Sportscars: Toyota bezet eerste rij FIA WEC Portimão, Corvette met Nicky Catsburg op pole in GTE-Am
De Toyota's bezetten in Portimão de eerste startrij voor de zes-uursrace van het FIA WEC, zij het wel in de omgekeerde volgorde van deze foto
Na de verrassende pole-position voor Ferrari in Sebring is de oude pikorde in het FIA World Endurance Championship nu in Portimão weer in ere hersteld. In de kwalificatie voor de tweede seizoensrace, een wedstrijd over zes uur, zette Brendon Hartley de nummer 8-Toyota met een tijd van 1:30,171 minuten op pole-position, op 0,273 seconden gevolgd door Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota. Daarachter de twee Ferrari’s, en de snelste Porsche op meer dan 2,2 seconden. In LMP2 staat de Prema-Oreca van Mirko Bortolotti op pole, terwijl Ben Keating in de Corvette, waarmee ook Nicky Catsburg in actie komt, de beste startplaats in GTE-Am behaalde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC, Rick Kiewiet/Prescott Motorsport
De Toyota met het startnummer 8, waarmee Brendon Hartley de pole-position behaalde
In de trainingssessies tekende zich al af dat Toyota ook in Portimão het tempo bepaalt, een beeld dat zich in de kwalificatie voortzette. Dat de snelste Ferrari, bestuurd door de Deen Nicklas Nielsen, 1,425 seconde tekortkwam op de snelste Toyota en ook nog bijna 1,2 seconde moest toegeven op de andere Toyota, zegt wat dat betreft wel genoeg. Bij Porsche is het tekort nog groter, met 2,233 seconden voor de nummer 6 met Kévin Estre en 2,389 seconden voor de nummer 5 met Fred Makowiecki. Bij Peugeot, waar men het gebrek aan absolute snelheid in Sebring (de problemen in de race hadden te maken met de vernellingsbak, waarvoor nu een alternatief gevonden is) in ieder geval deels verklaarde door de karakteristiek van de baan, lijkt het met 2,346 seconden achterstand voor de snelste Peugeot met Nico Müller en 2,532 seconden voor de andere 9X8 met Paul Di Resta nauwelijks beter te gaan. De Cadillac, in Sebring nog de snelste LMDh, staat nu op de achtste plaats met Richard Westbrook.
Ondanks aanloopproblemen reed Mirko Bortolotti de nummer 63-Prema-Oreca naar pole in LMP2
In LMP2 was het Mirko Bortolotti, die dit weekeinde de parallel georganiseerde DTM-testdagen in Oostenrijk laat schieten, die in de nummer 63-Prema-Oreca in 1:34,303 minuten de snelste tijd liet noteren. Het verschil was minimaal, want Gabriel Aubry eindigde in de Vector Sport-Oreca op slechts 0,001 seconde achterstand. Voor het Prema-team startte de kwalificatie met paniek, want vanwege een technisch probleem moest de auto met Bortolotti direct voor het begin van de sessie worden teruggeduwd voor reparatie. Vervolgens werd voor Bortolotti ook nog eens een rondetijd geschrapt vanwege “track limits”, maar uiteindelijk was de pole-position toch een feit. Phil Hanson eindigde als derde met de nummer 22-United-Oreca, gevolgd door Yfei Ye in de JOTA-Oreca, de klassewinnaar van Sebring. De nummer 23-United-Oreca, waarmee ook Giedo van der Garde rijdt, eindigde in handen van Oliver Jarvis als zesde, een plek voor de nummer 31-WRT-Oreca in handen van Robin Frijns en twee plaatsen voor Bent Viscaal in de nummer 9-Prema-auto.
Snelste GTE-Am-tijd voor Ben Keating in de Corvette
In GTE-Am bezetten net als in Sebring de Corvette en de Iron Dames-Porsche de eerste startrij, maar nu in omgekeerde volgorde, met de Corvette op pole-position in de klasse dankzij de tijd van 1:41,362 minuten, gereden door Ben Keating, die daarmee 0,217 seconden sneller was dan Sarah Bovy in de Porsche. Diego Alessi reed in de nummer 21-AF Corse-Ferrari de derde tijd.
De overige auto's met Nederlandse inbreng in beeld:
De nummer 9-Prema-Oreca van Bent Viscaal
De nummer 23-United Autosports-Oreca met Giedo van der Garde
De nummer 31-WRT-Oreca met Robin Frijns