GT: Harper en Leung zegevieren in Silverstone 500 na inhaalrace, Van der Ende wint in FFSA GT
De 2023-editie van de Silverstone 500 had met 43 auto's het grootste startveld sinds 2012
Afgelopen zondag werd de Silverstone 500, het belangrijkste evenement in het Intelligent Money British GT Championship, verreden. Vanaf de achttiende startplaats wisten Dan Harper en Darren Leung (Century Motorsport) als eerste over de streep te komen in hun BMW M4 GT3. Net aan de andere kant van Het Kanaal werd de Championnat de France FFSA des Circuits gehouden, de tweede ronde van het Frans GT4-kampioenschap op Circuit de Nevers Magny-Cours. Samen met Benjamin Lessennes pakte Ricardo van der Ende de overwinning in race van zaterdagavond in de BMW M4 GT4 van L’Espace Bienvenue, terwijl de zondagsrace werd gedomineerd door de Aston Martin van Mateo Villagomez en Victor Weyrich.
Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: SRO
British GT Championship
Wat de wedstrijd van drie uur op het circuit van Silverstone zo uniek maakt, is dat er verplicht drie rijderswissels moeten plaatsvinden, maar teams mogen zelf beslissen, wanneer ze deze doen. Zo had je teams die eerst twee stints van ieder een half uur deden en daarna twee stints van ieder uur, en je had teams die vier stints van ieder driekwartier deden. De kwalificatie werd geannuleerd vanwege harde regenval en de grid werd bepaald door de beste rondetijden van de tweede vrije training, wat zorgde voor een haast willekeurige startopstelling. Het recept voor een zeer onvoorspelbare Silverstone 500 was zo compleet. Richard Neary (Team Abba Racing) ving de race aan vanaf pole position, gevolgd door mede-Mercedes-AMG-coureurs John Ferguson (RAM Racing), Ian Loggie (2 Seas Motorsport) en James Cottingham (2 Seas Motorsport). Geen van hen zou echter een resultaat halen om tevreden mee te zijn.
GT4-Pro-Am-winnaars Broadhurst en McDermott op de voet gevolgd door gastrijders Ellis en Holloway
Richard en Sam Neary deden tot de laatste driekwartier mee om de hoofdprijs, maar een Safety Car die net kwam, nadat ze hun laatste pit stop onder groen hadden gedaan, gooide roet in het eten. Jonny Adam en Cottingham kregen in het laatste half uur een stop-en-go-penalty voor het veroorzaken van een crash van GT4-coureur David Holloway (Century Motorsport) en werden elfde. Ferguson en Raffaele Marciello reden de gehele race met schade na contact met de Ginetta van Esmee Hawkey (Toro Verde GT) in de pitstraat vóór de start en werden vijfde. Jules Gounon en Loggie maakten een zeer langzame pitstop mee in de beginfase, konden zich daarna niet echt meer herpakken en werden zevende. De op P7-gestarte McLaren van Ben Barnicoat en Brendan Iribe (Inception Racing) leek de race op haar naam te schrijven, maar werd op dezelfde manier als bij de Neary’s slachtoffer van die neutralisatie.
Brown en Clark bleven uit de problemen en zijn de nieuwe kampioenschapsleiders in de GT4-categorie
In de laatste minuten versloeg Harper, na zeventien posities goed gemaakt te hebben, de Lamborghini van Sandy Mitchell (Barwell Motorsport) en dankzij deze overwinning ligt hij samen met Leung aan de leiding van het kampioenschap. Achter Shaun Balfe en Mitchell maakten Rob Bell en Mark Radcliffe (Optimum Motorsport) het podium af, terwijl Ross Gunn en Andrew Howard (Beechdean AMR) als vierde over de streep kwamen. Mark Sansom en Will Tregurtha (Barwell Motorsport) werden zesde algemeen en wonnen in de Silver-Am-klasse voor Chris Hart en James Wallis (Drivetac) en Chris Froggatt en Kevin Tse (Sky Tempesta Racing). De Neary’s moesten het doen met P4 in die klasse.
Het was de allereerste zege voor Harper in het belangrijkste GT-kampioenschap van het Verenigd Koninkrijk
In de GT4-categorie ging de overwinning naar Charles Clark en Jack Brown (Optimum Motorsport) in de nieuwe McLaren Artura. De Ford Mustang van Matt Cowley en Erik Evans (Academy Motorsport) kwamen als tweede over de streep in de Silver Cup voor DTO Motorsport-duo Aston Millar en Josh Rowledge. Michael Broadhurst en Ed McDermott (One Motorsport) herpakten zich na een crash in de openingsronde en wonnen in de Pro-Am-klasse voor de Aston Martin van Bradley Ellis en Holloway, en de BMW van Carl Cavers en Lewis Plato (Century Motorsport).
Sansom en Tregurtha hebben het gat naar RACE LAB-coureurs Campbell en Kell tot een half punt gedicht in de Silver-Am-tussenstand
UITSLAG RACE
Op 28 mei wordt de eerste wedstrijd van twee uur van het seizoen gehouden, wanneer het Intelligent Money British GT Championship neerstrijkt op Donington Park.
Championnat de France FFSA GT
Van der Ende en Lessennes maakten ook al een goede inhaalrace mee, maar dan in het Frans GT4-kapmioenschap. Het BMW-duo ving de wedstrijd op de zaterdagavond aan vanaf P12 en ze maakten elf posities goed op jacht naar hun eerste overwinning van het seizoen. Etienne Cheli en Enzo Joulié (Matmut Évolution) werden tweede in hun Toyota voor de Aston Martin van Romain Carton en Louis Meric (Mirage Racing). Grégory Guilvert en Christophe Hamon (Saintéloc Racing) zagen als tweede algemeen het zwart-witgeblokt om de Pro-Am-klasse op hun naam te schrijven voor Jean-Luc Beaubelique en Jim Pla (Matmut Évolution) die vanaf pole position waren begonnen.
Van der Ende en Lessennes over de beruchte, hoge kerbs van Magny-Cours
UITSLAG RACE 1
Lessennes had zich als beste gekwalificeerd voor Race 2, maar tijdens de pitstop verloor de Belg samen met Van der Ende de leiding aan Villagomez en Weyrich die vervolgens een voorsprong opbouwden. Lessennes en Van der Ende kwamen wel als tweede over de streep, maar ze werden als achtste geklasseerd na een straf voor een unsafe release. Kampioenschapsleiders Cheli en Joulié pakten wederom de achttien punten voor P2, terwijl broers Jimmy en Teddy Clairet (AVR-AVVATAR) het Silver Cup-podium afmaakten. Guilvert en Hamon waren nogmaals dominant in de Pro-Am-klasse voor Olivier Jouffret en Éric Tremoulet (Team Jouffruit by Vic’Team) die ook in de beide races op het podium stonden. Alpine-duo Pascal Huteau en Jordan Leneutre (Autosport GP) werd derde. Alain Ferté en Laurent Hurgon (Autosport GP) hebben hun leiding in de puntenstand van de Am-klasse uitgebreid na een tweede plaats op zaterdag en een overwinning op zondag.
Met drie pole positions en vier overwinningen in hun klasse hebben Guilvert en Hamon 103 van de mogelijk 104 punten tot nu toe gepakt
UITSLAG RACE 2
Het Championnat de France FFSA GT komt op 17 en 18 juni weer in actie, wanneer het voor het sinds 2018 weer het circuit van Dijon-Prenois aandoet.