Sportscars: Renger van der Zande en Kay van Berlo winnaars in IMSA-race Laguna Seca (lang)

Eerste overwinning van het seizoen voor Renger van der Zande (l.) en Sébastien Bourdais
De vierde ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op WeatherTech Raceway Laguna Seca zorgde voor volop Nederlands succes: dankzij een fraaie actie van Renger van der Zande in de slotfase won de Amsterdamse rijder samen met Sébastien Bourdais in de Chip Ganassi Racing-Cadillac de race van twee uur en 40 minuten. In de GTD-klasse ging de overwinning naar Kay van Berlo en diens teamgenoot Alan Metni in de KellyMoss with Riley-Porsche 911. In LMP2 wonnen Steven Thomas en Mikkel Jensen namens TDS Racing, terwijl de GTD-Pro-zege naar Daniel Juncadella en Jules Gounon in de WeatherTech Racing-Mercedes-AMG ging. Uniek: de winnende Mercedes eindigde achter maar liefst zeven auto’s uit de nominaal zwakker bezette GTD-klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, Porsche AG

Renger van der Zande wordt als winnaar afgevlagd
Of het lag aan de aanwezigheid van zijn moeder Marian (van Lookeren Campagne, in autosportkringen ook een bekende naam), die nota bene op moederdag voor het eerst een race van haar zoon in Amerika bijwoonde, is niet bekend, maar feit is in ieder geval dat Renger van der Zande opnieuw een cruciale rol speelde in de strijd om de overwinning, die hij in het voordeel van de Ganassi-Cadillac wist te beslissen. Bij de vierde en laatste herstart met iets meer dan 40 minuten te gaan passeerde Van der Zande de Action Express-Cadillac met Alexander Sims aan het stuur, nam zo de leiding in de race over en reed vervolgens de overwinning naar huis. Voor Van der Zande en teamgenoot Sébastien Bourdais, die op vrijdag in de training van de baan raakte, was het de eerste overwinning van het seizoen.

Mooi succes voor Chip Ganassi Racing na een turbulente periode
De opluchting bij het team van Chip Ganassi was groot, niet in de laatste plaats ook bij Van der Zande, zo werd duidelijk uit de reactie van de Nederlandse rijder na afloop van de race: “We hebben een paar gekke maanden beleefd”, zei hij. “Op Sebring, waar de auto in de fik stond, vervolgens die flinke klapper in Spa waar de auto helemaal kort was, we hadden technische defecten. En ook dit weekeinde weer: Seb die in de eerste vrije training de muur in ging en ik met een mega-lock-up in de eerste bocht in de tweede vrije training. Misschien hadden we niet eens zozeer de snelheid voor de overwinning. Ik lag met nog twee stints te gaan laatste (in de klasse, red.) en ik heb er drie ingehaald in de Corkscrew, vervolgens de Acura’s in bocht 3, eentje aan de binnenkant en de ander in bocht 4 aan de binnenkant, en toen uiteindelijk ook Sims in de andere Cadillac voor de leiding, waarna ik kon wegrijden bij het veld. In het verkeer was het wel erg spannend, je moet ook een beetje geluk hebben met de timing, maar uiteindelijk pakte het allemaal goed uit. Het is echt wel vanuit een diep dal dat we dit resultaat pakken en daar zijn we dan ook heel blij mee!”
Eerst Nürburgring, dan Le Mans
Nu staan voor Van der Zande twee 24-uursraces op het programma: komend weekeinde rijdt hij op de Nürburgring in één van de vier Audi’s van het team Scherer Sport PHX, daarna volgt de klassieker in Le Mans met Cadillac. “De auto waarmee we hier gewonnen hebben wordt ook onze auto voor Le Mans”, aldus Van der Zande. “We gaan nog flink aan de auto werken om hem te fine-tunen op het gebied van aero en te zorgen dat hij voldoet aan de homologatie voor het WEC, dan een shake-down en dan gaat hij op het vliegtuig naar Le Mans. Ik heb daar heel veel zin in, eerst de Nürburgring met de Audi en dan de volledige focus, alle ballen op Le Mans!”
De beide Penske-Porsches hadden met de “lock-out” van de eerste startrij de beste uitgangspositie voor de race in Californië, maar al direct na de start gingen de kansen in rook op. In het geval van Matt Campbell met de nummer 7 bijna letterlijk, toen hij zich voor de eerste bocht enorm verremde, terwijl later Felipe Nasr in de vangrails belandde en voor flinke schade zorgde. De andere Porsche ging met Jaminet aan het stuur wijd in de eerste bocht na de start en viel ook flink terug, maar eindigde in ieder geval nog op de tweede plaats, na een sterke slotstint van Nick Tandy, die in het laatste halfuur nog twee plaatsen won. Alexander Sims en Pipo Derani eindigden met de Whelen-Action Express-Cadillac op de derde plaats. De JDC Miller Motorsports-Porsche van Tijmen van der Helm en Mike Rockenfeller werd als zevende geklasseerd.
Steven Thomas en Mikkel Jensen wonnen met de TDS-Oreca de LMP2-klasse
De winst in de LMP2-klasse ging naar Steven Thomas en Mikkel Jensen met de nummer 11-TDS Racing-Oreca, die aan de finish vijf seconden voorsprong hadden op de PR1/Mathiasen Motorsports-auto van Ben Keating en Paul-Loup Chatin, die op hun beurt slechts twee tienden voor de Crowdstrike-auto van George Kurtz en Ben Hanly de finish haalden. Ook Giedo van der Garde en zijn Franse teamgenoot François Heriau zaten in de andere TDS-Oreca dichtbij het podium, maar grepen, minder dan 0,9 seconde achter Crowdstrike, net naast de top drie.
Kay van Berlo en Alan Metni wonnen met de nummer 91-KellyMoss with Riley-Porsche de GTD-klasse
De best geklasseerde GT-auto in het veld was de Porsche 911 GT3 R van Kay van Berlo en Alan Metni, die voor het team KellyMoss with Riley de overwinning in de GTD-klasse binnenhaalden. Een bijzonder feit was dat de eerste zeven plaatsen in de GT-divisie naar GTD-auto’s gingen, pas daarachter volgde de best geklasseerde GTD-Pro, de WeatherTech-Mercedes van Dani Juncadella en Jules Gounon. Van Berlo, die in het laatste halfuur de leiding in de klasse veroverde, had aan de finish een voorsprong van 9,7 seconden op de Turner Motorsport-BMW van Bill Auberlen en Chandler Hull. De andere KellyMoss with Riley-Porsche met Alec Udell en Julien Andlauer eindigde op de derde plaats.
Mooi succes voor Kay van Berlo, die wordt ondersteund door Porsche Motorsport North America
“Een geweldige dag voor ons team”, zei Kay van Berlo na afloop. “Na de moeilijke eerste paar races van het seizoen hebben we niet opgegeven en bleven hard werken om beter te worden. Daarvan hebben we hier de vruchten geplukt. Mijn teamgenoot Alan heeft een heel sterke race gereden en ik kon aan het eind het succes binnenhalen. De Porsche was fantastisch om te rijden, een groot plezier! Ik ben echt heel blij dat ons team eindelijk zo’n goed resultaat heeft binnengehaald met de eerste en de derde plaats.” In GTD-Pro eindigden Jack Hawksworth en Ben Barnicoat in de Vasser Sullivan-Lexus op de tweede plaats achter de winnende Mercedes, het van pole gestarte duo Klaus Bachler en Patrick Pilet werd met de Pfaff-Porsche als derde geklasseerd.
De WeatherTech-Mercedes van Dani Juncadella en Jules Gounon won de GTD-Pro-klasse