Sportscars: Jaminet/Tandy zorgen in Long Beach voor eerste zege Porsche 963

De eerste overwinning van de dit jaar nieuwe Porsche 963 is een feit
Na vier races, drie in IMSA en één in WEC, is de eerste overwinning van de nieuwe Porsche 963 LMDh een feit. In de IMSA-race op het stratencircuit van Long Beach, een sprint van 100 minuten, gokten Mathieu Jaminet en Nick Tandy goed door in tegenstelling tot de concurrentie geen banden te wisselen en legden zo de basis voor de overwinning. Het Britse duo Ben Barnicoat en Jack Hawksworth won met de Vasser Sullivan-Lexus de GTD-Pro-klasse, Paul Miller Racing behaalde met Bryan Sellers en Madison Snow in de BMW M4 de zege in GTD.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Porsche, IMSA
Terwijl Filipe Albuquerque in de WTR-Konica Minolta-Acura vanaf pole de leiding pakte, ging het iets verder naar achteren mis voor Sébastien Bourdais, de teamgenoot van Renger van der Zande in de Ganassi-Cadillac. “Hij had een probleem in bocht 1 waardoor hij hard de muur in ging”, vertelde Van der Zande. “De sensor geeft dan aan dat er een harde crash geweest is, waardoor je de auto alleen met de laptop kunt resetten, dat zijn allemaal veiligheidsmaatregelen vanwege het hybridesysteem. Jammer, want we hadden denk ik een goede strategie en we stonden voor de Porsche die uiteindelijk won… Maar ja, nu heb ik geen meter gereden en is het met de staart tussen de benen naar huis.”
Startfase met de geel-zwarte Cadillac van Sébastien Bourdais achter de beide Acura's
Albuquerque bouwde tijdens zijn stint een kleine voorsprong op, maar het team verspeelde de leiding door een probleem tijdens de rijderswissel, waarna Ricky Taylor moest proberen de opgelopen achterstand in te lopen. De nummer 6-Porsche van Nick Tandy en Mathieu Jaminet had de leiding in handen en Jaminet reed vervolgens de overwinning naar huis.
Beide Porsches eindigden op het podium, mooie aanleiding voor een teamfoto
Ook de nummer 7-Porsche wisselde geen banden en reed op de tweede plaats, maar Matt Campbell, die het stuur had overgenomen van Felipe Nasr, moest in de slotfase zijn meerdere erkennen in de hevig aandringende Connor De Phillippi in de nummer 25-BMW, die samen met teamgenoot Nick Yelloly uiteindelijk als tweede eindigde. Voor BMW was het na Sebring de tweede podiumplaats op rij. Campbell en Nasr werden als derde geklasseerd, waarmee beide Porsches op het podium eindigden. De race werd afgesloten onder “full course yellow”, nadat Ricky Taylor bij een aanval in de strijd om de tweede plaats met nog twee ronden te gaan in de fout ging en crashte.
Barnicoat en Hawksworth wonnen met de Vasser Sullivan-Lexus de GTD-Pro-klasse
In GTD-Pro ging de overwinning naar Jack Hawksworth en Ben Barnicoat in de Vasser Sullivan-Lexus, die het Corvette-duo António García en Jordan Taylor en Klaus Bachler en Patrick Pilet in de Pfaff Motorsports-Porsche voor bleven. De winst in GTD was voor het Paul Miller Racing-BMW-duo Bryan Sellers en Madison Snow, voor Roman de Angelis en Marco Sørensen in de Heart of Racing-Aston Martin en Frankie Montecalvo en Aron Telitz in de andere Vasser Sullivan-Lexus. Voor de Nederlanders was er weinig eer weggelegd: Kay van Berlo eindigde samen met Alan Metni in de nummer 91-KellyMoss with Riley-Porsche als twaalfde in de klasse, Jeroen Bleekemolen werd samen met Alec Udell in de nummer 92-KellyMoss with Riley-Porsche als dertiende geklasseerd.
Jeroen Bleekemolen in de nummer 92-KellyMoss with Riley-Porsche
“Een moeilijk weekeinde”, gaf Jeroen Bleekemolen te kennen. “In de eerste training ging het heel goed, dus we dachten al voor de winst te kunnen gaan, maar vanaf dat moment raakten we een beetje de weg kwijt met de afstelling van de auto. Veel problemen gehad met de remmen. Voor de race hebben we een heel andere configuratie met andere remblokken erop gezet. Ik ben gestart en het ging aanvankelijk heel goed, maar al snel ging het pedaal weer half naar de bodem en dat is natuurlijk niet wat je op een stratencircuit wilt hebben, dan moet je echt vertrouwen hebben in de remmen! Toen werd het moeilijk. Alec Udell nam het daarna over, maar die had dezelfde problemen. We hebben ook tijd verloren bij de pitstop en één keer toen ik vast stond in bocht elf, het klassieke Long Beach-probleem. Het was een weekeinde om te vergeten, al blijft Long Beach wel een heel gaaf evenement!”
Ook voor Kay van Berlo, vorig jaar in Long Beach winnaar in de Amerikaanse Porsche Carrera Cup, was er ditmaal geen succes weggelegd
Kay van Berlo verklaarde: “Voor mij een beetje hetzelfde verhaal als bij Jeroen. Uiteindelijk zijn we gedurende het weekeinde steeds verder naar achteren gegaan. Wij hebben ook de remmen veranderd voor de race. Op het moment dat ik de auto in ging, hadden we al bijna een ronde achterstand. We hebben wel wat tijd gewonnen bij de pitstop, maar hadden veel problemen met het rempedaal en daardoor weinig vertrouwen. Mijn pace was nog wel redelijk goed, maar we konden weinig meer doen. Nu kijken we vooruit naar Laguna.”