Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Andere maar toch geslaagde seizoensopener op Santa Pod

santa pod DSC 0403

De openingsraces die het seizoen 2023 op Santa Pod Raceway moesten inluiden liepen anders dan gepland, maar uiteindelijk kwam het toch allemaal goed. Geen testruns van twee Top Fuelers, geen Pro Mod voor het Motorsport UK Championship of Funny Cars. Daarentegen wel heel veel Sportsman klassen die veel goedmaakten en nu ook de aandacht kregen die ze eigenlijk veel vaker verdienen. In de diverse motorklassen kwam een aantal Nederlanders in actie. Veel van hen kunnen terugkijken op een geslaagd weekend, al valt dat uit de resultaten niet altijd op te maken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Is het niet COVID-19 dat roet in het eten gooit, dan is het wel de onlosmakelijk met Engeland verbonden regen. Het is inmiddels traditie geworden dat het Festival of Power op Santa Pod Raceway niet alleen de opening vormt van het Engelse, maar eigenlijk ook van het Europese dragrace-seizoen. De Top Fuel dragsters van Rune Fjeld Motorsport die zich voorbereiden op het FIA Europees Kampioenschap, de eerste ronde van het Engelse Pro Modified kampioenschap en de Fuel Funny Cars vormen daarbij de grote publiekstrekkers. En daar zat nu net het probleem. In de weken voorafgaand aan het Festival of Power had het zoveel geregend, dat de velden rond de baan die als parkeerplaatsen en campings dienen, onbruikbaar waren geworden en men derhalve geen publiek kon ontvangen. De organisatie moest dan ook het moeilijke besluit nemen om de publiekstrekkers te schrappen en door te schuiven naar een over drie weken te verrijden evenement. Om het nog wat ingewikkelder te maken werden ook de namen van de twee evenementen gewisseld en werd het Festival of Power opeens de STP Springspeed Nationals en is er eind april begin mei een Festival of Power. De voor het oorspronkelijke Festival of Power geplande overige (met name Sportsman) klassen en daarmee de eerste ronde van de diverse Britse kampioenschappen bleven gewoon gehandhaafd. Daarmee kende het evenement toch een meer dan gevuld programma, kregen de Sportsman-rijders de aandacht die ze eigenlijk verdienen en meer rijtijd dan oorspronkelijk gepland. Daar moet immers de aanwas uit voortkomen die straks de FIA en FIM EK klassen moeten vullen, een doorstroming die toch al moeizaam verloopt. Dat er zowel bij de auto’s als de motoren voldoende jong tot zeer jong talent is, werd wel duidelijk. Met name de junior klassen waren op Santa Pod uitstekend gevuld. Tel daarbij drie dagen volop zon, bij weliswaar fris weer, en de omgedoopte STP Springspeed Nationals was een meer dan geslaagd evenement. De enige die minder blij was, was de promotor, die alle in de voorverkoop verkochte kaarten moest doorschuiven naar eind april en een zonovergoten evenement voor lege tribunes verreden zag worden.

mist DSC 0092
Mist op zaterdagochtend

mist DSC 4530
En als de natuur het niet doet, regelen de deelnemers het zelf wel

Wat raceverslag betreft beperken we ons tot de Nederlandse rijders die in actie kwamen. Verder een foto-impressie van wat er allemaal op en rond de baan van Santa Pod te bewonderen was. Bij de auto’s zijn we wat Nederlanders betreft snel klaar, want daarin verscheen geen enkele landgenoot op de baan. Bij de motorklassen was dat gelukkig anders.

berg DSC 0363
Rene van den Berg

Shark Attack Drag Racing was met vier rijders in Engeland aanwezig. Rene van den Berg, Aswin Le Noble en Anouk Burgering richten zich dit jaar op het FIM Europe Drag Bike European Championship en beschouwden Santa Pod als een mooie voorbereiding op wat er straks komen gaat. Van den Berg zette na de nodige problemen in de kwalificatie met 6,73 seconden in de Top Fuel Bike klasse de derde tijd op de klokken.

woollatt DSC 0193
Steve Woollatt

De eerste eliminatieronde was hier ook de halve finale. Meteen na de start schoot er bij de Nederlander een olieleiding los en hoewel Van den Berg met 6,84 seconden nog wel een tijd op de klokken kreeg, was het niet voldoende om Steve Woollatt (6,08 seconden) te kloppen.

lenoble DSC 0259
Aswin Le Noble

Le Noble had met zijn Pro Stock Bike ingeschreven in de klasse Comp Bike. Nog voordat de Nederlander zijn eerste meters had kunnen maken, was er al tegenslag. Bij het opstarten voor de eerste run brak er een drijfstang met een gat in het blok als gevolg. Na een blokwissel kwam Le Noble op de tweede dag wel in actie en bleef steken op een vijftiende kwalificatiepositie. Na winst in de eerste eliminatieronde trok Le Noble in ronde twee een rood licht en daarmee zat ook zijn raceweekend erop.

burgering DSC 4486
Anouk Burgering

Anouk Burgering bezette na de kwalificatie in de Junior Drag Bike klasse de twaalfde positie. In de eerste eliminatieronde dook de Nederlandse onder haar index en was daarmee uitgeschakeld.

anasagasti DSC 0158
Charly Anasagasti

Bij afwezigheid van Hannes Burgering werd de ET Bike van Shark Attack bemand door Charly Anasagasti. Op de voor hem te kleine motor kwam de Nederlander in de kwalificatie tot de elfde positie om vervolgens in de eerste eliminatieronde te worden uitgeschakeld.

schmidt DSC 4760
Margot Schmidt

Margot Schmidt maakte, afgezien van wat testmeters in Hongarije, haar eerste serieuze runs met de deze winter bij Europees recordhouder Daniel Donat Lencses volledig verbouwde Super Street Bike. Het weekend was vooral bedoeld als test en om te wennen aan de volledig andere set-up van de motor. Een leerzaam weekend waarbij, mede geholpen door het Hongaarse team van Lencses, iedere run haar weer wat verder bracht. Een zevende kwalificatiepositie en een uitschakeling in de eerste ronde waren het eindresultaat, maar veel belangrijker voor de Nederlandse die dit jaar het volledige FIM EK wil doen, was dat er flinke stappen waren gemaakt in het leren kennen van de nieuwe combinatie.

profas DSC 0227
Sigmaro Profas

Net als Le Noble kwam Sigmaro Profas uit in het zestien deelnemers tellende Comp Bike veld. Profas zette met 7,52 seconden in de kwalificatie de zesde tijd op de klokken. Bij de laatste kwalificatierun bleek er echter schade te zijn aan de krukaslagers en daarmee moest Profas de eliminaties aan zich voorbij laten gaan.

olie DSC 4641
Mike Olie

In de klasse Funny Bike met Mike Olie en Maarten Zijlstra twee Nederlanders. Met zijn nieuwe, zelf gebouwde motor deed Olie het in de kwalificatie met 7,04 seconden en een tweede tijd meer dan uitstekend. In de eliminaties sloeg dan toch nog de pechduivel toe toen bij het opstarten voor de burn out een zekering het begaf.

zijlstra DSC 9795
Maarten Zijlstra

Zijlstra had een veel moeilijker weekend. Met zijn nieuwe motor stond de Amsterdammer iedere run weer voor nieuwe problemen waarvan de oorzaak maar niet gevonden werd. Pas in zijn laatste kwalificatiepoging kwam Zijlstra van de lijn om halverwege de baan alsnog stil te vallen. Omdat er daarmee geen tijd op de klokken stond, plaatste Zijlstra zich niet voor de eliminaties.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet