Indycar: Alex Palou wint GMP Grand Prix Indianapolis. Sterk optreden Arrow McLaren SP. VeeKay 13e
Met een uiterst sterke voorstelling behaalde 2021 Indycar-kampioen Alex Palou zijn eerste seizoensoverwinning. Direct vanaf het begin was de Spanjaard een dominerende factor. Polesitter Christian Lundgaard deed het eigenlijk uitstekend maar slaagde er niet in om zijn pole in een podium te verzilveren. Achter Palou eindigden de Arrow SP McLaren-coureurs Pato O´Ward en Alexander Rossi resp. als tweede en derde. Voor VeeKay zat er na een sterk begin in de openingsfase niet meer dan een 13e plek in.

Meer spektakel in de pits dan op de baan eigenlijk.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint GMP Grand Prix Indianapolis. Sterk optreden Arrow McLaren SP. VeeKay 13e
Met een uitstekende strategie behaalde 2021 NTT Indycar-series kampioen Alex Palou zijn eerste seizoensoverwinning. Polesitter Christian Lundgaard bleek uiteindelijk geen partij voor Palou en moest in de slotfase zijn positie aan de beide Arrow SP McLaren Dallara Chevrolets prijsgeven. Voor Alexander Rossi betekende dit resultaat een enorme `boost``
Lundgaard klaagde achteraf over een verkeerde balans van de auto. Maar beschouwde de vierde plek uiteindelijk toch als een ´´soort overwinning.`` ``We moeten de positieve dingen van deze wedstrijd nemen`´ aldus Lundgaard.
Andretti Autosport-coureur Colton Herta verslikte zich aan het slot van de wedstrijd in zijn bandenkeuze en eindigde als negende. Met een negende plek onderstreepte Graham Rahal wel de progressie het team van RLL geboekt heeft. Indien Graham niet in de openingsronde bij een incident was betrokken had er zeker een hogere klassering voor hem ingezeten. Na Arrow McLaren SP beleefde het team van Chip Ganassi met drie auto´s in de Top 10 eveneens een sterk optreden.

Lundgaard was in de openingsfase een factor maar moest zijn positie aan de Arrow SP McLarens prijsgeven.
Josef Newgarden was met een zevende plek de enige Team Penske-vertegenwoordiger in de Top 10. Evenals Graham Rahal was Scott McLaughlin in de openingsfase bij een incident betrokken maar slaagde er daarna niet meer in om de aansluiting bij de koplopers te vinden. Er waren enkele kleine incidentjes in de wedstrijd maar met de enorme voorsprong van Palou op O´Ward werd het geen klassieke Indycarwedstrijd op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway. In de slotfase ontbrak het gewoon aan het traditionele spektakel. De laatste tien ronden hadden meer weg van de slotfase van een F1-wedstrijd.
Race
Bandenkeuze GMP Indianapolis
Harde compound
Lundgaard, Rosenqvist, Harvey, O, Ward, Kirkwood, Ericsson, Armstrong, De Francesco, VeeKay, Robb, Canapino, Castroneves
Zachte compound:
Palou, Rahal, Dixon, Rossi, Power, Newgarden, Herta, McLaughlin, Grosjean, Pagenaud, Malukas, Daly, Pedersen, Ilott, Ferrucci
Race
De wedstrijd startte onder gunstige weersomstandigheden hoewel er een kleine kans op regen bestond. Christian Lundgaard nam direct de leiding maar profiteerde daar niet van. Al aan het eind van de eerste ronde werd die door Alex Palou overgenomen. McLaughlin en Rahal verloren in de eerste ronde behoorlijk wat posities terwijl de Dale Coyne-teamgenoten Sting Ray Robb en David Malukas na een touché al voor de eerste caution c.q neutralisatie zorgden. Overigens wist VeeKay al in de eerste ronde drie posities te winnen. Bij een start op de rode band was de kans om te winnen slechts 20 procent. Met de harde compound was die 80 procent.

Een redelijk solide wedstrijd voor VeeKay maar net geen Top 10 resultaat.
Bij de herstart in de vijfde ronde nam Alex Palou opnieuw de leiding terwijl Will Power midden in het veld door Kyle Kirkwood achterstevoren werd getikt. VeeKay had inmiddels progressie naar P12 gemaakt.
Stand 10e ronde: Palou, Lundgaard, Rossi, Rosenqvist, O´Ward, Newgarden, Harvey, Herta, Ericson, Armstrong. Kirkwood werd door de wedstrijdleiding bestraft en werd zeven plekken terugverwezen. Simon Pagenaud was de eerste die voor de harde compound naar binnenging terwijl VeeKay, Ericsson en Armstrong daarna volgden. In vrije lucht wist de Nederlander zowel Marcus Armstrong als Jack Harvey te verschalken.
Stand 20e ronde: Rosenqvist, O´Ward, Herta, Ericsson, Dixon, De Francesco, Canapino, Rahal, Kirkwood. VeeKay P16. Scott Dixon bleef overigens wel lang op de rode compound doorrijden en ging daarmee in de 23e als laatste naar binnen. In de staart van de Top 10 waren kampioenschapsleider Marcus Ericsson en VeeKay in kort maar heftig duel verwikkeld.
Stand 30e ronde: Rahal, Lundgaard, Palou, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Newgarden, Ericsson, VeeKay. Gedurende deze wedstrijdfase waren de eeuwige concurrenten Romain Grosjean en Scott McLaughlin in een fel duel om de 15e plek verwikkeld. VeeKay ging R33 voor zijn tweede stop naar binnen en liet opnieuw de Rode Compound aanbrengen. De Arrow SP McLaren teamgenoten O´Ward en Rossi hadden op twee verschillende compounds flink met elkaar aan de stok. Kort voor de 40e ronde switchte de Mexicaan weer terug naar de harde compound.

Catastrofale wedstrijd voor Meyer Shank Racing. Anders kunnen we niet zeggen.
Stand 40e ronde: Lundgaard, Palou, Rosenqvist, Rossi, Ericsson, Herta, V Newgarden, Dixon, Rahal, O´Ward. VeeKay P17. Lundgaard liet in de 41e ronde opnieuw de rode compound aanbrengen terwijl het team van Ganassi direct daarop met de harde compound antwoordde.
Stand 50e ronde: Palou, Lundgaard, O´Ward, Rahal, Rosenqvist, Rossi, Newgarden, Herta, Ericsson, VeeKay. Voor de laatste stint zou de Nederlander gebruik gaan maken van de gebruikte harde compound. In de eindfase ging Rahal voor zijn laatste stint naar binnen en liet de harde compound aanbrengen. Vervolgens gingen Lundgaard, VeeKay en Pagenaud eveneens voor hun laatste stop naar binnen.
Stand 60e ronde: O´Ward, Rossi, Palou(pits), Newgarden, Herta, Dixon, Rosenqvist, Ericsson, Dixon, Lundgaard, Grosjean. VeeKay P20. Hiermee brak een spannende fase aan. Palou bevond zich op de harde compound terwijl men bij Arrow McLaren SP voor Pato O´Ward met de rode compound in de slotfase een beetje Russische roulette speelde. Het had weinig effect. Ganassi-coureur Alex Palou reed in de slotfase snellere tijden dan Alexander Rossi(Arrow McLaren SP) op de harde compound.
Stand 70e ronde: Palou, O´Ward, Lundgaard, Rossi, Herta, Rosenqvist, Dixon, Newgarden, Ericsson, Rahal. VeeKay P13. In de Top 10 bevonden alleen O´Ward, Rossi en Herta (P2, P4 en P5) zich in de slotfase nog op de rode compound. Zes ronden later moest Lundgaard definitief voor Rossi capituleren. .

Chip Ganassi en zijn crew rondom Alex Palou kunnen weer tevreden zijn.
Stand 80e ronde: Palou, O´Ward, Rossi, Lundgaard, Herta, Rosenqvist, Dixon, Newgarden, Ericsson, Rahal. VeeKay P14. Zowel VeeKay als zijn Amerikaanse teamgenoot Conor Daly reden een solide wedstrijd hetgeen jammer genoeg niet in het resultaat wordt gereflecteerd. Met zijn overwinning op de roadcourse van de IMS heeft Alex Palou in de tussenstand van het kampioenschap de leiding overgenomen. Achter hem volgen Pato O´Ward en Marcus Ericsson met resp. 168 en 155 punten.
Uitslag GMR Grand Prix Indianapolis Motor Speedway
1. Alex Palou Dallara Honda 85 ronden
2. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 16.8006 secs.
3. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 18.1448 secs.
4. Christian Lundgaard Dallara Honda + 23.4801 secs.
5. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 23.9258 secs.
6. Scott Dixon Dallara Honda + 25.5206 secs.
7. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 26.3159 secs.
8. Marcus Ericsson Dallara Honda +31.8308 secs.
9. Colton Herta Dallara Honda + 38.4189 secs.
10. Graham Rahal Dallara Honda + 48.8712 secs.

Meer spektakel in de pits dan op de baan eigenlijk.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint GMP Grand Prix Indianapolis. Sterk optreden Arrow McLaren SP. VeeKay 13e
Met een uitstekende strategie behaalde 2021 NTT Indycar-series kampioen Alex Palou zijn eerste seizoensoverwinning. Polesitter Christian Lundgaard bleek uiteindelijk geen partij voor Palou en moest in de slotfase zijn positie aan de beide Arrow SP McLaren Dallara Chevrolets prijsgeven. Voor Alexander Rossi betekende dit resultaat een enorme `boost``
Lundgaard klaagde achteraf over een verkeerde balans van de auto. Maar beschouwde de vierde plek uiteindelijk toch als een ´´soort overwinning.`` ``We moeten de positieve dingen van deze wedstrijd nemen`´ aldus Lundgaard.
Andretti Autosport-coureur Colton Herta verslikte zich aan het slot van de wedstrijd in zijn bandenkeuze en eindigde als negende. Met een negende plek onderstreepte Graham Rahal wel de progressie het team van RLL geboekt heeft. Indien Graham niet in de openingsronde bij een incident was betrokken had er zeker een hogere klassering voor hem ingezeten. Na Arrow McLaren SP beleefde het team van Chip Ganassi met drie auto´s in de Top 10 eveneens een sterk optreden.

Lundgaard was in de openingsfase een factor maar moest zijn positie aan de Arrow SP McLarens prijsgeven.
Josef Newgarden was met een zevende plek de enige Team Penske-vertegenwoordiger in de Top 10. Evenals Graham Rahal was Scott McLaughlin in de openingsfase bij een incident betrokken maar slaagde er daarna niet meer in om de aansluiting bij de koplopers te vinden. Er waren enkele kleine incidentjes in de wedstrijd maar met de enorme voorsprong van Palou op O´Ward werd het geen klassieke Indycarwedstrijd op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway. In de slotfase ontbrak het gewoon aan het traditionele spektakel. De laatste tien ronden hadden meer weg van de slotfase van een F1-wedstrijd.
Race
Bandenkeuze GMP Indianapolis
Harde compound
Lundgaard, Rosenqvist, Harvey, O, Ward, Kirkwood, Ericsson, Armstrong, De Francesco, VeeKay, Robb, Canapino, Castroneves
Zachte compound:
Palou, Rahal, Dixon, Rossi, Power, Newgarden, Herta, McLaughlin, Grosjean, Pagenaud, Malukas, Daly, Pedersen, Ilott, Ferrucci
Race
De wedstrijd startte onder gunstige weersomstandigheden hoewel er een kleine kans op regen bestond. Christian Lundgaard nam direct de leiding maar profiteerde daar niet van. Al aan het eind van de eerste ronde werd die door Alex Palou overgenomen. McLaughlin en Rahal verloren in de eerste ronde behoorlijk wat posities terwijl de Dale Coyne-teamgenoten Sting Ray Robb en David Malukas na een touché al voor de eerste caution c.q neutralisatie zorgden. Overigens wist VeeKay al in de eerste ronde drie posities te winnen. Bij een start op de rode band was de kans om te winnen slechts 20 procent. Met de harde compound was die 80 procent.

Een redelijk solide wedstrijd voor VeeKay maar net geen Top 10 resultaat.
Bij de herstart in de vijfde ronde nam Alex Palou opnieuw de leiding terwijl Will Power midden in het veld door Kyle Kirkwood achterstevoren werd getikt. VeeKay had inmiddels progressie naar P12 gemaakt.
Stand 10e ronde: Palou, Lundgaard, Rossi, Rosenqvist, O´Ward, Newgarden, Harvey, Herta, Ericson, Armstrong. Kirkwood werd door de wedstrijdleiding bestraft en werd zeven plekken terugverwezen. Simon Pagenaud was de eerste die voor de harde compound naar binnenging terwijl VeeKay, Ericsson en Armstrong daarna volgden. In vrije lucht wist de Nederlander zowel Marcus Armstrong als Jack Harvey te verschalken.
Stand 20e ronde: Rosenqvist, O´Ward, Herta, Ericsson, Dixon, De Francesco, Canapino, Rahal, Kirkwood. VeeKay P16. Scott Dixon bleef overigens wel lang op de rode compound doorrijden en ging daarmee in de 23e als laatste naar binnen. In de staart van de Top 10 waren kampioenschapsleider Marcus Ericsson en VeeKay in kort maar heftig duel verwikkeld.
Stand 30e ronde: Rahal, Lundgaard, Palou, Rosenqvist, O´Ward, Rossi, Newgarden, Ericsson, VeeKay. Gedurende deze wedstrijdfase waren de eeuwige concurrenten Romain Grosjean en Scott McLaughlin in een fel duel om de 15e plek verwikkeld. VeeKay ging R33 voor zijn tweede stop naar binnen en liet opnieuw de Rode Compound aanbrengen. De Arrow SP McLaren teamgenoten O´Ward en Rossi hadden op twee verschillende compounds flink met elkaar aan de stok. Kort voor de 40e ronde switchte de Mexicaan weer terug naar de harde compound.

Catastrofale wedstrijd voor Meyer Shank Racing. Anders kunnen we niet zeggen.
Stand 40e ronde: Lundgaard, Palou, Rosenqvist, Rossi, Ericsson, Herta, V Newgarden, Dixon, Rahal, O´Ward. VeeKay P17. Lundgaard liet in de 41e ronde opnieuw de rode compound aanbrengen terwijl het team van Ganassi direct daarop met de harde compound antwoordde.
Stand 50e ronde: Palou, Lundgaard, O´Ward, Rahal, Rosenqvist, Rossi, Newgarden, Herta, Ericsson, VeeKay. Voor de laatste stint zou de Nederlander gebruik gaan maken van de gebruikte harde compound. In de eindfase ging Rahal voor zijn laatste stint naar binnen en liet de harde compound aanbrengen. Vervolgens gingen Lundgaard, VeeKay en Pagenaud eveneens voor hun laatste stop naar binnen.
Stand 60e ronde: O´Ward, Rossi, Palou(pits), Newgarden, Herta, Dixon, Rosenqvist, Ericsson, Dixon, Lundgaard, Grosjean. VeeKay P20. Hiermee brak een spannende fase aan. Palou bevond zich op de harde compound terwijl men bij Arrow McLaren SP voor Pato O´Ward met de rode compound in de slotfase een beetje Russische roulette speelde. Het had weinig effect. Ganassi-coureur Alex Palou reed in de slotfase snellere tijden dan Alexander Rossi(Arrow McLaren SP) op de harde compound.
Stand 70e ronde: Palou, O´Ward, Lundgaard, Rossi, Herta, Rosenqvist, Dixon, Newgarden, Ericsson, Rahal. VeeKay P13. In de Top 10 bevonden alleen O´Ward, Rossi en Herta (P2, P4 en P5) zich in de slotfase nog op de rode compound. Zes ronden later moest Lundgaard definitief voor Rossi capituleren. .

Chip Ganassi en zijn crew rondom Alex Palou kunnen weer tevreden zijn.
Stand 80e ronde: Palou, O´Ward, Rossi, Lundgaard, Herta, Rosenqvist, Dixon, Newgarden, Ericsson, Rahal. VeeKay P14. Zowel VeeKay als zijn Amerikaanse teamgenoot Conor Daly reden een solide wedstrijd hetgeen jammer genoeg niet in het resultaat wordt gereflecteerd. Met zijn overwinning op de roadcourse van de IMS heeft Alex Palou in de tussenstand van het kampioenschap de leiding overgenomen. Achter hem volgen Pato O´Ward en Marcus Ericsson met resp. 168 en 155 punten.
Uitslag GMR Grand Prix Indianapolis Motor Speedway
1. Alex Palou Dallara Honda 85 ronden
2. Pato O´Ward Dallara Chevrolet + 16.8006 secs.
3. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 18.1448 secs.
4. Christian Lundgaard Dallara Honda + 23.4801 secs.
5. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 23.9258 secs.
6. Scott Dixon Dallara Honda + 25.5206 secs.
7. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 26.3159 secs.
8. Marcus Ericsson Dallara Honda +31.8308 secs.
9. Colton Herta Dallara Honda + 38.4189 secs.
10. Graham Rahal Dallara Honda + 48.8712 secs.