Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toyota wint ook Portimão, WEC-klassezeges Van der Garde en Catsburg (lang)

Start - FIA WEC 6 hours of Portimao - Autodromo Internacional do Algarve - Portimao - Portugal -
Start van de zes-uursrace van Portimão, de tweede ronde van het FIA-WEC-seizoen


Ook in de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship ging de overwinning naar Toyota. In de zes-uursrace van Portimão wonnen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, die een ronde voorsprong op de als tweede geklasserde Ferrari en de als derde geklasseerde Porsche hadden. Daarmee stonden er drie merken op het podium. In de LMP2-klasse behaalde United Autosports de eerste twee plaatsen, met de overwinning voor invaller Giedo van der Garde, Oliver Jarvis en Josh Pierson. Ook in GTE-Am was er een Nederlandse overwinning dankzij Nicky Catsburg, die in de Corvette samen met Nico Varrone en Ben Keating na Sebring al voor de tweede keer dit seizoen won.



Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC, Rick Kiewiet/Prescott Motorsport



In de beginfase had de van pole gestarte nummer 8-Toyota nog de leiding in handen, maar in het eerste uur kon de zusterauto met het nummer 7 van Sebring-winnaars Conway, Kobayashi en López passeren. De vreugde was echter niet van erg lange duur, want in het tweede uur kreeg Toyota vanuit de wedstrijdleiding de instructie dat op de nummer 7 de aandrijfas links achter moest worden vervangen, omdat er een probleem was met de koppelsensor. Via zulke sensoren wordt constant informatie doorgegeven aan de wedstrijdleiding, die zo het energieverbruik en de boost in de gaten kann houden. De ingreep in de pits duurde elf minuten, de Toyota met het nummer 7 had aan de finish uiteindelijk zeven ronden achterstand en werd negende in de klasse.


8
Winst voor de nummer 8-Toyota van Buemi, Hartley en Hirakawa


Terwijl de Toyota van Hartley, Buemi en Hirakawa zonder problemen de overwinning naar huis reed, bleven de nummer 50-Ferrari van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen en de nummer 6-Porsche van Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor dichtbij elkaar. De twee nieuwkomers eindigden beide op één ronde van de winnende Toyota respectievelijk als tweede en derde algemeen, gevolgd door de Cadillac van Earl Bamber, Alex Lynn en Richard Westbrook, die in de slotfase nog de vierde plaats erfde na problemen voor de Peugeot van Loïc Duval, Gustavo Menezes en Nico Müller. In ieder geval haalden beide Peugeots ditmaal de eindstreep, hoewel de auto die uiteindelijk vijfde werd wel vanuit de pitstraat moest starten na een probleem met de stuurinrichting op weg naar de grid. De nummer 5-Porsche van Dane Cameron, Michael Christensen en Fred Makowiecki moest in het laatste uur de strijd in de pits staken vanwege een defect aan de stuurbekrachting.


23
De nummer 23-United Autosports-Oreca met onder anderen Giedo van der Garde won de LMP2-klasse



In LMP2 lagen na zes uur racen de eerste negen geklasseerde auto’s binnen 38 seconden van elkaar! De overwinning ging naar het United Autosports-trio met de nummer 23-Oreca, Giedo van der Garde, Josh Pierson en Oliver Jarvis, terwijl François Lubin, Phil Hanson en Ben Hanley met de zusterauto onder het nummer 22 het succes voor het Anglo-Amerikaanse team completeerden. Voor Giedo van der Garde, die in Portimão Tom Blomqvist verving vanwege diens IMSA-verplichtingen in Long Beach, betekende de overwinning een mooi succes bij zijn tijdelijke terugkeer aan het WEC-front. De Oreca van het Belgische WRT met Rui Andrade, Robert Kubica en Louis Delétraz completeerde het podium, voor de snelste van de beide Prema-auto’s, bnestuurd door Doriane Pin, Mirko Bortolotti en Daniil Kvyat.


9 Viscaal
Bent Viscaal was in de nummer 9-Oreca gemiddeld het snelst van alle zes de Prema-rijders


De andere Prema-Oreca met Bent Viscaal, Filip Ugran en Juan Manuel Correa eindigde als zesde in de klasse. “Niet helemaal waarvoor we gekomen zijn, maar ik heb wel het snelste gemiddelde van alle zes de Prema-rijders”, zei Viscaal. De tweede WRT-auto met Robin Frijns, Sean Gelael en Ferdinand Habsburg werd zevende in de klasse.


31 Frijns
Robin Frijns en zijn teamgenoten in de nummer 31-WRT-Oreca eindigden als zevende in de klasse



Ook in de GTE-Am-klasse bleef het tot het einde toe spannend, zoals wel blijkt uit het minimale verschil van slechts 0,260 seconden tussen de winnende Corvette en de als tweede geklasseerde Richard Mille-AF Corse-Ferrari. Nicky Catsburg, die na rijbeurten van teamgenoten Ben Keating en Nico Varrone de slotstint in de Corvette voor zijn rekening nam, had in het laatst uur zijn handen vol aan Alessio Rovera in de Ferrari, maar wist uiteindelijk de Corvette voor de Ferrari te houden en zorgde zo na Sebring voor de tweede opeenvolgende overwinning voor het team, dat vanuit de basis van Larbre Compétition op het circuit Le Vigeant gerund wordt. De Ferrari van Rovera, Lilou Wadoux en Luis Perez Companc eindigde op 0,260 seconden als tweede, voor de Iron Dames-Porsche van Sarah Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey.


33 Catsburg
Voor de tweede maal op rij na Sebring wonnen Nicky Catsburg, Nico Varrone en Ben Keating met de Corvette de GTE-Am-klasse



Nicky Catsburg verklaarde na zijn tweede WEC-overwinning: "Een mooie verrassing zo! Deze overwinning hadden we niet verwacht. We hadden natuurlijk 30 kg aan boord, Ferrari was zeker zeker sneller dan dat wij waren, maar we hadden zulke ontzettend goede pitstops dat we iedere keer toch wel een gaatje hadden. Ben Keating heeft het goed gedaan, Nico Varrone was absoluut mega, de snelste zilver-rijder en hij doet het gewoon heel erg goed. Aan het eind kon ik gelukkig Alessio Rovera achter me houden. Die was veel sneller en heeft het een paar keer goed geprobeerd. Ook maakte het verkeer het nog wat spannender dan dat ik had gewild maar ja, het is gelukt! Natuurlijk zijn we er superblij mee, twee uit twee. We hebben voor de volgende race in Spa nu wel 45 kilo extra aan boord, maar als begin van het kampioenschap is het enorm mooi zo. Vooralsnog loopt het perfect!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet