Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Scott McLaughlin wint op Barber Motorsports Park. Polesitter Romain Grosjean tweede. Pech voor VeeKay

Een neutralisatie voor een stilgevallen Sting Ray Robb verprutste de kans voor Rinus VeeKay om op Barber Motorsports Park een goed resultaat te behalen. Het gooide de strategie van ECR overhoop en de Nederlander slaagde er daarna niet meer in om aansluiting bij de Top 10 te vinden en eindigde als zestiende. Op het verkeerde moment op de verkeerde positie. Het hoort helaas bij het Indycar-racen. Tot aan het Sting Ray Robb incident bevond de Nederlander zich in de Top 10. Polesitter Romain Grosjean slaagde er niet in om zijn pole in een overwinning te verzilveren. Met een uiterst clevere strategie behaalde Penske-coureur Scott McLaughlin zijn eerste seizoensoverwinning.

Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indyca
r

2023 McLaughlin 1
Sterk optreden van Scott McLaughlin voor Team Penske op Barber Motorsports Park.

Scott McLaughlin wint op Barber Motorsports Park. Polesitter Romain Grosjean tweede. Pech voor VeeKay

Bandenkeuze:
Rode compound

Grosjean, Palou, O´Ward, Dixon, Rosenqvist, VeeKay, Kirkwood, Ericsson, Herta, Ilott, Pagenaud, Malukas, De Francesco, Canapino, Robb, Pederson, Ferrucci

Harde compound
McLaughlin, Lundgaard, Newgarden, Rossi, Power, Rahal, Daly, Castroneves, Harvey, Armstrong

Race
Het belangrijkste nieuws vandaag was natuurlijk dat Barber Motorsports Park het contract met Indycar tot 2027 heeft verlengd. Aan Barber Motorsports Park gingen drie verschillende wedstrijden met drie verschillende winnaars vooraf. Na de kwalificaties op zaterdag bleken de met Chevrolet-motoren wel de overhand te hebben. In de Top 10 bevonden zich maar liefst 6 aangedreven auto´s met een Chevy. Slechts vier Honda´s in de Top 10 waarvan twee met Grosjean en Palou op de eerste startrij. Naar verwachting zou de wedstrijd een twee-of driestopper moeten worden. De openingsronde voorspelde een spectaculaire wedstrijd met Grosjean, Palou en O´Ward drie breed over het rechte stuk van het achterste gedeelte van het circuit gingen. In de beginfase van de wedstrijd waren McLaughlin, Newgarden, Rossi en Lundgaard de enige deelnemers in de Top 10 die zich op de harde compound bevonden.

2023 Grosjean
Grootste probleem van Romain Grosjean? Hij rijdt meer met zijn hart dan met zijn verstand. Een pure racer dat wel.


Newgarden, Rosenqvist en Robb, Rossi, Daly, McLaughlin en Power waren de enigen die tussen die vanaf de 14e ronde voor een andere strategie leken te opteren door eerder dan gepland naar binnen te komen. Daardoor schoof VeeKay door naar de vijfde plek. Bij ECR had men wel voor een tweestop strategie gekozen. Het betekende dat de Nederlander elf ronden later binnen naar binnen moest komen. Een aanval van Andretti Autosport-coureur Colton Herta om in R20 bij VeeKay in de aanval te gaan werd via radiocontact door zijn team afgeblazen. Een situatie waarvan Christian Lundgaard duidelijk wist te profiteren. Door een strategische call van Team Penske bevond Newgarden zich opnieuw in de Top 10. Zowel VeeKay, Herta, Ilott, Harvey moesten na 1/3e wedstrijd definitief van rubber wisselen. De leiders in de wedstrijd volgden in de 30e ronde waardoor de optie voor een twee of driestopper strategisch overbleef.

Stand 30e ronde: Newgarden, McLaughlin, Rossi, Power, Rosenqvist, Grosjean, Malukas, O´Ward, Palou, Lundgaard. VeeKay P20(harde compound) Bandenkeuzes speelden een zodanige rol dat er eigenlijk een race in de race plaatsvond. Namelijk tussen diegenen die op een tweestopper reden en de deelnemers met een driestopper. De geparkeerde auto van Sting Ray Robb gooide in de 38e ronde alle strategieën door elkaar. Een voordeeltje voor diegenen die voor een driestop hadden gekozen. Een neutralisatie voor de stilgevallen Sting Ray Robb verknalde de wedstrijd van Rinus VeeKay. De Nederlander vond na een goed begin geen aansluiting meer bij de koplopers.

Inmiddels polesitter Romain Grosjean na de neutralisaties in de 40e ronde op de harde compound weer aan de leiding gekomen terwijl Scott McLaughlin op P2 zich op de ronde compound bevond. Voor zowel Grosjean als VeeKay viel deze caution eigenlijk in het nadeel uit. Na de herstart kreeg McLaughlin vanwege enkele ronden bandenvoordeel het commando om op de juiste manier met zijn banden om te gaan terwijl koploper Grosjean het vol op het gas ging om de kop te behouden.

Na 60 ronden werden de laatste strategische stops gemaakt waarbij O´Ward, VeeKay, Grosjean,Palou, Dixon, Kirkwood naar binnen gingen. Grosjean kwam achter Penske-coureur Scott McLaughlin met een schitterende inhaalactie terug op de baan. Nadat voltooiing van alle pitstops lag voor iedereen de weg vrij om tot het einde voluit te kunnen racen.

2023 Indianapolis 500 - Pace Car
Marcus Ericsson behoudt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.


Stand 70e ronde: Grosjean, McLaughlin, Power, O´Ward, Palou, Lundgaard, Dixon, Rossi, Rosenqvist, Ericsson. VeeKay P16. Onder druk racen blijft voor Romain Grosjean een lastige factor. Kort nadat de laatste stops waren afgewikkeld profiteerde McLaughlin direct van een foutje van de Andretti Autosport-rijder en nam definitief de leiding over.In tegenstelling tot St. Petersburg bleven beiden op de baan. Aan het einde van de wedstrijd begon regerend kampioen Will Power eveneens druk op Grosjean te gaan uitoefenen.

Dankzij een uitstekende Team Penske-strategie behaalde Scott McLaughlin zijn vierde Indycar-overwinning. Het probleem met Romain Grosjean is dat hij meer met zijn hart dan met zijn verstand rijdt. Zeker als je de ´Push to Power` al ver voor het einde van het wedstrijd hebt opgehoest terwijl achtervolger Will Power nog voldoende over had. Met een driestop strategie reed Will Power van P12 naar P3 maar slaagde er niet meer in om Grosjean te passeren. Saillant detail: Evenals bij VeeKay ging ook voor Josef Newgarden, die korte tijd aan de leiding reed, de strategie na het Sting Ray Robb incident niet meer op.

2023 VeeKay
De snelheid zat er in het begin van de wedstrijd bij VeeKay goed in. Een caution ofwel neutralisatie kwam op het verkeerde moment voor de Nederlander die daarna kansloos was voor een hoge klassering.

Toch was Grosjean na afloop meer dan tevreden. Zeker omdat hij de nodige punten binnensleepte. Marc Ericsson, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, eindigde als tiende maar bevestigde dat brandstofbesparing wel een factor was. Marcus Armstrong werd aan het einde van de wedstrijd beloond voor het feit dat hij maar liefst 15 auto´s had ingehaald. Armstrong eindigde als elfde net buiten de Top 10.

Uitslag Childrens of Alabama Indy Grand Prix

1. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 90 ronden
2. Romain Grosjean Dallara Honda + 1,7854 secs.
3. Will Power Dallara Chevrolet + 3.2699 secs.
4. Pato O Ward Dallara Chevrolet +´20.5745 secs.
5. Alex Palou Dallara Honda + 20.9762 secs.
6. Christian Lundgaard Dallara Honda + 23.519 secs.
7. Scott Dixon Dallara Honda + 24.2789 secs.
8. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 25.082 secs.
9. Felix Rosenqvist Dallara Chevrolet + 25.5107 secs.
10. Marcus Ericsson Dallara Honda + 26.0190 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet