Sportscars: Whelen-Action Express-Cadillac wint Mobil 1 12 Hours of Sebring na dramatische ontknoping (lang)

Start van de race met de uiteindelijk winnende Whelen-Cadillac aan de leiding
De 12 Uur van Sebring is vaak goed voor ongelooflijke actie, en de 71e editie was daarop geen uitzondering. Bij een incident 20 minuten voor het einde kwamen de drie auto’s op de eerste drie plaatsen met elkaar in botsing, waarop de weg naar de overwinning vrij was voor Jack Aitken in de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac, die het succes deelde met Pipo Derani en Alexander Sims. Na 322 ronden had Aitken een marge van 2,940 seconden op Nick Yelloly in de nummer 25-BMW (Connor De Phillippi/Nick Yelloly/Sheldon van der Linde). Winst in LMP2 ging naar de Tower Motorsport-Oreca van John Farano, Scott McLaughlin en Kyffin Simpson. In LMP3 won Riley Motorsport met de Duqueine, bestuurd door Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon. Tijmen van der Helm eindigde hier met de JDC-Miller Motorsports-Duqueine als derde en was gelijk de enige Nederlander met een podiumplaats in de race. De teams van Renger van der Zande in GTP, Giedo van der Garde in LMP2, Glenn van Berlo in LMP3 en Indy Dontje in GTD vielen allemaal in kansrijke posities voortijdig uit. In GTD-Pro was er de eerste overwinning voor de nieuwe Porsche 911 GT3 R dankzij het Pfaff Motorsports-trio Patrick Pilet, Klaus Bachler en Laurens Vanthoor, de GTD-winst was voor de Paul Miller Racing-BMW van Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis. Kay van Berlo eindigde met zijn teamgenoten Alan Metni en Jaxon Evans in de nummer 91-Kellymoss with Riley-Porsche als zevende in de klasse.
Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Porsche, IMSA
De nummer 6-Porsche maakte kans op de overwinning, maar na de bizarre slotfase kwam het daar niet van
Zoals zovaak in Sebring zat het venijn ook nu weer in de staart. Nadat er al tal van incidenten geweest waren en meerdere kanshebbers op een goede klassering waren terug- of uitgevallen, leek de nummer 6-Porsche (Nick Tandy/Mathieu Jaminet/Dane Cameron) met nog 20 minuten te gaan op weg naar de zege, maar in een bizar incident raakten de drie auto’s in de top drie elkaar. Eerst was er contact tussen Jaminet en Filipe Albuquerque in de nummer 10-WTR-Acura, waarop de auto van Albuquerque door het gras ging en hard de Porsche van Jaminet raakte, die op zijn beurt op spectaculaire wijze los kwam en de nummer 7-Porsche met Felipe Nasr raakte. Alle drie de auto’s waren direct uitgeschakeld en er volgde een safety-car-fase om de gestrande GTP’s te kunnen bergen.
Winst voor het Whelen-Action-Express-trio Aitken, Derani en Sims
Door het incident kwam Jack Aitken in de van pole gestarte nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac aan de leiding en die kon vervolgens voor zichzelf en teamgenoten Pipo Derani en Alex Sims de overwinning binnenhalen. Nadat de race voor de laatste ronde nog was vrijgegeven, kwam de Brit Nick Yelloly in de nummer 25-BMW als tweede over de eindstreep. Yelloly reed samen met Connor De Phillippi en Sheldon van der Linde. De Cadillac en de BMW waren ook de enige GTP-prototypes in dezelfde ronde, verder kwam uit de hoogste divisie alleen Tom Blomqvist in de nummer 60 Meyer-Shank-Acura (Tom Blomqvist/Colin Braun/Helio Castroneves) nog rijdend aan de finish, maar die had 20 ronden achterstand nadat er in het voorlaatste uur een wiel was losgeraakt. De BMW van Philipp Eng, Augusto Farfus en Marco Wittmann was al in een vroeg stadium uitgevallen na problemen met de koeling.
Voor Renger van der Zande en zijn teamgenoten Sébastien Bourdais en Scot Dixon zag het er lange tijd heel goed uit. De geel/grijze Cadillac voerde regelmatig het klassement aan, wat mede in combinatie met het gegeven dat de Cadillacs de hele week al snel waren, perspectief bood. Van der Zande streed lange tijd intens met Filipe Albuquerque in de nummer 10-WTR-Acura, een gevecht dat het aanzien meer dan waard was. Drie uur voor het einde echter sloeg het noodlot toe: Bourdais bracht de auto aan de leiding rijdend met brand in het motorcompartiment de pits in. Daarmee was de race voor het team over. “Het zit niet mee in Sebring voor mij”, stelde Renger van der Zande vast. “Ik had een triple-stint gereden, waarin ik één keer nieuwe banden had, dus ik heb het zware werk gedaan door de dubbele stints te pakken. Dat was niet makkelijk, maar we kwamen er wel goed doorheen. De auto voelde heel goed, we hadden op snelheid kunnen winnen, maar helaas ging hij stuk…”
Tower Motorsports won inclusief Indycar-coureur Scott McLaughlin de LMP2-klasse
In LMP2 ging de overwinning naar de nummer 8-Tower Motorsports-Oreca van John Farano, Scott McLaughlin en Kyffin Simpson, die door het grote aantal uitvallers in de hoogste klasse redelijk sensationeel als derde overall eindigden. De nummer 11-TDS-Oreca (Steven Thomas/Mikkel Jensen/Scott Huffaker) eindigde op 0,834 seconden op de tweede plaats, gevolgd door de nummer 18-Era Motorsport-Oreca (Dwight Merriman/Ryan Dalziel/Christian Rasmussen).
In de beginfase streden ook Giedo van der Garde en zijn teamgenoten François Heriau en Josh Pierson goed voorin mee, maar in het vierde uur werd de auto met Heriau aan het stuur geraakt door Nick Tandy in de nummer 6-Porsche. Weliswaar kon Heriau de auto nog de pits in brengen, maar de schade was te groot om nog te kunnen repareren, waardoor de uitval een feit was. “Heel jammer, want onze kansen waren prima”, zei een teleurgestelde Giedo van der Garde.
Tijmen van der Helm zorgde voor Nederlands podiumsucces in LMP3
Ook in LMP3 viel met Glenn van Berlo in de nummer 36-Andretti Autosprt-Ligier (Jarett Andretti/Gabby Chaves/Glenn van Berlo) een Nederlandse rijder in kansrijke positie uit. Het team had lange tijd de klasse aangevoerd. “De radiator was kapot”, verklaarde Van Berlo de uitval. “Waarschijnlijk is dat gekomen door het contact dat Jarett in zijn stint had met een Porsche die zich verremde en ons aan de zijkant raakte. Daarbij raakte de slang die naar de radiator loopt beschadigd en daarop schuurde die tegen het bodywork aan, waardoor hij uiteindelijk kapot ging. Ik verloor elke ronde steeds meer power, dus helaas. Zeker na de ple in de kwalificatie hadden we dit graag willen vertalen naar een goed resultaat.”
LMP3-succes voor Riley Motorsports
Enigszins ironisch ging de klassezege nu naar Riley Motorsports, het team waarvoor Van Berlo in Daytona nog uitkwam, maar waar daarna voor hem geen plek meer vrij was. Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon hadden een ronde voorsprong op Orey Fidani, Matt Bell en Lars Kern in de AWA-Duqueine, terwijl Tijmen van der Helm, Til Bechtolsheimer en Dan Goldburg er in de auto van JDC-Miller Motorsports zelfs een volledige top drie voor Duqueine van maakten.
Patrick Pilet reed de Pfaff-Porsche als GTD-Pro-winnaar over de eindstreep
In GTD-Pro zorgden Pfaff Motorsports-rijders Laurens Vanthoor, Patrick Pilet en Klaus Bachler voor de eerste overwinning van de dit jaar nieuwe Porsche 911 GT3 R van de 992-generatie. Een goed getimede pitstop in het achtste uur bracht de Porsche aan de leiding, voor de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Kyle Kirkwood. Zo bleef de volgorde tot aan het einde, de WeatherTech-Mercedes van Daniel Juncadella, Jules Gounon en Maro Engel eindigde met 4,328 seconden achterstand op de derde plaats.
Winst in GTD voor BMW dankzij Paul Miller Racing
Ook in GTD was er een Nederlandse uitval te melden. Na afloop van de kwalificatie werd er aan de Winward-Mercedes van Indy Dontje, Russell Ward en Philip Ellis, die oorspronkelijk als tweede in de klasse zou starten, een onregelmatigheid vastgesteld, waardoor de Mercedes achteraan geplaatst werd. Niettemin maakte het team in de race snel weer terrein goed en reed ook enige tijd aan de leiding, maar een aanrijding met de Wright-Porsche zorgde voor een gebroken wielophanging en daarmee de uitval. Indy Dontje meldde: “Heel jammer, want ik had het hele weekeinde echt het gevoel dat we een auto hadden waarmee we hadden kunnen winnen. Echt balen! Ik heb zelf een triple-stint gereden, lekker kunnen pushen. Het was wel lastig, want tijdens de eerste stint ging al de blower in de helm kapot, waardoor ik geen koeling had, terwijl het echt megawarm was. Dat was best zwaar, maar ik kon toch aan de leiding komen en heb echt genoten van mijn stint. Balen dat er niet meer in zat!” De race eindigde met een dubbel succes in de klasse voor BMW, met de overwinning voor Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis in de M4 van Paul Miller Racing en de tweede plaats voor Patrick Gallagher, Robby Foley en Michael Dinan in de BMW van Turner Motorsport. De nummer 92-Kellymoss with Riley-Porsche van David Brule, Alec Udell en Julien Andlauer completeerde het podium, de andere Kellymoss with Riley-Porsche met Kay van Berlo, Alan Metni en Jaxon Evans werd zevende in de klasse.