Supercars: Duellisten SVG/Kostecki zijn het eens. Stewards verknallen de party
Vanmorgen vond in Perth de zevende wedstrijd van het super populaire Repco Supercar kampioenschap plaats. De eerste Power Bosch Tools Perth Supersprint leverde na een intens duel met Brodie Kostecki een overwinning voor Red Bull Ampol Racer Shane van Gisbergen op. Beide concurrenten waren het roerend met elkaar eens. Zij hadden van hun prachtige onderlinge Chevrolet duel genoten. De Stewards dachten er kennelijk anders over van hoe je wel of niet mag verdedigen…..

Houden de Stewards eigenlijk nog wel van dit soort duels? Het publiek, de TV kijkers en de rijders zelfs hadden er geen problemen mee. Wordt de autosport niet te politiek correct?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars/Red Bull Ampol Racing/Penrite Racing/DJR Shell V Power Racing
Duellisten SVG/Kostecki zijn het eens. Stewards verknallen de party
Corona heeft ons gelukkig verlaten maar in de autosport lijkt er nu een globale pandemie te zijn uitgebroken van dubieuze stewards beslissingen. Waarschijnlijk niet in het minst getriggerd door de “Pinnacle of Motorsport, de Formule 1” Overijverige Stewards ofwel sportcommissarissen implementeren dergelijke beslissingen globaal zonder dat ze waarschijnlijk in hun eigen sportief reglement omschreven staan in hun eigen internationale/nationale series.Shane van Gisbergen en Brodie Kostecki vochten in Perth een prachtig duel uit totdat de sportcommissarissen ingrepen.

André Heimgartner in de BJR Racing Camaro. Spectaculaire auto's, rijders en races. Daar komt het publiek toch voor?
In de allerlaatste ging SVG aan zijn opponent voorbij en schreef de wedstrijd op zijn naam. Het werd minder duidelijk van hoe je tegen elkaar kunt en mag racen want Kostecki kreeg kort voor de “pass’’ een waarschuwingsvlag wegens onsportief rijgedrag en moest inbinden.
Shane van Gisbergen was het daar niet mee eens: “Je zit duidelijk op het randje van wat legaal is en wat niet. Maar daar hou ik wel van. Die lijn is natuurlijk flinterdun maar ik mag hem er ook niet vanaf beuken. Dit blijft een grijs gebied binnen onze regels. In een man tegen man gevecht moet je toch gewoon moeten kunnen doen wat je wilt? Ze gaven hem een waarschuwing maar je wilt toch om de leiding racen en verdedigen? Hij deed met zijn verdediging totaal niets verkeerd maar zou voor mij ook speelruimte moeten zijn om het tegenovergestelde te kunnen doen toch?

Achtste plek voor Will Davison. Bij DJR Shell V Powers heeft men het nog niet helemaal voor elkaar maar wel een Top 10 resultaat.
Brodie Kostecki: “Zoals Shane al zei” Het is behoorlijk verwarrend.” In ieder geval gaan beide rijders in gesprek met Craig Baird die bij de Supercars voor de Driving Standards verantwoordelijk is. Achter SVG en Brodie Kestecki volgden David Reynolds en Todd Hazelwood. Laatstgenoemde reed één van de beste wedstrijden in zijn carrière.

vlnr. Brodie Kostecki, SVG en David Reynolds.
Uitslag Bosch Power Tools Supersprint Race 7 Perth
1. Shane van Gisbergen Chevrolet Camaro ZL1 42 ronden
2. Brodie Kostecky Chevrolet Camaro ZL + 0.5949 secs.
3. David Reynolds Ford Mustang + 0.9531 secs.
4. Todd Hazelwood Ford Mustang + 1.7469 secs.
5. James Courtney Ford Mustang + 2.9275 secs.
6. Matthew Payne Ford Mustang + 4.7692 secs.
7. Tim Slade Chevrolet + 4.8500 secs.
8. Will Davison Ford Mustang + 7.2298 secs.
9. Thomas Randle Ford Mustang +7.9244 secs
10. Broc Feeney Chevrolet Camaro + 8.3955 secs.

Houden de Stewards eigenlijk nog wel van dit soort duels? Het publiek, de TV kijkers en de rijders zelfs hadden er geen problemen mee. Wordt de autosport niet te politiek correct?
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars/Red Bull Ampol Racing/Penrite Racing/DJR Shell V Power Racing
Duellisten SVG/Kostecki zijn het eens. Stewards verknallen de party
Corona heeft ons gelukkig verlaten maar in de autosport lijkt er nu een globale pandemie te zijn uitgebroken van dubieuze stewards beslissingen. Waarschijnlijk niet in het minst getriggerd door de “Pinnacle of Motorsport, de Formule 1” Overijverige Stewards ofwel sportcommissarissen implementeren dergelijke beslissingen globaal zonder dat ze waarschijnlijk in hun eigen sportief reglement omschreven staan in hun eigen internationale/nationale series.Shane van Gisbergen en Brodie Kostecki vochten in Perth een prachtig duel uit totdat de sportcommissarissen ingrepen.

André Heimgartner in de BJR Racing Camaro. Spectaculaire auto's, rijders en races. Daar komt het publiek toch voor?
In de allerlaatste ging SVG aan zijn opponent voorbij en schreef de wedstrijd op zijn naam. Het werd minder duidelijk van hoe je tegen elkaar kunt en mag racen want Kostecki kreeg kort voor de “pass’’ een waarschuwingsvlag wegens onsportief rijgedrag en moest inbinden.
Shane van Gisbergen was het daar niet mee eens: “Je zit duidelijk op het randje van wat legaal is en wat niet. Maar daar hou ik wel van. Die lijn is natuurlijk flinterdun maar ik mag hem er ook niet vanaf beuken. Dit blijft een grijs gebied binnen onze regels. In een man tegen man gevecht moet je toch gewoon moeten kunnen doen wat je wilt? Ze gaven hem een waarschuwing maar je wilt toch om de leiding racen en verdedigen? Hij deed met zijn verdediging totaal niets verkeerd maar zou voor mij ook speelruimte moeten zijn om het tegenovergestelde te kunnen doen toch?

Achtste plek voor Will Davison. Bij DJR Shell V Powers heeft men het nog niet helemaal voor elkaar maar wel een Top 10 resultaat.
Brodie Kostecki: “Zoals Shane al zei” Het is behoorlijk verwarrend.” In ieder geval gaan beide rijders in gesprek met Craig Baird die bij de Supercars voor de Driving Standards verantwoordelijk is. Achter SVG en Brodie Kestecki volgden David Reynolds en Todd Hazelwood. Laatstgenoemde reed één van de beste wedstrijden in zijn carrière.

vlnr. Brodie Kostecki, SVG en David Reynolds.
Uitslag Bosch Power Tools Supersprint Race 7 Perth
1. Shane van Gisbergen Chevrolet Camaro ZL1 42 ronden
2. Brodie Kostecky Chevrolet Camaro ZL + 0.5949 secs.
3. David Reynolds Ford Mustang + 0.9531 secs.
4. Todd Hazelwood Ford Mustang + 1.7469 secs.
5. James Courtney Ford Mustang + 2.9275 secs.
6. Matthew Payne Ford Mustang + 4.7692 secs.
7. Tim Slade Chevrolet + 4.8500 secs.
8. Will Davison Ford Mustang + 7.2298 secs.
9. Thomas Randle Ford Mustang +7.9244 secs
10. Broc Feeney Chevrolet Camaro + 8.3955 secs.