Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Formule 2 en Hockenheim voor altijd met elkaar verbonden. Van Jim Clark Rennen naar Hockenheim Historics

Zondag 7 april 1968. Een gitzwarte dag in de geschiedenis van de autosport. De legendarische Jim Clark verongelukte met zijn Formule 2 Lotus 48 Cosworth FVA op een natte zondagmiddag op onverklaarbare wijze op één van de lange rechte stukken van de toenmalige Hockenheimring. De oorzaak van het ongeval werd nooit opgelost. De gehele autosportwereld was in schock. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de “Rennstadt Hockenheim” Anderzijds zorgde de fatale crash van Clark voor een sterke verbondenheid tussen Hockenheim en Clive Chapman van Classic Team Lotus. Bij de 40-jarige herdenking van deze tragische gebeurtenis werd een prachtige gedenksteen onthuld, geschonken door de “Rennstadt Hockenheim” in aanwezigheid van velen die destijds bij het tragische incident betrokken waren.

2023 Clark

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2023 Affiche
Een affiche herinnert aan één van de zwartste dagen in de geschiedenis van de Formule 2.


Formule 2 en Hockenheim altijd met elkaar verbonden. Van Jim Clark Rennen naar Hockenheim Historics
De organiserende Automobilclub von Deutschland (AVD) besloot nog gedurende het seizoen 1968 “Das Jim Clark Gedächtnisrennen” in het leven te roepen. De eerste editie von in 1969 plaats en werd door Jean Pierre Beltoise met een fabrieks Matra Sports MS7 Cosworth FVA gewonnen. Als A-rijder wilde Beltoise deze graag in zijn prijzenkast hebben zeker omdat hij de voorgaande editie onder tragische omstandigheden had gewonnen.

2023 Mathai
De Duitser Oliver Mathai kwam tijdens de HSCC F2 race met een originele Roy Winkelmann Lotus F2 uit 1969 in actie.


Tussen 1969 en 1984 groeide “Das Jim Clark Rennen Gedächtnisrennen” ofwel de Jim Clark Memorial uit tot een absolute klassieker. Soms hadden er al eerder wat F2 wedstrijden in Engeland plaatsgevonden maar op het vasteland van Europa groeide het evenement uit tot de seizoensopener van het jaar. Aanstormende talenten maakten zich destijds met hun successen in het Motodrom onsterfelijk. Grote namen als Hans Joachim Stuck, Jean Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jochen Mass, François Cevert, het volledige BMW Junior Team wisten vaak het 100.000 man tellende publiek volledig op de banken te brengen.

2023 Jarier March
De Amerikaan Owen Adelman met een ex-Jean Pierre Jarier 732 eindigde als zevende en elfde. Deze auto's kwamen tijdens de beginjaren van de Jim Clark Rennen in actie.

Stefan Bellof was in 1982 eigenlijk de laatste van zijn generatie die hierin slaagde. Toen in 1985 de nieuwe F3000 van kracht werd nam de toenmalige DTM geleidelijk deze functie over. De Jim Clark Revival voor de historische autosport werd door Ronny Bredhauer in het leven geroepen. Een organisatorisch conflict zorgde ervoor dat de Hockenheim GmbH daarna zelf het heft in handen nam.

2023 Winkelhock Elgh Lee Scharmann Ghinzani
Slotronde EK F2 1978 op Hockenheim Manfred Winkelhock in actie met de BMW Junior Team March BMW F2 gevolgd door de Zweed Eje Elgh, nu betrokken bij het management van Marcus Ericsson, de Brit Geoff Lees, Peter Scharmann en Piercarlo Ghinzani
.

Ruim 10 jaar na de dood van Jim Clark kwam ikzelf bij de F2 seizoensfinale voor de eerste maal in Hockenheim. Het succesjaar van Bruno Giacomelli met de March 782 BMW. Eén van de beste raceauto’s die Robin Herd ontwerpen heeft. Met alle respect misschien wel beter dan menig F1 auto uit die periode. Hospitality bestond in die dagen niet. Op zaterdagavond na de kwalificaties een barbecue rondom de Truck van Project 4 Engineering (Ron Dennis) met een gezellige babbel van Jochen Neerpasch, motorenpaus Paul Rosche terwijl de Britse concurrent en motorenbouwer Brian Hart zich ook nog bij het gezelschap voegde. In deze tijd totaal ondenkbaar.

2023 Bekers
De bekers die destijds door Francois Cevert, Graham Hill, Jean Pierre Jarier etc. tijdens de Jim Clark Gedächtnisrennen gewonnen werden. Mooie herinneringen uit een uniek autosport tijdperk.

En een aantal auto’s die destijds met dezelfde beschildering of zelfs met hetzelfde chassisnummer op de Hockenheimring reden waren na 45 jaar weer van de partij. Prachtig gerestaureerd waarvan sommige waarschijnlijk in betere staat dan toen ze misschien origineel waren. Bij de meeste auto’s is de originele brandstoftank dan ook vervangen door kleiner exemplaar met minder tankinhoud.

2023 Depailler March 742
De Brit Mark Charteris met een ELF March 742 in actie. De 742 betekende ook een doorbraak voor de betreurde Patrick Depailler op Hockenheim. Hij won 1974 "Das Jim Clark Gedächtnisrennen maar verongelukte zes jaar later tijdens een bandentest met zijn F1 Alfa Romeo in de Ostkurve.

We kijken eerst eens even terug naar X.Preis van Baden Württemberg und Hessen op Hockenheim 1978 waaraan enkele van deze auto’s deelnamen en voor de laatste maal dat seizoen in actie kwamen voordat ze in een andere raceserie verdwenen of pas na een hele lange tijd weer werden afgestoft om historisch te gaan racen zodat we er nu weer met volle teugen van kunnen genieten.

2023 Lotus 48
Jammer genoeg zijn er nauwelijks schaalmodellen te vinden van de F2 Lotus 48. Wel zagen we op Hockenheim een soort Scalextric-achtig model.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet