V8 Supercars: Dubbeloverwinning Red Bull Ampol Racing. SVG opent nieuw Gen3 tijdperk met strategische zege
Het nieuwe Gen 3 tijdperk werd op Newcastle geopend met een strategische zege van regerend kampioen Shane van Gisbergen. Voor het Triple Eight Red Bull Ampol Racing werd het met zijn teamgenoot Broc Feeney op P2 een dubbeloverwinning. Polesitter Brodie Kostecki(Erebus Racing) eindigde als vierde terwijl Cam Waters voor Ford met een derde plek de kastanjes uit het vuur haalde.

Het team van Red Bull Ampol Racing opent het seizoen direct met een fraaie dubbeloverwinning.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/Erebus/BJR Racing/PR
Dubbeloverwinning Red Bull Ampol Racing. SVG opent nieuw Gen3 tijdperk met strategische zege
Een glanzend debuut van de nieuwe Gen3 auto’s op het stratencircuit van Newcastle. Van de 25 gestarte auto’s kwamen er 24 over de eindstreep in een wedstrijd die niet door neutralisaties en safetycars werd onderbroken. Met een verschil van 14.7408 secs. gingen de beide Red Bull Ampol Camaro’s als eerste over de streep. De Monster Energy Ford Mustang van Cam Waters volgde op iets meer dan 5.0052 secs. achter Feeney in een wedstrijd die voor de Supercars standaards soms wat monotoon was maar anderzijds ook weer enkele fraaie duels kende. SVG reed in de beginfase in vierde positie voordat hij zijn teamgenoot passeerde. Kort daarna ging SVG voor een relatief korte brandstofstop naar binnen om trackposition te behouden. Deze stop legde eigenlijk de basis voor de dubbeloverwinning van het team.

Cameron Waters was de enige die het tempo van "The Bulls" , zoals ze zo graag genoemd worden, kon bijhouden.
Shane van Gisbergen: “Het was vandaag een grote dag voor het team. De moeite die niet alleen ons team, maar de gehele categorie, in het bouwen van de auto’s heeft gestoken was geweldig. Een 1-2 overwinning is voor ons geweldig omdat iedereen zo hard gewerkt heeft en de auto’s het uitstekend gedaan hebben. We hadden een aantal issues waarmee we moeite hadden, maar ik denk dat dit voor alle teams een beetje hetzelfde is. Het was een prachtige start van het seizoen met deze nieuwe auto’s Het zal morgen moeilijk worden om dit resultaat te herhalen. Ik ben een beetje stijf maar een aantal andere jongens hebben het behoorlijk warm gehad. Het was een zware wedstrijd. Ik had een beetje teleurstellende shootout ronde maar we gaan eraan werken om dit voor morgen te verbeteren.”

Chaz Mostert op jacht langs de kustlijn.
Broc Feeney: “ Het was zo cool om dit resultaat voor dit team, dat de afgelopen twee tot drie jaar, zoveel werk heeft verricht, te behalen en met onze technische directeur Jeromy Moore samen op het podium te staan. Ik weet dat dit ook voor hem veel betekent. Het aantal uren dat niet alleen hij, ons team, maar elk team in de pitlane de afgelopen jaren en met de name in de afgelopen maanden, erin heeft gestoken is absoluut waanzinnig geweest. Het is natuurlijk geweldig om vandaag een 1-2 overwinning te hebben. De eerste wedstrijd van het jaar is altijd zwaar. De warmte is bij deze auto’s nogal een factor geweest maar gelukkig koelde het aan het eind van de wedstrijd wat af. Ik heb een paar stijve lichaamsdelen maar vannacht dehydrateren we weer en komen we morgen terug. Ik ben nu met een totaal andere mentaliteit dan vorig jaar aan het seizoen begonnen omdat ik nu 12 maanden ervaring heb. Vorig jaar heb ik het seizoen goed beëindigd maar vandaag begonnen we met een schone lei en gaan we weer voor podiums en overwinningen vechten.”Tickford-coureur Cameron Waters werd voor de pole nipt door Brodie Kostecki verslagen en eindigde achter de beide Red Bull Ampol Camaro’s als derde.

Randle voor zijn catastrofale pitstop.
Cameron Waters: “ Tussen Turn 7 en Turn 9 kon ik ze gewoon niet echt evenaren. Onze auto reageert gewoon niet zoals de Triple Eight Camaro’s. Wij nemen het zoals het is. Wel voelt de auto steeds beter aan. Vanavond gaan we eraan werken om de auto nog sneller te maken. Ik kan de mensen van Tickford Racing niet genoeg bedanken dat zij mij zo’n goede auto hebben gegeven.”
Verder maakte zijn teamgenoot James Courtney in Turn 8 contact met DJR Shell V Power-Racing-coureur Will Davison maar wist met een sterk resultaat nog als tiende te eindigen. Debutant Declan Fraser(komend uit de T8 Red Bull school) maakte bij Tickford met P15 een uitstekend debuut. Voor hun teamgenoot Thomas Randle verliep de wedstrijd wat minder. Die was bij twee lichte aanrijdingen in de pitlane betrokken en werd als 19e geklasseerd.

Het succesvolle team van DJR Shell V Power Racing ging bij de openingswedstrijd dramatisch ten oder.
Zware teleurstelling bij het team van DJR Shell V Power Racing dat net als Triple Eight voor de homologatieprocedures was geselecteerd. Het team werd door de concurrentie volledig de grond ingeboord. Zowel Anton de Pasquale als de ervaren Will Davison slaagden er niet in om zich voor de Top 10 Shoot Out te kwalificeren. Davison kwalificeerde zich als 14e en De Pasquale als 17e. Will Davison reed kortstondig in de Top 10 maar werd als dertiende geklasseerd en De Pasquale als 18e nadat Thomas Randle één plek in de einduitslag werd teruggezet. Het team gaf na afloop van de wedstrijd geen enkele vorm van commentaar. Chaz Mostert eindigde in de WAU-Ford Mustang als vierde gevolgd door de beide Erebus Chevrolets van Brodie Kostecki en Will Brown.

Uitstekend debuut van Declan Fraser
SVG maakte in de 64e ronde zijn tweede en laatste stop die hem in staat stelde om een voorsprong van ruim vier secs. op zijn teamgenoot Broc Feeney te nemen. In de 74e ronde werd de DJR Shell V Power Racing Mustang door SVG gelapt. Nogal een vernedering voor het team dat vorig jaar de grootste tegenstander van Red Bull Ampol Racing was. Vervolgens beschikte SVG over een buffer met Feeney waarbij de afstand alleen maar groter werd.

"Een vliegtuig dat opstijgt en vervolgens neerstort" zo omschreef Heimgartner zijn zevende plek.
BJR-coureur André Heimgartner, die eigenlijk gedurende het gehele weekend snel was geweest, en zich in de Top 10 Shoot Out als achtste had gekwalificeerd eindigde als zevende. Problemen met de brandstofslang tijdens de pitstops verhinderden een hogere klassering. “Het was net zoiets als een vliegtuig dat opstijgt en vervolgens neerstort” omschreef Heimgartner zijn klassering. Voor de tweede wedstrijd morgen wordt er overigens slecht weer in Newcastle verwacht.

Het team van Red Bull Ampol Racing opent het seizoen direct met een fraaie dubbeloverwinning.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/Erebus/BJR Racing/PR
Dubbeloverwinning Red Bull Ampol Racing. SVG opent nieuw Gen3 tijdperk met strategische zege
Een glanzend debuut van de nieuwe Gen3 auto’s op het stratencircuit van Newcastle. Van de 25 gestarte auto’s kwamen er 24 over de eindstreep in een wedstrijd die niet door neutralisaties en safetycars werd onderbroken. Met een verschil van 14.7408 secs. gingen de beide Red Bull Ampol Camaro’s als eerste over de streep. De Monster Energy Ford Mustang van Cam Waters volgde op iets meer dan 5.0052 secs. achter Feeney in een wedstrijd die voor de Supercars standaards soms wat monotoon was maar anderzijds ook weer enkele fraaie duels kende. SVG reed in de beginfase in vierde positie voordat hij zijn teamgenoot passeerde. Kort daarna ging SVG voor een relatief korte brandstofstop naar binnen om trackposition te behouden. Deze stop legde eigenlijk de basis voor de dubbeloverwinning van het team.

Cameron Waters was de enige die het tempo van "The Bulls" , zoals ze zo graag genoemd worden, kon bijhouden.
Shane van Gisbergen: “Het was vandaag een grote dag voor het team. De moeite die niet alleen ons team, maar de gehele categorie, in het bouwen van de auto’s heeft gestoken was geweldig. Een 1-2 overwinning is voor ons geweldig omdat iedereen zo hard gewerkt heeft en de auto’s het uitstekend gedaan hebben. We hadden een aantal issues waarmee we moeite hadden, maar ik denk dat dit voor alle teams een beetje hetzelfde is. Het was een prachtige start van het seizoen met deze nieuwe auto’s Het zal morgen moeilijk worden om dit resultaat te herhalen. Ik ben een beetje stijf maar een aantal andere jongens hebben het behoorlijk warm gehad. Het was een zware wedstrijd. Ik had een beetje teleurstellende shootout ronde maar we gaan eraan werken om dit voor morgen te verbeteren.”

Chaz Mostert op jacht langs de kustlijn.
Broc Feeney: “ Het was zo cool om dit resultaat voor dit team, dat de afgelopen twee tot drie jaar, zoveel werk heeft verricht, te behalen en met onze technische directeur Jeromy Moore samen op het podium te staan. Ik weet dat dit ook voor hem veel betekent. Het aantal uren dat niet alleen hij, ons team, maar elk team in de pitlane de afgelopen jaren en met de name in de afgelopen maanden, erin heeft gestoken is absoluut waanzinnig geweest. Het is natuurlijk geweldig om vandaag een 1-2 overwinning te hebben. De eerste wedstrijd van het jaar is altijd zwaar. De warmte is bij deze auto’s nogal een factor geweest maar gelukkig koelde het aan het eind van de wedstrijd wat af. Ik heb een paar stijve lichaamsdelen maar vannacht dehydrateren we weer en komen we morgen terug. Ik ben nu met een totaal andere mentaliteit dan vorig jaar aan het seizoen begonnen omdat ik nu 12 maanden ervaring heb. Vorig jaar heb ik het seizoen goed beëindigd maar vandaag begonnen we met een schone lei en gaan we weer voor podiums en overwinningen vechten.”Tickford-coureur Cameron Waters werd voor de pole nipt door Brodie Kostecki verslagen en eindigde achter de beide Red Bull Ampol Camaro’s als derde.

Randle voor zijn catastrofale pitstop.
Cameron Waters: “ Tussen Turn 7 en Turn 9 kon ik ze gewoon niet echt evenaren. Onze auto reageert gewoon niet zoals de Triple Eight Camaro’s. Wij nemen het zoals het is. Wel voelt de auto steeds beter aan. Vanavond gaan we eraan werken om de auto nog sneller te maken. Ik kan de mensen van Tickford Racing niet genoeg bedanken dat zij mij zo’n goede auto hebben gegeven.”
Verder maakte zijn teamgenoot James Courtney in Turn 8 contact met DJR Shell V Power-Racing-coureur Will Davison maar wist met een sterk resultaat nog als tiende te eindigen. Debutant Declan Fraser(komend uit de T8 Red Bull school) maakte bij Tickford met P15 een uitstekend debuut. Voor hun teamgenoot Thomas Randle verliep de wedstrijd wat minder. Die was bij twee lichte aanrijdingen in de pitlane betrokken en werd als 19e geklasseerd.

Het succesvolle team van DJR Shell V Power Racing ging bij de openingswedstrijd dramatisch ten oder.
Zware teleurstelling bij het team van DJR Shell V Power Racing dat net als Triple Eight voor de homologatieprocedures was geselecteerd. Het team werd door de concurrentie volledig de grond ingeboord. Zowel Anton de Pasquale als de ervaren Will Davison slaagden er niet in om zich voor de Top 10 Shoot Out te kwalificeren. Davison kwalificeerde zich als 14e en De Pasquale als 17e. Will Davison reed kortstondig in de Top 10 maar werd als dertiende geklasseerd en De Pasquale als 18e nadat Thomas Randle één plek in de einduitslag werd teruggezet. Het team gaf na afloop van de wedstrijd geen enkele vorm van commentaar. Chaz Mostert eindigde in de WAU-Ford Mustang als vierde gevolgd door de beide Erebus Chevrolets van Brodie Kostecki en Will Brown.

Uitstekend debuut van Declan Fraser
SVG maakte in de 64e ronde zijn tweede en laatste stop die hem in staat stelde om een voorsprong van ruim vier secs. op zijn teamgenoot Broc Feeney te nemen. In de 74e ronde werd de DJR Shell V Power Racing Mustang door SVG gelapt. Nogal een vernedering voor het team dat vorig jaar de grootste tegenstander van Red Bull Ampol Racing was. Vervolgens beschikte SVG over een buffer met Feeney waarbij de afstand alleen maar groter werd.

"Een vliegtuig dat opstijgt en vervolgens neerstort" zo omschreef Heimgartner zijn zevende plek.
BJR-coureur André Heimgartner, die eigenlijk gedurende het gehele weekend snel was geweest, en zich in de Top 10 Shoot Out als achtste had gekwalificeerd eindigde als zevende. Problemen met de brandstofslang tijdens de pitstops verhinderden een hogere klassering. “Het was net zoiets als een vliegtuig dat opstijgt en vervolgens neerstort” omschreef Heimgartner zijn klassering. Voor de tweede wedstrijd morgen wordt er overigens slecht weer in Newcastle verwacht.