Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

VLN Creatief ROWE duo wint NLS1 op de Nordschleife. Spectaculaire finish Harkema

De kop is eraf. Met de NLS1 openingswedstrijd is het Europese raceseizoen officieel begonnen. Het team van ROWE Racing had twee BMW M4 GT3’s ingeschreven. De Belgen Dries Vanthoor en Maxime Martin gingen beiden in de #98 en #99 van start. De #98 werd later door Maxime Martin aan de kant gezet waardoor beiden op de #99 een combinatie vormden en in aanloop naar 24U Nürburgring de eerste seizoenszege voor BMW binnenhaalden. De combinatie Schramm/Feller eindigde na een spannende eindstrijd in de Scherer Sport Audi PHX als tweede. De derde plek was weggelegd voor de Schnitzelalm AMG Mercedes GT3 van Marcel Marcewicz/Marek Böckmann. In de Cup 2 klasse zorgde de W#S Porsche 911 GT3 Cup van de combinatie Paul Harkema/Tim Scheerbarth voor een meer dan spectaculaire overwinning. Op de streep versloegen zij de Mühlner Motorsport Porsche 911 GT3 Cup van Marcel Hoppe en Peter Terting met minder dan een seconde.

2023 Start NLS 1
Het internationale autosportseizoen is eigenlijk met de start van de NLS-series definitief geopend.

Tekst en Foto’s Willem J. Staat


2034 Giermaziak
Giermaziak genoot slechts kortstondig van zijn leiders rol. Achter hem volgen de Schnitzelalm AMG Mercedes en de BMW Junior M4 GT3


Creatief ROWE duo wint NLS 1 op de Nordschleife. Spectaculaire finish Harkema

In aanloop naar 24U Nürburgring lijken de krachten tussen Audi, BMW en Mercedes ongeveer gelijk verdeeld. De eerste drie podiumplekken werden door deze merken bezet. Op een opdrogende baan werd de pole opgeëist door de Pool Jakub Giermaziak die samen met de Spanjaard Andy Soucek in de Walkenhorst #34 BMW M4 GT3 een combinatie vormde. Giermaziak liet een tijd van 8.36.719 noteren en nam dan ook bij de start kortstondig de leiding. De vreugde was van korte duur want in de AMG Arena had de #98 ROWE BMW M4 GT3 al de leiding overgenomen. Overigens verliep de start in alle drie startgroepen meer dan uitstekend. Dit in het kader van de campagne die de NLS onder het motto “My Race is Fair Play” heeft ingevoerd. In de beginfase kwam het al vrij snel tot een directe confrontatie tussen de beide ROWE BMW’s en de beide Scherer Sport Audi’s. In zijn totaliteit beheersten beide teams eigenlijk dan ook de wedstrijd. De beslissing viel eigenlijk iets minder dan een uur voor het einde toen op de laatste pitstops aankwam.

2023 Scherer PHX ROWE strijd
Prachtige strijd tussen de teams van Scherer by PHX en ROWE Racing .

Creatieve wedstrijdstrategie bij ROWE
Met slechts twee rijders beschikbaar had men bij ROWE RACING aan verschillende strategieën gewerkt. In principe is het mogelijk dat één rijder de volledige wedstrijdafstand mag afleggen. Nadat Dries Vanthoor met de #98 BMW elf ronden aan de leiding had gelegen nam hij in de 15e ronde de #99 BMW van Maxime Martin over. Die ging kort daarna nog even met de #98 auto nog voor korte tijd naar buiten voordat deze definitief aan de kant werd gezet.

2023 Beitske
Beitske Visser werd het een teleurstellende ervaring. Teveel geluid........

Het verschil tussen de leidende #99 ROWE BMW M4 GT3 van Dries Vanthoor bedroeg op de als tweede geklasseerde Scherer Sport Audi R8 LMS Evo van Kim Luis Schramm bedroeg in de slotfase ongeveer drie seconden. Doordat de beide Scherer Sport by PHX Audi’s bij hun laatste stop vrijwel tegelijkertijd de baan opgingen verloren zowel Schramm als Kolb wat tijd waarvan Vanthoor duidelijk profiteerde. Het stelde de #99 ROWE Racing-coureur in staat om zijn afstand tot 6.435 secs. te vergroten. En daarmee was de strijd om de kop definitief gestreden. Wel stelde een Code 60 Fase vanwege de gecrashte KCMG Supra Evo, Schramm duidelijk in staat om even nog de aansluiting aan de ROWE BMW te vinden.

Dries Vanthoor: “Je kon ook niet echt van een overtuigende overwinning spreken. De Audi was op het einde bijzonder sterk. Ik heb geprobeerd om mijn voorsprong te vergroten maar hij kwam steeds dichterbij.”

2023 Buurman
Voor Buurman werd het helaas een korte wedstrijd. Hopelijk komt er toch weer een vervolg aan het Lamborghini-verhaal.

Maxime Martin: “Voor ons beiden is dit natuurlijk op de Nordschleife een droomresultaat. Dries is volledig nieuw voor BMWM Motorsport en ik maakte daar mijn comeback. Wij zaten beiden in twee auto’s en slaagden er toch in om de wedstrijd te winnen. Gewoon perfect.”

Tevreden gezichten bij het team van Schnitzelalm. De combinatie Marcel Marcewicz/Marek Böckmann eindigde in hun AMG Mercedes GT3 als derde. “Zowel aan de engineering- als Simulatorkant hebben wij hard gewerkt. Het was een genot om op de Nordschleife te racen. Alsof het om ons leven ging, zo hard hebben wij geknokt.” Het resultaat was tevens deels aan de Goodyear-banden te danken. Die leverden al een vierde startplek op.

2023 Harkema 2
Harkema in gevecht met zijn oude Black Falcon auto en de combinatie Terting/Hoppe die nipt verslagen werden.

De #33 Car Collection Audi R8 LMS van de combinatie Engstler/Feller/Marschall eindigde als vierde nadat de #5 Audi R8 LMS EVO van Vincent Kolb in de allerlaatste ronde bij een incident met de #665 BMW M2 van de combinatie Ceresani/Aron/Kieslich betrokken was. Kolb werd als 27e geklasseerd. De #34 BMW M4 GT3 van polesitter Giermaziak kreeg in de allerlaatste ronde met een lekke band te kampen en werd als 18e geklasseerd. Het betekende een gelukje voor de BMW Junioren Harper/Hesse/Verhagen. Zij kregen de vijfde plek a.h.w. in de schoot geworpen. In totaal stonden er vijf BMW M4 GT3’s ingeschreven. Daarvan vielen er drie uit. De BMW M fabriekscoureurs Jake Dennis(GB) en Thomas Neubauer(F) kregen in de #35 Walkenhorst BMW M4 GT3 met teveel elektrische problemen te kampen en werden uiteindelijk als 39e geklasseerd.

2023 WTM
Indy Dontje rijdt later dit seizoen met de WTM Ferrari 296 GT3

De opvallende gloednieuwe Ferrari 296 GT3’s die onder vlag van Rinaldi Racing voor de WTM-en Frikadelli-teams gerund werden waren eerder onopvallend onderweg. De #22 Wochtenspiegel Team Ferrari van de combinatie Weiss/Krumbach/Keilwitz behaalde bij het Nordschleife debuut een tiende plek. Indy Dontje was vanwege zijn Amerikaanse verplichtingen dit weekend afwezig maar komt op korte termijn eveneens voor het team in actie. De combinatie Abbelen/Laser eindigde in de #30 Ferrari slechts als 22e. Als enige GT-fabrikant miste men bij Aston Martin de Top 10. De combinatie Mike David Ortmann/Nico Verdonck werd in hun Aston Martin als veertiende geklasseerd.

2034 Breidscheid
Veel verkeer bij Breidscheid.

Bandenfabrikant Falken blijft ook in 2023 hoofdsponsor van de NLS. De beiden Falken Porsches reden op de Nordschleife met ver door ontwikkelde compounds. Falken nieuweling Nico Menzel beëindigde samen met Porsche-expert Martin Ragginger de wedstrijd als negende. De ervaren Falken combinatie Joel Eriksson/Sven Müller eindigde in de tweede Falken Porsche 911 GT3 R als twaalfde.


2023 ROWE Stop
De beslissende stop bij ROWE RACING.

Pech voor de Nederlanders
Yelmer Buurman kwam dit weekend weer voor het team van Franz Konrad in actie. “Franz belde vrijdagochtend op het allerlaatste moment zodat ik laat op de vrijdagmiddag nog kon rijden maar het was een beetje moeilijk de juiste afstelling te vinden.” Het avontuur hield voor Buurman al snel op. Na amper een uur wedstrijd moest de Lamborghini van de combinatie Häckländer/Luca Ludwig en Yelmer Buurman opgeven. In tegenstelling tot wat de organisatie vermeldde moest de auto vanwege een technisch probleem aan de kant. Yelmer Buurman: "De dynamo hield er ineens mee op en toen stopte de auto er mee!"


Nog slechter verging het Beitske Visser die samen met Fabienne Wohlwend en Carrie Schreiner in de GTI Tire Motorsport by WS Racing BMW M4 GT4 een combinatie vormde. Vanwege teveel geluid werden zij helaas uit de wedstrijd genomen. En dit op de Nordschleife…….

2023 Dries
Een dolblije Dries Vanthoor bedankt zijn auto.

Uitslag Provisional
1. Maxime Martin/Dries Vanthoor – ROWE Racing – BMW M4 GT3
2. Kim Luis Schramm/Ricardo Feller – SCHERER SPORT PHX – Audi R8 LMS GT3
3. Marek Böckmann/Marcel Marchewicz – Schnitzelalm Racing – Mercedes-AMG GT3
4. Luca Engstler/Ricardo Feller/Dennis Marschall – Car Collection – Audi R8 LMS GT3
5. Dan Harper/Max Hesse/Neil Verhagen – BMW Junior Team – BMW M4 GT3
6. Raffaele Marciello/Luca Stolz – Mercedes-AMG Team Bilstein – Mercedes-AMG GT3
7. Thomas Preining/Marco Holzer – Manthey EMA – Porsche 911 GT3 R
8. Kelvin van der Linde/Marco Mapelli – Abt Sportsline – Lamborghini Hurácan GT3
9. Nico Menzel/Martin Ragginger – Falken Motorsports – Porsche 911 GT3 R
10. Leonard Weiss/Jochen Krumbach/Daniel Keilwitz – WTM by Rinaldi Racing – Ferrari 296 GT3


2023 Harkema
Tim Scheerbarth en Paul Harkema wonnen op spectaculaire wijze de Cup2 klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet