijd populaire Spa Classic op de Peter Auto-kalender trok deze keer grotere velden dan ooit, met daarbij ook heel wat grote namen. In van Spa bekende weersomstandigheden – van alles wat – reed David Hart zijn Courage C60 naar de winst in de eerste van de Endurance Racing Legends, om de dag erna de tweede plaats in de wacht te slepen. Dat was het grote Nederlandse succes in het weekend waarin nog veel meer landgenoten aan de start verschenen.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Peter Auto


In een veld met maar liefst 54 auto’s had Hart in de eerste ERL-race te maken met Mike Newton (MG-Lola EX264), die vorige week op Hockenheim ook al schitterde. In de LMP2-auto bleef Newton netjes in de buurt van Hart. In de verte doemde echter Christian Gläsel al op, die net als op Hockenheim eerst een inhaalrace naar de zesde plaats moest voltooien, om vervolgens op zondag met zijn MG-Lola EX257 de strijd om de podiumplaatsen aan te gaan. De Duitser deed net zo sterk als vorige week, met deze keer zelfs een overwinning als resultaat. In de GT-klasse stond er geen maat op Olivier Galant, die met zijn Ford GT naar een vierde en derde plaats algemeen reed.

ERL PHOITOCLASSICRACING 2251

Daarmee bevestigde Galant het feit dat het veld grotendeels uit GT’s bestond, maar niettemin was er ook kalmer tempo dan wel tegenslag of tijdstraffen van andere LMP’s voor nodig. De snelste auto op de baan was bijvoorbeeld de ex-Racing for Holland Dome-Judd S101, die voor het eerst na een restauratie aan de start verscheen in handen van Felipe Ortiz en onze razend rappe jonge landgenoot Leonard Hoogenboom. Met Hogenboom achter het stuur reed de auto drie tot vijf seconden per ronde sneller dan Gläsel en Hart, maar de auto eindigde twee keer op de rand van de top-tien, mede vanwege de maar liefst 90 seconden extra pitstoptijd die Hoogenboom aan de overall kreeg. Ook de pas herstelde Audi R8, die Lukas Halusa in het najaar op Portimão had gecrasht (in zijn eerste trainingsronde!), was terug. Samen met Alex Ames reden ze nog ietwat voorzichtig naar een negende plaats. Ad van der Kroft haalde op zaterdag intussen het einde niet met zijn Morgan Plus 8 GTR en kon daardoor op zondag niet vertrekken.

ERL PHOTOCLASSICRACING 8360

Lukas Halusa reed met vader Martin wél naar de zege in de Fifties Legends-wedstrijd. Hun Jaguar D-type bleef een Nederlandse combinatie voor: Hans Hugenholtz en Nicky Pastorelli werden tweede in de Lister ‘Costin’ van Hugenholtz, kort op het Oostenrijkse duo. In hun kielzog reed Van der Kroft zijn vertrouwde Morgan Plus 4 naar een sterke negende plaats algemeen.

20LCUP PHOTOCLASSICRACING.COM8240

Ook volop Nederlandse aanwezigheid in de 2.0L Cup voor de eerste incarnatie 911’s, met daarbij ook weer een heuse ster: Jeroen Bleekemolen stapte in bij Tim Pappas, voor wiens team Black Swan hij in het verleden vaker heeft gereden. Het duo reed meteen naar de tweede plaats in de ELI-klasse, maar moest daarin wel een andere Nederlander voor zich dulden: David Verzijlbergen trok de winst naar zich toe, samen met Lukas Bücher. De algemene winst ging naar het rappe duo Seb Perez/George Gamble. Erwin van Lieshout kreeg intussen mede-Brabander Armand Adriaans aan boord en samen reden ze naar de 16e plaats.

2023 spa nbremaud 0069

Christian Gläsel won intussen opnieuw in The Greatest’s Trophy. Samen met D-type-specialist Gary Pearson bleven ze de E-type van Martin Halusa/Alex Ames voor, terwijl Jan Gijzen zijn Ferrari 275 GTB/4 naar een knappe 13e plaats stuurde. De Ferrari 250 GT SWB van Hans Hugenholtz kwam intussen maar twee ronden ver. De volgende dag herhaalden Gläsel en Pearson hun kunststukje, nu met ruime voorsprong op de Lister Knobbly van John Spiers, die een mooie race besloot met een tweede plaats. Gijzen legde deze keer zelfs beslag op de negende plaats en nóg een klasseoverwinning.

GROUPC PHOTOCLASSICRACING 8652

Zeer verheugend was het grote aantal van 29 Group C-auto’s dat was ingeschreven voor beide races op Spa, maar dat maar liefst zeven auto’s al meteen de eerste race niet konden meemaken, bewees nog maar eens hoe fragiel deze auto’s (tegenwoordig) zijn. David Hart had met zijn ex-Euser/Zwolsman Lola T92/10 de snelste auto in handen, maar de winst op zaterdag ging naar Philip Kadoorie en diens Porsche 962C. Hij bleef de Mercedes C11 van Kriton Lendoudis en Jaguar XJR-8 van Richard Meins/Andrew Bentley. Op zondag won Lendoudis, maar Hart joeg door het veld naar een tweede plaats, vóór de 962C van Ivan Vercoutere/Ralf Kelleners. McLaren-teambaas Zak Brown wist deze keer met zijn XJR-10 beslag te leggen op een verdienstelijke zevende plaats.

SIXTIES PHOITOCLASSICRACING 2782

Vier Cobra’s prijkten toch weer als vanouds boven aan de uitslag van de Sixties Endurance-avondrace, die deze keer 74 auto’s trok – bijna een klein Spa Six Hours-veld. ‘Mr John of B’ mocht mede dankzij Soheil Ayari op het hoogste treetje van het ereschavot springen, waar de Fransen werden geflankeerd door de Britse duo’s Richard Cook/Harvey Stanley en James & Jeremy Cottingham. De snelste E-type, die van James Thorpe en Phil Quaife, moest na 12 ronden afhaken, maar had een bedreiging kunnen vormen voor de Cobra-dominantie.

SIXTIES PHOITOCLASSICRACING 3023

Bas Jansen stapte in bij niemand minder dan Christophe Van Riet, maar hun Cobra kwam niet verder dan de 24e plek. Van Lieshout en Adriaans deden ook in deze race, deze keer met een Mustang GT350, die als 46e over de streep kwam. Twee plekjes daarachter kwamen Eduard van Dijk en Mike van Thiel over de streep in de E-type van Van Dijk. Andrew Smith en Olly Bryant waren met hun 904/6 Carrera GTS intussen verreweg de beste in de GT2-klasse.

CER1 PHOTOCLASSICRACING 6856

Het weekend werd afgesloten met de twee grote CER-races, die nog altijd de kern van Peter Auto en de Le Mans Classic vormen. In CER1 gingen Max & Andrew Banks met hun machtige McLaren M6B met de overwinning aan de haal, vóór de Lola T70 Mk3B van Armand Mille en de Chevron B19 van John Emberson en Nigel Greensall. In een veld van maar liefst 61 auto’s haalde de T70 Mk3B van David & Olivier Hart de eindstreep niet, anders had er minstens een podiumplaats in gezeten. Bij de GT’s wist de RSR van Daniele Perfetti de gebruikelijke winnaars af te troeven: de De Tomaso Pantera van Detlef von der Lieck/Ralf Kelleners werd deze keer tweede, met in de achtervolging nog een berg RSR’s.

CER2 PHOTOCLASSICRACING.COM0944

In CER2 trok Maxime Guenat (Lola T286) weer eens aan het langste eind: de Fransman versloeg twee andere reguliere podiumklanten in het kampioenschap: de Toj SC304 van Yves Scemama en de Cheetah G601 van Beat Eggimann. Diverse favorieten zoals Gonçalo Gomes/James Claridge (Lola T296, de winnaars van Mugello), Simon Watts/Jake Hill (Chevron B26) en Philipp Bruehwiler (Chevron B36) vielen af. In de GT’s bleek Emmanuel Brigand ongenaakbaar in zijn Porsche 935. Alleen de BMW M1 Procar van Emile Brettmayer kwam nog enigszins bij hem in de buurt.

HTC PHOITOCLASSICRACING 8271

Guenat had ook al gewonnen in de Heritage Touring Cup, waarvan de eerste race midden in de zaterdagnacht plaatsvond. Daar bleef zijn Capri RS3100 nog twee Capri’s de baas, die van Armand Mille en Yves Scemama. Zij verwezen drie BMW 3.0 CSL’s naar het tweede plan. De CSL’s van Simon Watts/Jake Hill en Sebastian Glaser/Michael Kammermann (in handen van de laatste vorige week nog winnaar op Hockenheim) haalden de eindstreep niet. Mille won vervolgens op zondag, deze keer door de CSL van Olivier & Emile Brettmayer voor te blijven.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet