Sportscars: Fuoco zet Ferrari verrassend op pole voor FIA WEC-seizoensstart Sebring
De pole-winnaars vor de 1000 Miles of Sebring, vlnr Sarah Bovy, Antonio Fuoco en Oliver Jarvis
Voor het eerst sinds 1973 start Ferrari weer in de hoogste klasse van de lange-afstandsracerij, en voor het eerste optreden staat er gelijk een Ferrari op pole-position. In de kwalificatie voor de 1000 Miles of Sebring, de openingsrace van het seizoen in het FIA World Endurance Championship, zette Antonio Fuoco de Ferrari 499P met het nummer 50 (Fuoco/Molina/Nielsen) op de eerste startplaats. De Italiaan was 0,214 seconden sneller dan Brendon Hartley in de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa). In LMP2 was Oliver Jarvis in de nummer 23-Oreca (Pierson/Blomqvist/Jarvis) het snelst, voor Pietro Fittipaldi in de nummer 28-Jota-Oreca (Heinemeier Hansson/Fittipaldi/Rasmussen) en Robin Frijns in de nummer 31-Team WRT-Oreca (Gelael/Habsburg/Frijns). In GTE-Am eindigde de Belgische Sarah Bovy in de nummer 85-Iron Dames-Porsche (Bovy/Gatting/Frey) bovenaan na een spannende strijd met Ben Keating in de nummer 33-Corvette (Keating/Varrone/Catsburg). De race start vrijdag om 12.00 uur lokale tijd (17.00 uur in Nederland) en is live te volgen via Eurosport.
Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC, Rebocar/R. de Boer
Nadat Toyota in de tweedaagse “Prologue”-test van afgelopen weekeinde en ook tijdens de drie vrije trainingen op het circuit van Sebring gisteren en vandaag het tempo bepaalde, kwam de pole-position voor Antonio Fuoco met de Ferrari toch wel als een verrassing. Dat er opeens tijden van 1:45 mogelijk waren (terwijl er tijdens de eerdere vrije trainingen 1:47 en 1:46 en tijdens de “Prologue” 1:48 gereden werd), bleek al tijdens de derde vrije training aan het einde van de ochtend, maar de Ferrari had met 1:45,067 minuten duidelijk meer in huis dan menigeen verwacht had. “Sacco di sabbia” is het Italiaanse woord voor zandzak… Wat echter niets afdoet aan de prestatie van Fuoco en het team, het is mooi te zien dat de Toyota’s in ieder geval qua snelheid wat concurrentie kunnen krijgen.
Achter Hartley in de nummer 8-Toyota, die 0,214 seconden op Fuoco moest toegeven, eindigde Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/López) als derde op 0,481 seconden, gevolgd door Alessandro Pier Guidi in de andere Ferrari met het startnummer 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi). Alex Lynn was in de nummer 2-Cadillac (Bamber/Lynn/Westbrook) de snelste rijder met een LMDh, gevolgd door de beide Penske-Porsches, met de nummer 6 (Estre/Lotterer/Vanthoor) voor de nummer 5 (Cameron/Christensen/Makowiecki). Pas daarachter, op ruim twee seconden van de Ferrari, eindigden de beide Peugeots (#94 Duval/Menezes/Müller voor #93 Di Resta/Jensen/Vergne). De beide privé-hypercars zonder hybride, de Glickenhaus en de Vanwall van het Kolles-team, sloten de sessie als tiende en elfde af.
Met wat hij zelf als een “niet-perfecte ronde” kwalificeerde, behaalde Oliver Jarvis niettemin de pole-position in de LMP2-klasse, waarin hij met een tijd van 1:49,974 minuten als eerste dit weekeinde en ook als enige onder de 1:50 bleef. Pietro Fittipaldi had in de snelste van de beide Jota-auto’s een achterstand van 0,093 seconden, terwijl Robin Frijns, die de kwalificatie in de nummer 31-WRT-Oreca voor zijn rekening nam, 0,181 seconde op pole-sitter Jarvis moest toegeven. Daarachter reed Mathieu Vaxivière de nummer 36-Alpine-Oreca (Vaxivière/Canal/Milesi) naar de vierde tijd, voor Yfei Ye in de nummer 48-Hertz-Team Jota-auto (Beckmann/Ye/Stevens) en Robert Kubica in de andere WRT-auto (Andrade/Kubica/Delétraz).
Sarah Bovy zette de Iron Dames-Porsche op pole in de GTE-Am-klasse
Dat de dames in de nummer 85-Iron Dames-Porsche (Bovy/Gatting/Frey) snel waren, bleek vorig weekeinde tijdens de “Prologue” al en werd door de Belgische Sarah Bovy in de kwalificatie nog een keer bevestigd. In een leuk duel met Ben Keating in de nummer 33-Corvette, waarin beide elkaar meerdere malen aan kop afwisselden, trok Bovy uiteindelijk aan het langste eind en behaalde daarmee de eerste GTE-Am-pole voor Porsche in WEC sinds Le Mans in 2021. Bovy sloot uiteindelijk af met een tijd van 1:58,949 minuten en gaf Keating daarmee met 0,396 seconden het nakijken. In de nummer 25-ORT by TF-Aston Marti (Al Harthy/Dinan/Eastwood) reed Ahmad Al Harty de derde tijd, gevolgd door Luis Perez Companc in de nummer 83-Richard Mille-AF Corse-Ferrari (Perez Companc/Wadoux/Rovera).