Sportscars: Pro-Am-team Racing Team Turkey wint ELMS-seizoensstart Barcelona, Van Uitert en Van der Helm op podium in LMP2 (lang)

De door TF Sport gerunde Racing Team Turkey-Oreca won de vier-uursrace van Barcelona
Het Racing Team Turkey, dat uitkomt in de LMP2-Pro-Am-klasse, zorgde voor een verrassing met de algehele overwinning tijdens de vier-uursrace van Barcelona, de openingswedstrijd van de European Le Mans Series. Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Louis Delétraz behaalden de zege, voor het Duqueine Team met Neel Jani, René Binder en Nico Pino, dat de LMP2-klasse won, gevolgd door de AF Corse-Oreca van Matthieu Vaxivière, Ben Barnicoat en François Perodo. De Panis-Oreca met Job van Uitert, Tijmen van der Helm en Manuel Maldonado eindigde als vijfde algemeen en tweede in LMP2. Het team Racing Spirit of Léman met Jacques Wolff, Antoine Doquin en Fabien Michal won LMP3, de Proton-Porsche van Ryan Hardwick, Zach Robichon en Alessio Picariello won de GTE-klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: ELMS
Het success voor Racing Team Turkey hing in de slotfase aan een zijden draadje, want met nog 25 minuten te gaan kreeg Louis Delétraz vanwege een losgeraakte afdekking van het motorcompartiment de beruchte “meatball”-vlag getoond, zodat hij voor reparatie de pits in moest. Vervolgens wist hij op de baan zijn Zwitserse landgenoot Neel Jani in de Duqueine-Oreca weer te passeren, waarna hij de overwinning naar huis kon rijden. De zege voor een Pro-Am-team is vrij opmerkelijk, maar Sahil Yoluc, de amateurrijder in het team, deed het in de openingsstint zeer goed en leverde daarmee een belangrijke bijdrage aan het succes. Achter de Duqueine-Oreca, die het reguliere LMP2-klassement won, eindigden met AF Corse (Perrodo/Vaxivière/Barnicoat) en Cool Racing (Coigny/Jakobsen/Lapierre) nog twee Pro-Am-teams.
Panis Racing eindigde met onze beide landgenoten Tijmen van der Helm en Job van Uitert plus Manuel Maldonado als vijfde algemeen en tweede in de reguliere LMP2-klasse. Van der Helm zei: “Het begin was lastig, want we kregen een “drive-through”, dus dat zat even tegen, maar uiteindelijk konden we nog terugkomen naar een mooie tweede plaats. Blij met het resultaat en goede punten voor het kampioenschap.”
Teamgenoot Job van Uitert verklaarde: “Ons eerste podium is binnen in de ELMS. We hadden een heel moeilijke race, niet foutloos van onze kant dus wat dat betreft wel heel blij om weg te komen met een met een podiumplaats. Eigenlijk kende iedereen een lastige race, je ziet wel aan de algemene uitslag van de LMP2-klasse dat de Pro-Am-teams het beter deden dan de Pro’s en dat gebeurt niet zo vaak. Wat dat betreft was het een eigenaardig weekend, maar al met al kunnen we hartstikke tevreden zijn: goede punten en hier kunnen we op voortbouwen, op weg naar Le Mans. De performance was op sommige momenten absoluut goed, dus daar kunnen we verder mee, ook in de overige ELMS-races. Ik denk dat we voor de rest van het seizoen zeker een goede basis hebben.”
Ook het winnende team in LMP3, Racing Spirit of Léman (en we herhalen het nog maar een keer: de naam verwijst naar het Lac Léman, in het Nederlands bekend als Meer van Genève, waar het team in de buurt gevestigd is, en is dus niet een fout geschreven variant van “Le Mans”) kende bepaald geen probleemloze race. Antoine Doquin, Jacques Wolff en Michal Fabien liepen, zoals veel teams in de klasse, tegen een “drive-through” aan vanwege een onreglementaire pitstop, maar herstelden zich uiteindelijk goed en wonnen nipt voor de van pole vertrokken Cool Racing-Ligier. Glenn van Berlo en zijn Eurointernational-teamgenoten haalden de finish niet: een defecte startmotor maakte een voortijdig einde aan de race van het team. “Maar ook daarvoor was het een zooitje, mijn teamgenoot had zes keer een “drive-through” gehad”, liet Van Berlo vanuit Barcelona weten.
In GTE kwam de Proton-Porsche, met hoofdfinancier Ryan Hardwick als openingsrijder, vanaf de derde plaats op de grid al snel aan de leiding, terwijl drie andere auto’s, de beide Aston Martins van GMB Motorsport en TF Sport en de nummer 77-Proton-Porsche, al in de openingsronde werden uitgeschakeld. Uiteindelijk wonnen Hardwick en zijn teamgenoten Zach Robichon en Alessio Picariello met een marge van 1,408 seconden op de Formula Racing-Ferrari (Laursen/Laursen/Mac), terwijl de JMW-Ferrari (Berry/Hanafin/Lancaster) op een ronde als derde eindigde.