VLN: BMW bevestigt favorietenrol 24U Nürburgring. Hattrick in de NLS
Met een derde achtereenvolgende overwinning in de NLS-series heeft BMW duidelijk haar favorietenrol voor 24U Nürburgring over vijf weken bevestigd. Het BMW Junior Team maakte met een zege, onder toeziend oog van Jochen Neerpasch, perfect. Zij versloegen hun ROWE Racing merkencollega's Maxime Martin en Dries Vanthoor met een voorsprong van 16.853 secs. De derde plek werd opgeëist door de Audi Sport Team Land Motorsport Audi R8 LMS Evo van de combinatie Christopher Mies, Christopher Haas en Patric Niederhauser. De vorige twee wedstrijd leverden een overwinning voor de teams van Walkenhorst en ROWE Racing op.

Weer een imposant startveld in NLS 3 met drie BMW's vooraan. Het merk uit München behaalde een hattrick.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN/BMW Motorsport/Falken/Rowe Racing
BMW bevestigt favorietenrol 24U Nürburgring. Hattrick in de NLS
De BMW Junioren begonnen vanaf een tweede startplek aan de wedstrijd en namen in de elfde ronde de leiding en moesten die vanwege de verschillende strategieën tweemaal kort aan de Falken Porsche 911 GT3 R van de combinatie Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger afstaan. Max Hesse: Wij beschikten in de kwalificatie over een uitstekende snelheid en waren alle drie met de auto meer dan tevreden. Het team en BMW M Motorsport hebben uitstekend werk verricht. In het begin van de wedstrijd was het even moeilijk maar wij konden daarna weer naar voren rijden. Vooral in de beide laatste twee ronden waren de omstandigheden een beetje moeilijk maar uiteindelijk zijn we met het resultaat meer dan tevreden." De Falken Porsche 911 GT3 R beëindigde de wedstrijd als vijfde.
De pole werd door regerend DTM-kampioen Sheldon van der Linde opgeëist. Sheldon van der Linde: "Ik ben erg verheugd over mijn eerste NLS-pole maar ik heb er wel vier jaar op moeten wachten. Met de wedstrijden voorafgaande aan de 24U heeft laten zien dat men uitstekend gewerkt heeft om de auto op niveau te brengen." Samen met Dries Vanthoor eindigde hij als vierde. De zusterauto reed een zeer sterke wedstrijd waarbij de basis voor het succes al in de eerste meters werd gelegd. Marco Wittmann: "Voor mij was dit wel het hoogtepunt van de dag. Binnen drie bochten vanaf een zevende startplek naar P3. Ik had een erg goede reactie en wist mij goed te positioneren. Het is altijd prachtig om de start te doen en het is des te beter als je daarbij ook nog een posities wint."

De winnende BMW Junioren met vlnr. Neil Verhagen/Max Hesse en Dan Harper.
Patric Niederhauser vierde bij het team van Land Motorsport zijn eerste NLS podium. "Ik zat er vaak dicht tegenaan maar was er tot nu toe nog steeds niet in geslaagd. Ik ben blij dat ik ook deze op mijn lijstje af heb mogen vinken. Op de Nordschleife moet alles kloppen en gelukkig was het dit keer het geval." aldus de Zwitser. Zijn teamcollega Christopher Mies had gedurende zijn stint met een aantal voorvalletjes en de nodige Code 60 fases te danken.. "Vanwege de Performance kunnen we meer dan tevreden zijn. BMW had gewoon meer geluk." aldus Mies.
Tevreden gezichten bij het team van Frikadelli waar de Brit David Pittard met een kortstondig optreden met de gloednieuw Ferrari 296 even liet zien wat voor potentieel er in de auto steekt. Samen met Felipe Laser eindigde de combinatie Pittard/Laser als zesde en behaalde tevens hun beste seizoensresultaat.

Twee Falken identieke Falken Porsche met een ook nog eens een identieke bemanning en beiden ook nog eens in de Top10.
Het team van Falken Motorsports eindigde met beide Porsches in de Top 10. De combinatie Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger eindigde in beide auto's als vijfde en zevende. Ter voorbereiding van de 24U besloot men om op beide auto's met een identieke rijdersbezetting aan de start te verschijnen.
Vooral in de strijd om de zevende plek ging het er tussen Vincent Kolb en Sven Müller in de slotfase keihard aan toe. Het leverde Müller een z.g. "penalty lap" op maar wist in de slotronde snel verloren terrein goed te maken. In de allerlaatste ronde moest Müller op de Döttinger Höhe gas terugnemen want Nordschleife specialist Vincent Kolb gaf werkelijk geen duimbreed toe.

Veel progressie bij het team van Frikadelli met de Ferrari 296 GT3. Mooi om te zien.
Nieuwe winnaars in de GT4 en TCR klasse
In de SP4 GT4 klasse ging de overwinning voor de eerste maal naar de KCMG Supra GT4 met als rijders Josh Burdon, Edoardo Liberati en Martin Rump. Zij versloegen de FK Performance BMW van de combinatie Nick Wüstenhagen/Nick Hancke/Torsten Wolter die beide vorige wedstrijden op hun naam wisten te schrijven. Met zevem gestarter auto's in de TCR-klasse konden er daar volledige punten uitgedeeld worden. Hier ging de overwinning naar de Moller Bill Motorsport Audi RS3 TCR van de combinatie Hakon Schjaerin/Atle Gulbrandsen/Kenneth Oswold. De Zwiters Armando en Dario Stanco eindigden met hun Cupra TCR als tweede. In de Cup 2 klasse van de Porsche Endurance Trophy Nürburgring ging de overwinning naar de KKrämer Porsche 911 GT3 Cup van de combinatie Moritz Krantz en Chris Brück. Zij versloegen de AVIA W&S Porsche van de combinatie Paul Harkema/Tim Scheerbarth/David Jahn. Carlos Rivas (Black Falcon) en Paul Harkema leverden gedurende hun stint een heröisch gevocht om positie. Het leek overigens meer Porsche Cup racen. Zoals autosport behoort te zijn.
In de Cup3 klasse ging de overwinning naar de combinatie Christopher Rink/Philipp Stahlschmidt/Francesco Merlini. Het kampioenschapsteam van de laatste jaar vijf is ook in 2023 niet te stoppen. Twee teams van Mattias Unger staan in de tussenstand van het kampioenschap aan de leiding. Sven Markert/Niels Steinberg/Yannick Fübrich wonnen de BMW240i Racing by Goodyear klasse terwijl Daniels Zils/Oskar Sandberg/ Philipp Leisen de VT2R + 4WD klasse wonnen. Beide teams behaalden tot nu toe een hattrick.

Onder de overbekende brug door.
De Schnitzelalm AMG Mercedes GT3 van de combinatie Colin Caresani/Patrick Assenheimer/Marcel Marcewicz was helaas bij een incident met een collega merkgenoot betrokken. Nog erger verging het de combinatie Jakub Giermaziak/Jesse Krohn die de vorige wedstrijd voor het Team van Walkenhorst op hun naam schreven. Giermaziak werd im de openingsronde direct in de mangel genomen. Een incident waarbij eigenlijk niemand schuld had. Er was gewoon te weinig plek voor teveel auto's

Derde achtereenvolgende BMW M4 GT3 zege maar wel met drie verschillende teams.
Uitslag 54e ADAC Adenauer Rundstrecken Trophy
1. Dan Harper/Max Hesse/Neil Verhagen – BMW Junior Team – BMW M4 GT3 28 ronden 4.02.26.866
2. Marco Wittmann/Maxime Martin – ROWE Racing – BMW M4 GT3 +16.853 secs.
3. Christopher Mies/Christopher Haase/Patric Niederhauser – Audi Sport Team Land – Audi R8 LMS GT3 + 24.550 secs.
4. Sheldon van der Linde/Dries Vanthoor – ROWE Racing – BMW M4 GT3 + 33.748 secs
5. Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 46.580 secs.
6. David Pittard/Felipe Fernandez Laser – Frikadelli Racing – Ferrari 296 GT3 + 50.508 secs/
7. Vincent Kolb/Frank Stippler – SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 1 min 55.243
8. Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 1.55.596 secs.
9. Adam Christodoulou/Maro Engel/Fabian Schiller – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3 + 3.31.560
10. Frédéric Vervisch/Timo Scheider/Mattia Drudi – SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 3.31.811 Allen 28 ronden

Weer een imposant startveld in NLS 3 met drie BMW's vooraan. Het merk uit München behaalde een hattrick.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: VLN/BMW Motorsport/Falken/Rowe Racing
BMW bevestigt favorietenrol 24U Nürburgring. Hattrick in de NLS
De BMW Junioren begonnen vanaf een tweede startplek aan de wedstrijd en namen in de elfde ronde de leiding en moesten die vanwege de verschillende strategieën tweemaal kort aan de Falken Porsche 911 GT3 R van de combinatie Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger afstaan. Max Hesse: Wij beschikten in de kwalificatie over een uitstekende snelheid en waren alle drie met de auto meer dan tevreden. Het team en BMW M Motorsport hebben uitstekend werk verricht. In het begin van de wedstrijd was het even moeilijk maar wij konden daarna weer naar voren rijden. Vooral in de beide laatste twee ronden waren de omstandigheden een beetje moeilijk maar uiteindelijk zijn we met het resultaat meer dan tevreden." De Falken Porsche 911 GT3 R beëindigde de wedstrijd als vijfde.
De pole werd door regerend DTM-kampioen Sheldon van der Linde opgeëist. Sheldon van der Linde: "Ik ben erg verheugd over mijn eerste NLS-pole maar ik heb er wel vier jaar op moeten wachten. Met de wedstrijden voorafgaande aan de 24U heeft laten zien dat men uitstekend gewerkt heeft om de auto op niveau te brengen." Samen met Dries Vanthoor eindigde hij als vierde. De zusterauto reed een zeer sterke wedstrijd waarbij de basis voor het succes al in de eerste meters werd gelegd. Marco Wittmann: "Voor mij was dit wel het hoogtepunt van de dag. Binnen drie bochten vanaf een zevende startplek naar P3. Ik had een erg goede reactie en wist mij goed te positioneren. Het is altijd prachtig om de start te doen en het is des te beter als je daarbij ook nog een posities wint."

De winnende BMW Junioren met vlnr. Neil Verhagen/Max Hesse en Dan Harper.
Patric Niederhauser vierde bij het team van Land Motorsport zijn eerste NLS podium. "Ik zat er vaak dicht tegenaan maar was er tot nu toe nog steeds niet in geslaagd. Ik ben blij dat ik ook deze op mijn lijstje af heb mogen vinken. Op de Nordschleife moet alles kloppen en gelukkig was het dit keer het geval." aldus de Zwitser. Zijn teamcollega Christopher Mies had gedurende zijn stint met een aantal voorvalletjes en de nodige Code 60 fases te danken.. "Vanwege de Performance kunnen we meer dan tevreden zijn. BMW had gewoon meer geluk." aldus Mies.
Tevreden gezichten bij het team van Frikadelli waar de Brit David Pittard met een kortstondig optreden met de gloednieuw Ferrari 296 even liet zien wat voor potentieel er in de auto steekt. Samen met Felipe Laser eindigde de combinatie Pittard/Laser als zesde en behaalde tevens hun beste seizoensresultaat.

Twee Falken identieke Falken Porsche met een ook nog eens een identieke bemanning en beiden ook nog eens in de Top10.
Het team van Falken Motorsports eindigde met beide Porsches in de Top 10. De combinatie Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger eindigde in beide auto's als vijfde en zevende. Ter voorbereiding van de 24U besloot men om op beide auto's met een identieke rijdersbezetting aan de start te verschijnen.
Vooral in de strijd om de zevende plek ging het er tussen Vincent Kolb en Sven Müller in de slotfase keihard aan toe. Het leverde Müller een z.g. "penalty lap" op maar wist in de slotronde snel verloren terrein goed te maken. In de allerlaatste ronde moest Müller op de Döttinger Höhe gas terugnemen want Nordschleife specialist Vincent Kolb gaf werkelijk geen duimbreed toe.

Veel progressie bij het team van Frikadelli met de Ferrari 296 GT3. Mooi om te zien.
Nieuwe winnaars in de GT4 en TCR klasse
In de SP4 GT4 klasse ging de overwinning voor de eerste maal naar de KCMG Supra GT4 met als rijders Josh Burdon, Edoardo Liberati en Martin Rump. Zij versloegen de FK Performance BMW van de combinatie Nick Wüstenhagen/Nick Hancke/Torsten Wolter die beide vorige wedstrijden op hun naam wisten te schrijven. Met zevem gestarter auto's in de TCR-klasse konden er daar volledige punten uitgedeeld worden. Hier ging de overwinning naar de Moller Bill Motorsport Audi RS3 TCR van de combinatie Hakon Schjaerin/Atle Gulbrandsen/Kenneth Oswold. De Zwiters Armando en Dario Stanco eindigden met hun Cupra TCR als tweede. In de Cup 2 klasse van de Porsche Endurance Trophy Nürburgring ging de overwinning naar de KKrämer Porsche 911 GT3 Cup van de combinatie Moritz Krantz en Chris Brück. Zij versloegen de AVIA W&S Porsche van de combinatie Paul Harkema/Tim Scheerbarth/David Jahn. Carlos Rivas (Black Falcon) en Paul Harkema leverden gedurende hun stint een heröisch gevocht om positie. Het leek overigens meer Porsche Cup racen. Zoals autosport behoort te zijn.
In de Cup3 klasse ging de overwinning naar de combinatie Christopher Rink/Philipp Stahlschmidt/Francesco Merlini. Het kampioenschapsteam van de laatste jaar vijf is ook in 2023 niet te stoppen. Twee teams van Mattias Unger staan in de tussenstand van het kampioenschap aan de leiding. Sven Markert/Niels Steinberg/Yannick Fübrich wonnen de BMW240i Racing by Goodyear klasse terwijl Daniels Zils/Oskar Sandberg/ Philipp Leisen de VT2R + 4WD klasse wonnen. Beide teams behaalden tot nu toe een hattrick.

Onder de overbekende brug door.
De Schnitzelalm AMG Mercedes GT3 van de combinatie Colin Caresani/Patrick Assenheimer/Marcel Marcewicz was helaas bij een incident met een collega merkgenoot betrokken. Nog erger verging het de combinatie Jakub Giermaziak/Jesse Krohn die de vorige wedstrijd voor het Team van Walkenhorst op hun naam schreven. Giermaziak werd im de openingsronde direct in de mangel genomen. Een incident waarbij eigenlijk niemand schuld had. Er was gewoon te weinig plek voor teveel auto's

Derde achtereenvolgende BMW M4 GT3 zege maar wel met drie verschillende teams.
Uitslag 54e ADAC Adenauer Rundstrecken Trophy
1. Dan Harper/Max Hesse/Neil Verhagen – BMW Junior Team – BMW M4 GT3 28 ronden 4.02.26.866
2. Marco Wittmann/Maxime Martin – ROWE Racing – BMW M4 GT3 +16.853 secs.
3. Christopher Mies/Christopher Haase/Patric Niederhauser – Audi Sport Team Land – Audi R8 LMS GT3 + 24.550 secs.
4. Sheldon van der Linde/Dries Vanthoor – ROWE Racing – BMW M4 GT3 + 33.748 secs
5. Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 46.580 secs.
6. David Pittard/Felipe Fernandez Laser – Frikadelli Racing – Ferrari 296 GT3 + 50.508 secs/
7. Vincent Kolb/Frank Stippler – SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 1 min 55.243
8. Nico Menzel/Sven Müller/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R + 1.55.596 secs.
9. Adam Christodoulou/Maro Engel/Fabian Schiller – Mercedes-AMG Team GetSpeed – Mercedes-AMG GT3 + 3.31.560
10. Frédéric Vervisch/Timo Scheider/Mattia Drudi – SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3 + 3.31.811 Allen 28 ronden