Formule E: Nick Cassidy wint ook in Monte Carlo en neemt leiding WK-stand over
Nick Cassidy (groene Envision-auto) bewees dat je in Monte Carlo weldegelijk kunt inhalen: hij reed van de negende startplaats naar de winst
Na zijn overwinning in de zondagsrace van Berlijn schreef Nick Cassidy nu ook de Formule E-race van Monte Carlo op zijn naam. Na een aanrijding tussen Nico Müller en Sam Bird in de slotfase eindigde de wedstrijd achter de safety-car, waarmee de eerste plaats voor de lange tijd leidende Cassidy niet meer in gevaar kwam. Met dit succes nam Cassidy ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Achter de Nieuw-Zeelander eindigde diens landgenoot Mitch Evans als tweede, voor Jake Dennis. Voor Robin Frijns was er met de nog steeds te zwakke Abt-Mahindra wederom weinig te halen: hij kwam ondanks al zijn inspanningen niet verder dan de 14e plaats.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
Sacha Fenestraz was dolblij met zijn eerste pole, maar zijn vreugde duurde niet lang
In de kwalificatie was Sacha Fenestraz de snelste, maar hij zag later zijn rondetijd worden geschrapt vanwege “overboost”. Daarmee start Jake Hughes, zijn tegenstander in de finale, als eerste, voor Fenestraz. Daarachter volgt Fenestraz’ teamgenoot Norman Nato, waarmee er drie auto’s met Nissan-aandrijflijn op de eerste drie plaatsen staan. Maximilian Günther (Maserati) kwalificeerde zich als vierde, voor Dan Ticktum (Nio), Mitch Evans (Jaguar), Edoardo Mortara (Maserati) en Sérgio Sette Câmara (Nio). Kampioenschapsleider Pascal Wehrlein (Porsche) kwam niet verder dan de twaalfde tijd, achter de beide Andretti-auto’s van Lotterer en Dennis, die ook met Porsche rijden. Robin Frijns kwalificeerde zich als 18e, terwijl de beide DS Penske-rijders Vandoorne en Vergne werden teruggezet naar de laatste rij omdat de bandenspanning niet aan de vastgestelde norm voldeed.
Start van de race met Hughes voor Fenestraz en Nato
Bij de start komt Hughes het beste weg, Fenestraz en Nato sluiten aan op de tweede en derde plaats terwijl Günther wat terugvalt achter Ticktum en vijfde is. Het veld komt zonder kleerscheuren door de openingsronde, Robin Frijns heeft een plek verloren en is 19e. In de derde ronde gaat het mis voor André Lotterer: hij raakt de vangrails bij Sainte Dévote en parkeert zijn auto met schade achter de vangrails, zodat de race zonder neutralisatie kan worden voortgezet.
Cassidy is de enige die in de beginfase wat aanvalslist toomt: aan de buitenkant bij het aanremmen van de hairpin pakt hij drie posities en klimt zo op naar de vijfde plaats. Rowland is in de zesde ronde de eerste rijder die de “attack mode” activeert, terwijl Cassidy zijn opmars voortzet en Ticktum passeert voor de vierde plaats. In de zevende ronde gaat Hughes als leider voor het extra vermogen, waarmee Fenestraz de leiding overneemt, voor Cassidy, Nato en Hughes.
Rowland gaat vervolgens in de chicane in de fout en knalt hard over de kerbstones, waarop hij flink terugvalt. Fenestraz activeert in de achtste ronde de “attack mode” en verliest daarmee de leiding aan Cassidy. Laatstgenoemde gaat in de negende ronde voor extra vermogen, Ticktum is de nieuwe leider voor Evans en Fenestraz. In de tiende ronde passeert Dennis Fenestraz en is daarmee derde, terwijl Ticktum ook extra vermogen haalt en terugvalt naar de tiende plaats.
Cassidy leidt voor Evans
Nadat iedereen vooraan extra vermogen gehaald heeft, leidt Cassidy voor Evans, Dennis, Fenestraz en Hughes. In de 13e ronde passeert Evans Cassidy voor de leiding, maar een ronde later haalt Evans weer extra vermogen, waarmee Cassidy opnieuw op kop rijdt, voor Evans, Dennis, Fenestraz, Günther, Mortara, Ticktum, Hughes, Nato en Félix da Costa. Dat is de volgorde halverwege de wedstrijd, met Frijns op de 19e plaats.
In de 16e ronde neemt Evans de leiding weer over. In de 17e ronde halen de beide Maserati-rijders Günther en Mortara voor de tweede keer extra vermogen. Na 20 ronden luidt de volgorde: Cassidy, Evans, Dennis, Fenestraz, Ticktum, Hughes, Günther en Mortara. Vergne, vanaf de laatste rij gestart, is al negende. Evans krijgt in de 21e ronde de aanwijzing om de aanval te openen op leider Cassidy. Nato strandt een ronde later na een aanrijding met Günther, voor beide is de race ten einde.
Voor de tweede achtereenvolgende race als winnaar op het podium: Nick Cassidy
Vanwege de gestrande auto’s komt de safety-car in de 23e ronde in actie. De volgorde: Cassidy leidt voor Evans, Dennis, Fenestraz, Hughes, Ticktum, Vergne, Bird, Wehrlein en Buemi. Ook Ticktum heeft schade opgelopen doordat hij achterop de auto van Nato reed. In de 25 ronde wordt de race weer vrijgegeven. In de 28e ronde strandt Nico Müller bei Sainte Dévote na een aanrijding met Bird, wat opnieuw tot een interventie van de safety-car leidt. Dat betekent dat de race achter de safety-car eindigt, met Cassidy als winnaar voor Evans, Dennis, Fenestraz, Hughes, Ticktum, Vergne, Buemi, Vandoorne en Bird. Frijns eindigt op de 14e plaats.
DS-rijders Vandoorne en Vergne en Abt-Cupra-rijder Frijns (vlnr) startten alledrie vanuit het achterveld, maar in tegenstelling tot Frijns konden de DS-rijders wel flink terrein goedmaken en punten scoren. Voor Frijns en zijn teamgenoot Müller zijn punten met de notoir te zwakke Mahindra-aandrijflijn nog steeds ver weg.
De Formule E racete voor de zesde maal in Monte Carlo