Rally - NL: Duitsers pakken de punten in Sulingen
Het Open Nederlands Rally Kampioenschap trapt dit jaar af over de Duitse grens in Sulingen. De toevoeging van deze internationale rally op de kalender is misschien net het setje dat twee Duitse teams nodig hebben want Björn Satorius en Dennis Rostek kiezen dit jaar voor een Nederlandse campagne.
Tekst en foto's: Steven van Veenendaal
Dat de Nederlandse gevestigde orde nog een zware dobber aan deze snelle Duitsers gaat krijgen wordt afgelopen weekend snel duidelijk. Satorius is op eigen bodem duidelijk een maatje te groot en sluit uiteindelijk een dikke minuut voor zijn naaste kampioenschapsrivaal af. Lange tijd leek dat Bob de Jong te worden, maar op de laatste proef wipt die andere Duitser op Nederlandse titeljacht, Dennis Rostek, over de Hyundai piloot heen om met 0,3 seconden verschil de tweede plek te bemachtigen.
De Jong eindigt zo als derde van de puntenpakkers, op zich een prima prestatie, maar het minimale verschil zorgt toch voor een getergde grimas aan de finish. “Dit is wel een beetje zuur ja… we kwamen hier voornamelijk om plezier te hebben. Dat is ook zeker gelukt, maar als het dan aan het eind zo spannend is, is het wel balen om met zo’n klein verschil te verliezen. Maar we zijn hier in Duitsland he, bij de ELE zijn wij thuis” klinkt het gemotiveerd. Dat De Jong Rostek zo nauw in het vizier houdt geeft ook wel aan dat hij toch met meer dan een schuin oog naar het kampioenschap kijkt.
Aanvankelijk had De Jong een vrij programma voor ogen met leuke wedstrijden in Nederland, Duitsland en België maar vooral de wedstrijden bij onze zuiderburen lijken een lastig verhaal te worden. In de hoogste Belgische divisie is Pirelli schoeisel en Kroon Oil reclame verplicht, wat lastig te combineren valt met De Jong’s eigen sponsors Michelin en Eurol. Met zijn deelname in Sulingen, geplande start in de ELE en natuurlijk zijn eigen thuiswedstrijd de GTC en die van sponsor Eurol, de Hellendoorn Rally tikt De Jong al een groot gedeelte van het kampioenschap aan, als die wedstrijden succesvol verlopen lijkt de kans reëel dat we De Jong toch een volledig seizoen aan het werk zullen zien.
Wie we sowieso het hele jaar in actie zien zijn de Duitsers Satorius en Rostek. Beiden hebben zo hun eigen redenen om de grens over de trekken. “Voornamelijk mijn goede relatie met Hans Weijs” legt Satorius uit. “Ik rijd met de Ford waarmee Hans vorig jaar kampioen mee werd en ik heb zo’n beetje alle wedstrijden bezocht, maar nog nooit gereden. Toen stelde Hans voor ‘Waarom ga je dit jaar het kampioenschap niet rijden?’ en dat vond ik eigenlijk wel en goed idee!” Voor zijn landgenoot Rostek is het Nederlandse avontuur zakelijker van aard. Hij wil zijn team, Pole Promotion, verder laten groeien door in meerdere kampioenschappen tegelijk actief te zijn. Zijn deelname aan het ONRK is dan ook vooral met het oog op ervaring opdoen met op meerdere fronten tegelijk actief zijn. In Duitsland zet men drie Skoda’s in waarvan er een ook in Nederland zal rijden. Vanaf de Vehtdalrally mikt Rostek erop om de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2 in te zetten. Voor Rostek is het Nederlandse asfalt niet onbekend, hoewel zijn kennis niet veel verder dan Circuit Zandvoort rijkt “Daar heb ik in de V8 Star races nog mooie duels uitgeknokt met Pedro Lami…. Hmm nu ik er zo over denk is dat al wel een tijdje geleden” sluit hij lachend af.
Kevin van Deijne begon sterk aan de wedstrijd en was de snelste Nederlander op de eerste proef. Daarna ging het echter minder voor de titelkandidaat. Door zijn hoge startnummer kwam hij in een regenbui terecht terwijl zijn rivalen onder drogere omstandigheden het gat konden slaan. Van Deijne reed de wedstrijd uit met enkele goede tijden maar kon geen rol meer spelen in het klassement. De goede moed ging echter niet verloren met het oog op de aanstaande ELE Rally “Daar gaan we vol voor de winst!”
De laatste Nederlandse R5 bleek uiteindelijk de snelste. Erik Wevers reed zijn VW Polo GTi R5 naar een zeer knappe zesde plaats. Na een sterke start doemden gedurende de wedstrijd toch wat landgenoten in zijn spiegels op “ik moest er op het einde nog wel even goed voor gaan zitten ja, uiteindelijk zaten we met vier auto’s binnen vijf seconden dus dat was wel even spannend” klinkt het nuchter. Wevers was vooral naar Sulingen gekomen om nieuwe onderdelen te testen voor de Polo en heeft geen plannen om het ONRK te rijden hoewel hij niet uitsluit dat we hem later dit jaar nog in actie zien in Nederland.
Hoewel Ingo ten Vregelaar een moeizame wedstrijd reed eindigde hij hem toch op een sterke 13e plaats en als winnaar van de RC3 klasse. “Vrijdagavond op slicks in de regen, dan glij je alle kanten op. Op de IVG hebben we drie kilometer op de velg moeten rijden en eigenlijk hebben we de hele wedstrijd allerlei kleine technische probleempjes gehad.” Desondanks een dertiende plaats behalen in het uiterst competitieve startveld, met verschillende Rally2 auto’s achter zich is een knappe prestatie “Ja maar er staat een Rally4 voor ons, dat plaagt me wel een beetje” aldus competitiedier Ten Vregelaar. Waar hij niet te kloppen was, was op de beroemde jump “we hadden volgens mij wel de verste jump ja, merk je toch dat je uit de motorcross komt!”
Yannick Vrielink beleefde een weekend om snel te vergeten. De KNAF Academy protegé reed op vrijdagavond lek toen hij, naar eigen vermoeden, te hard over een spoorwegovergang ging. Op de tweede dag ging hij van de regen in de drup. Op een vrij langzaam gedeelte kwam hij naast de lijn terecht en gleed in het vuil van de weg. Daar schuurde hij vervolgens over een paar boomstronken die vooral de onderkant van zijn auto beschadigden. Tot overmaat van ramp triggerde iemand bij het wegduwen van de auto de brandblusser waardoor Vrielink bij het vallen van de zaterdagavond bezig was op de auto schoon te maken en te ontdoen van het blusschuim, niet het einde dat hij zich had voorgesteld.
In de merkenklasses sloeg Frank Gerritsen Mulkes een mooie dubbelslag in de BMW 130i Challenge. Hij noteerde de snelste tijd maar mocht, misschien nog wel belangrijker, de reusachtige wisselbokaal voor spectaculairste deelnemer mee naar huis nemen.
In de Motul Clio Rally Trophy bekroonde Willem Wouter Overbeek zijn rallydebuut met een klinkende zege. Hij was, bijgestaan door Christiaan van der Rijsen, niet alleen de snelste in de trophy zelf maar ook algemeen in de sterk bezette RC5 klasse. Voor de laatste lus van twee proeven voert hij een secondestrijd met de Deen Nyman Andersen en is de spanning van zijn gezicht te lezen. Als hij bij het finishpodium aan komt rijden blijkt hij met slechts 0,6 seconden te hebben gewonnen en valt de druk van zijn schouders. “De lach komt los, de tranen komen los, alles komt los” lacht hij. “De snelheid lag echt ontzettend hoog, we hebben de spiegels eraf gereden in het bos, we zaten echt op de limiet. Ik ben super tevreden, ook met de auto, sta er nog steeds versteld van dat het zo goed ging!”
Uitslag ADAC Rallye Sulingen, Sulingen, 5/6-5-2023
1. C. Riedemann/N. Otterbach – Hyundai i20 N Rally; 1:13.11,3
2. J. Tannert/C. Frank – Skoda Fabia RS Rally2; +53,5
3. P. Geipel/K. Becker – Skoda Fabia Rally2 Evo; +1.08,1
4. B. Satorius/H. Ostlender – Ford Fiesta Rally2; +2.00,6*
5. K. Madsen/M. Felthaus – Peugeot 208 T16; +2.25,4
6. E. Wevers/J. van Weeren – VW Polo GTI R5; +3.14,7
7. D. Rostek/D. Zenz – Skoda Fabia Rally2 Evo; +3.16,4*
8. B. de Jong/E. de Wild – Hyundai i20 R5; +3.16,7*
9. P. Dinkel.L. Retzer – Ford Fiesta Rally2; +3.16,9
10. K. van Deijne/H. Verschuuren – Hyundai i20 N Rally2; +4.08,7*
*Nemen deel aan het Open Nederlands Rally Kampioenschap