Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Evans voor Bird in Berlijn: Jaguar behaalt eerste 1-2 in de Formule E

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position,PodiumSam Bird, Jaguar TCS Racing, 2nd position,
De eerste 1-2 in de Formule E-historie voor Jaguar Racing dankzij Mitch Evans (l.) en Sam Bird

Na de vorige race in São Paulo schreef Jaguar-coureur Mitch Evans nu ook de eerste van de twee Formule E-races op het circuit van Berlijn-Tempelhof op zijn naam. In een zeer onderhoudende race - 23 wisselingen aan de leiding waren een nieuw record - zegevierde Evans voor zijn teamgenoot Sam Bird. Voor Jaguar was het de eerste 1-2 in de historie van de Formule E. De Duitser Maximilian Günther veroverde na een spannend duel met pole-sitter Sébastien Buemi in de slotronde nog de derde plaats voor Maserati. Pascal Wehrlein eindigde na een dramatisch verlopen kwalificatie voor Porsche nog als zesde en behoudt daarmee de leiding in de WK-stand, maar Evans komt nu wel erg dichtbij. Voor Robin
Frijns was er opnieuw weinig te halen, hij eindigde als 14e.



Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E

Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6
Recordpole voor Sébastien Buemi

Sébastien Buemi behaalde, ondanks de gebroken rechterhand die hij bij de vorige race in São Paulo opliep, met 1:05,605 minuten de pole-position, voor Sam Bird, Stoffel Vandoorne, Dan Ticktum en Jake Dennis, waarmee rijders van vijf verschillende teams op de eerste vijf startplaatsen stonden. Buemi bracht zijn totaal op 16, een nieuw record. Beste Duitser in de kwalificatie voor de thuisrace was Maximilian Günther op de achtste plaats. Voor het Abt-Cupra-team was het opnieuw lastig: Nico Müller kwalificeerde zich als 17e, Robin Frijns kwam niet verder dan de 22e en laatste plaats.



Bij de start pakt Ticktum met een uitstekende manoeuvre de leiding, voor Buemi, Bird en Vandoorne. Günther klimt op naar de vijfde plaats, Frijns wint een positie van Rowland. Na de eerste ronde heeft Ticktum al een marge van 0,324 seconden op Buemi. Na drie ronden activeren Bird en Günther als eersten de “attack mode”, verder naar achteren in het veld doen dat ook Di Grassi en Frijns. Een ronde later halen ook Ticktum en Buemi meer vermogen, waarop Bird aan de leiding komt, maar die gaat in de vijfde ronde buitenom voor de “attack mode”. Daarmee is de oorspronkelijke volgorde weer hersteld met Ticktum vooraan voor Buemi, Bird en Vandoorne. Dennis en Günther strijden flink om de vijfde plaats.


Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6Dan Ticktum, NIO 333 FE Team, NIO 333 ER9Lead at the start (Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6Dan Ticktum, NIO 333 FE Team, NIO 333 ER9Lead at the start, ASCII, 110 components, 110 by
Start voor goed gevulde tribunes op het voormalige vliegveld Tempelhof


In de zevende ronde is Bird de eerste in de kopgroep die voor de tweede keer de “attack mode” activeert. In de negende ronde passeert Vandoorne Ticktum en neemt zo de leiding over, Mortara is derde voor Dennis en Buemi. Sette Camara rijdt de voorvleugel kapot en heeft het onderdeel onder zijn auto. In de tiende ronde wordt hij geraakt door René Rast, die zich verremt. Mortara passeert Vandoorne en is daarmee eerste, maar slechts voor korte tijd, omdat hij ook meteen weer meer vermogen haalt. Daarmee komt Dennis op kop. Dan komt de safety-car de baan op vanwege onderdelen op de baan. Pech voor Vandoorne, die net op dat moment de “attack mode” geactiveerd had.



De race wordt in ronde 14 weer vrijgegeven. Dennis leidt voor Mortara, Buemi, Vandoorne, Evans, Bird, Ticktum, Vergne, Günther en Wehrlein. Robin Frijns rijdt op de 18e plaats. Dennis haalt extra vermogen en valt terug naar de vierde plaats, maar klimt al snel weer op. In de 18e ronde gaat het mis tussen Vergne en Lotterer en verderop komen Vandoorne en Ticktum met elkaar in botsing: Ticktum rijdt Vandoorne gewoon de muur in. De Belg strandt, opnieuw komt de safety-car in actie. Evans leidt voor Buemi, Günther, Mortara, Bird, Dennis, Cassidy en Wehrlein. Frijns rijdt op de 14e plaats.



Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6
Evans kwam sterk voor de dag



Bij de herstart in ronde 22 behoudt Evans de leiding, maar even later gaat hij voor meer vermogen, waarop Günther de eerste plaats kan overnemen. Drie ronden later herstelt Evans de eerdere volgorde, met teamgenoot Bird in zijn kielzog. In ronde 29 neemt Buemi de leiding over, maar een ronde later is Bird er weer voorbij. In de 31e ronde gaat het mis tussen Dennis, die veel te laat remt voor de hairpin, en Félix da Costa. Voor beide is de race ten einde.



In ronde 35 passeert Buemi Bird opnieuw vanuit de slipstream. Vanuit de wedstrijdleiding komt het bericht dat de race vanwege de safety-cars met drie ronden verlengd wordt tot 43 ronden.  In ronde 39 pakt Evans weer de kop. “Make Sam aware I’m feeling good”, zegt Evans via de boordradio als boodschap aan zijn teamgenoot. “Yes, Sam nows”, antwoordt Jaguar-teambaas James Barclay. Inderdaad maakt Evans geen fouten meer en rijdt de ovewinning naar huis, voor Bird. In de laatste ronde pakt Günther in een adembenemend duel de derde plaats van Buemi en zorgt zo voor een podiumplaats in zijn thuisrace. Buemi wordt vierde, voor Cassidy, Wehrlein, Vergne, Lotterer, Mortara en Rowland. Robin Frijns eindidgt op de 14e plaats.



ABB FIA Formula E World ChampionshipMitch Evans, Jaguar TCS Racing, 1st position,Sam Bird, Jaguar TCS Racing, 2nd position,Maximilian Gunther, Maserati MSG Racing, 3rd position,Podium (ABB FIA Formula E World ChampionshipMitch Evans, Jaguar T
Podium met veel publiek

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet