Formule E: Drie Jaguar-rijders op het podium in Sao Paulo: Evans wint voor Cassidy en Bird

Mitch Evans behaalde zijn zevende overwinning in de Formule E
Het efficiënt omgaan met de energie was beslissend in de Formule E-race in São Paulo en Jaguar-rijder Mitch Evans deed dat het beste. Na 35 ronden, inclusief twee safety-car-interventies, werd de Nieuw Zeelander als eerste afgevlagd, voor zijn landgenoot Nick Cassidy namens het Envision-team en Jaguar-teamgenoot Sam Bird, die na veel pech eindelijk weer eens op het podium eindigde. Daarmee hadden auto’s met Jaguar-technologie de hele top drie in handen. Robin Frijns, voor het eerst sinds zijn blessure in de openingsrace in Mexico weer van de partij, werd als 15e geklasseerd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
In de kwalificatie behaalt Stoffel Vandoorne in de DS Penske in een tijd van 1:11,904 minuten de pole-position. In de finale wint hij met een voorsprong van 0,063 seconde op António Félix da Costa in de Porsche, die daarmee als tweede start. Daarachter volgen Mitch Evans, Edoardo Mortara, Sam Bird, Nick Cassidy, Maximilian Günther en Jake Hughes. Robin Frijns kwalificeert zich als 20e.
Vandoorne neemt bij de start de leiding en slaat direct een behoorlijk gat. Het is duidelijk dat de oneven rij veel beter wegkomt dan de rijders op de even startplaatsen. In de eerste bocht gaat het mis, Norman Nato strandt na bovenop de McLaren van Hughes gereden te zijn. Hughes kan doorrijden. Verderop valt Mortara stil met een kapotte voorvleugel. Günther gaat in de eerste ronde ook in de fout, maar houdt de schade beperkt. De rangorde: Vandoorne leidt voor Félix da Costa, Evans, Cassidy, Vergne, Hughes, Rast, Bird. In de derde ronde crasht Buemi. Frijns is in de vierde ronde de eerste rijder die de “attack mode” activeert. Een ronde later doet Vandoorne hetzelfde en verspeelt daarmee de leiding aan Félix da Costa.
In de zesde ronde halen ook Vergne en Bird meer vermogen, Bird zelfs gelijk voor drie minuten, terwijl Vergne slechts voor één minuut zijn eerste “attack mode” inschakelt. In de zevende ronde zet Félix da Costa de deur open voor Vandoorne, waarmee de Belg weer aan de leiding komt. Robin Frijns rijdt op de 17e plaats. Nissan-rijder Fenestraz is gestrand in de zesde bocht, daarop brengt wedstrijdleider Scot Elkins de safety-car in de baan. Vandoorne leidt voor Evans, Cassidy, Félix da Costa, Vergne, Bird, Hughes, Rast, Günther en Wehrlein.
In de twaalfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Geen positiewisselingen, het lijkt er sterk op dat rijders zoveel mogelijk proberen stroom te sparen. Verderop in de ronde passeert Félix da Costa Cassidy en is daarmee derde. Een ronde later wint de Portugees nog een plek, terwijl achter hem meerdere rijders van positie wisselen. Dennis wordt geraakt door Ticktum en crasht bij bocht 3.
Vandoorne laat Nick Cassidy voorbij om een slipstream te vinden, een spel dat eerder ook al bij anderen te zien was. Vanwege de gestrande auto van Dennis wordt opnieuw de safety-car ingezet, waarbij ook gelijk de nodige brokstukken van de baan kunnen worden geruimd. Stand: Cassidy, Félix da Costa, Vandoorne, Evans, Vergne, Bird, Günther, Rast en Wehrlein, met de aantekening dat Günther een tijdstraf van vijf seconden te pakken heeft vanwege het onjuist weer aansluiten nadat hij eenmaal de chicane afsneed.
In de 19e ronde volgt de herstart. Cassidy en Vandoorne activeren elk voor drie minuten hun “attack mode”, waarmee Félix da Costa tegen wil en dank weer de leiding in handen krijgt. Slechts een ronde lang, want in de 20e ronde gaan Félix da Costa en Evans voor extra vermogen, waarmee Cassidy op kop komt, maar snel de positie opgeeft aan Evans. Müller komt in botsing met Mortara en parkeert daarop zijn auto met een gebroken linker voorwielophanging in de pits.
In de 25e ronde verremt Félix da Costa zich, snijdt de chicane af en valt terug van de derde naar de zevende plaats. Vervolgens activeert Wehrlein zijn “attack mode” en sluit achter zijn teamgenoot Félix da Costa als zevende weer aan. Voor de Duitser levert de extra energie geen positiewinst op. De wedstrijdleiding meldt dat er vier extra ronden gereden worden vanwege de twee interventies van de safety-car.
In de 29e ronde haalt Wehrlein zijn tweede “attack mode”, ditmaal voor een minuut. Bird passeert Vandoorne en verovert daarmee de derde plaats. Bird heeft nog twee procent meer energie dan Cassidy en Evans voor hem, dat kan nog voor een spannende slotfase zorgen. In de 32e ronde laat Cassidy Evans voorgaan om zo wat energie te kunnen sparen. In de laatste ronde plaatst Cassidy een aanval op zijn landgenoot Evans, maar zonder succes. Evans behaalt zijn zevende overwinning in de Formule E, voor Cassidy, Bird, Félix da Costa, Verge, Vandoorne, Wehrlein, Hughes, Rast en Buemi. Robin Frijns sluit zijn comeback als 15e af.