Rookie test in elektrische F4 voor Greaham Hofmans
Als vervolgstap in het opleidingsprogramma dat Bas Koeten Racing aanbiedt aan de pas 14-jarige Greaham Hofmans, stond vorige week een rookie test op Circuit Zolder in de agenda. Niet in de minste auto: een elektrische Formule 4 auto van ERA Racing School. Onder begeleiding van Bas Koeten en Xavier Maassen, manager van ERA Racing School, doorliep Hofmans een dagprogramma dat bestond uit uitgebreide uitleg over de auto, simulatorsessies en vier sessies op de baan.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Circuit Zolder heeft duurzaamheid omarmd en biedt een prachtige plek voor deze nieuwe vorm van autosport. De elektrische F4 auto van ERA beschikt over 170 PK en kan een topsnelheid behalen van 210 km/u bij een totaalgewicht van circa 650 kg. De afwisseling van rijden en simulatorsessies is afgestemd op het energieverbruik van de auto en de laadtijden.
Bas Koeten: “Het concept is geweldig, echt vernieuwend en ERA Racing School biedt een mooi scala aan trainingsprogramma’s. Voor Greaham was deze rookie test de best passende vervolgstap in ons opleidingsprogramma. Begeleiding van jonge rijders is waarin wij willen uitblinken. Als team verkennen wij alle mogelijkheden en zoeken naar maatwerk. Wij delen daarin de visie van ERA Racing School dat er voor de ontwikkeling van rijders méér nodig is dan alleen snel zijn op het circuit. Belangrijk is dat rijders de juiste mensen om zich heen verzamelen om samen invulling te geven aan de toekomst. Als team kunnen wij daarin een grote rol spelen: onze autosportervaring is groot, maar de toekomst is nog groter.”
Greaham Hofmans (14): “Op deze woensdag hoefde ik niet naar mijn normale school, het Technisch College Velsen, maar had ik vrij om met Bas en mijn ouders naar de ERA Racing School in Zolder te gaan om te ervaren hoe het is om met de volledige elektrische F4 te rijden. Mijn verwachtingen waren precies wat ik ervan voorstelde: torque en snelheid! Mijn eerste run verliep goed en gaf mij hetzelfde gevoel als mijn elektrische kart, alleen groter en wendbaarder. De tweede run mocht ik met het vertrouwen van Bas meteen alleen de baan op. Ik kon goed aanzetten en de lijnen werden net als in de simulatorsessie in de ochtend steeds beter en het voelde echt vertrouwd. Voor de derde sessie kreeg ik een andere auto, deze kon wel de GPS doorgeven naar het systeem. Deze auto had nóg meer torque alleen hield hij soms ook in. In de vierde run reed ik goed, echter de auto gaf niet het volle vermogen waardoor ik niet onder de 2 minuten uit kon komen.
Maar: dit smaakt naar meer! Zo’n machine wil ik thuis ook wel om hier vaker mee te rijden, echt geweldig!”