Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: VeeKay uitgeschakeld. Koplopers Grosjean en McLaughlin elimineren elkaar.Ericsson lachende derde

Voor Rinus VeeKay eindigde de openingswedstrijd in St. Petersburg teleurstellend. De Nederlander werd na een herstart in de 41e ronde door een crash uitgeschakeld. Daarbij maakte de Andretti Autosport Dallara Honda een flinke luchtsprong over de Nederlander heen. De auto van VeeKay zag er redelijk onbeschadigd uit en kon nog op eigen kracht de pits bereiken maar moest definitief opgeven. Aan spektakel was er geen gebrek. De wedstrijd begon met een startcrash en later in de wedstrijd kwam het tot een confrontatie tussen McLaughlin en Romain Grosjean die gerdurende lange tijd de wedstrijd had aangevoerd. McLaughlin kon na een bezoek aan de pits de wedstrijd continueren terwijl voor Grosjean de wedstrijd definitief over was. Uitiendelijk was Ganassi-coureur Marcus Ericsson de lachende derde.

2023 Ericsson
Marcus Ericsson op weg naar de overwinning in St. Petersburg.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's Indycar

VeeKay uitgeschakeld. Koplopers Grosjean en McLaughlin elimineren elkaar. Ericsson lachende derde.
Een wedstrijd vol spektakel waarbij twee auto's airborne gingen, de koplopers elkaar in de 71e ronde elimineerden. Maar waarbij Marcus Ericsson de lachende derde was en alle hindernissen overwon. Een schakelfout van O'Ward leverde hem zijn vierde Indycar-overwinning op. Saillant detail; alle wedstrijden op de roadcouses die Ericsson won werden door een rode vlag gekenmerkt....
Race

Bandenkeuze:
Zwarte sticker: McLaughlin, Dixon, Power, Rossi, Newgarden, Ilott, Rosenqvist, Ferrucci, Pedersen
Rode sticker: Grosjean, Herta, O'Ward, Ericsson, Palou, Kirkwood, Lundgaard, Armstrong, Malukas, Newgarden, Harvey, Canapino, VeeKay, Daly, Castroneves, De Francesco, Pagenaud

Devlin De Francesco airborne
Devlin de Francesco maakte een flinke luchtsprong maar bleef ongedeerd.

Het Indycar-seizoen begon in St. Petersburg met een crash in de openingsronde waarbij Felix Rosenqvist, Helio Castroneves, Santino Ferrucci, Devlin De Francesco, Simon Pagenaud en Benjamin Pedersen betrokken waren. De Francesco werd volledig door Pedersen getorpedeerd en bleef gelukkig ongedeerd. Andermaal bevestigde het aeroscreen zijn nut. Het voorkwam dat er bij Pedersen een wiel in de cockpit kwam. Simon Pagenaud zag geen mogelijkheid om Sting Ray Rob te ontwijken hetgeen een kettingreactie veroorzaakte. Sting Ray Robb nam overigens aan de herstart deel. Helio Castroneves was ontzettend dankbaar voor de veiligheid van de aeroscreen.Na de wedstrijd bood ook Dixon zijn excuses aan Rosenqvist aan. 

2023 Grosjean
Grosjean had de overwinning echt verdiend. Was ongetwijfeld de man van de wedstrijd.

Bij de herstart namen de beide Andretti-coureurs Roman Grosjean en Colton Herta opnieuw de leiding gevolgd door Pato O'Ward, Marcus Ericsson, Alex Palou, Kyle Kirkwood, Scott McLaughlin, Will Power en Alexander Rossi. Bij de herstart bevond VeeKay zich in 18e positie nadat hij als 24e gestart was. In de 16e ronde maakten David Malukas en Marcus Armstrong contact met elkaar. McLaughlin was in de openingsfase de hoogst geklasseerde rijder op de zachte band en voerde groepje aan dat eveneens op het zwarte goud stond. Achter Grosjean volgden Dixon, Power en Rossi.

In de 24e ronde begon Canapino terrein te verliezen hetgeen de ECR-Dallara Chevrolets van VeeKay en Daly naar P16/P17 prolongeerde. Zowel de Andretti Dallara Honda's van Colton Herta en Kyle Kirkwood moesten ook hun posities prijsgeven. In ronde 26e ging O' Ward met gemak aan Herta voorbij. Zowel VeeKay als Kirkwood zorgden in de 28e ronde voor het nodige spektakel. Een lichte touché tussen beiden leverde VeeKay P13 op. Marcus Ericsson en O' Ward gingen in de 32e ronde voor hun allereerste stop naar binnen. Romain Grosjean die het veld vanaf het begin had aangevoerd volgde één ronde later. Na die eerste pitstopcyclus bevond VeeKay zich op de zwarte band op P6 achter Dixon, McLaughlin, Newgarden, Power en Rahal. VeeKay ging in de 36e ronde voor zijn eerste stop naar binnen terwijl Grosjean en McLaughlin het flink met elkaar aan de stok hadden. Conor Daly zorgde in ronde 37 voor de tweede neutralisatie hetgeen Herta op een alternatieve strategie bracht.

Stand 40e ronde Mclaughlin, Grosjean, O'Ward, Ericsson, Dixon, Power, Herta, Rossi, Palou, Herta. Direct bij de herstart was er opnieuw een crash waarbij Kyle Kirkwood, Rinus VeeKay en Jack Harvey werden uitgeschakeld. VeeKay belandde daarbij in de bandenstapels terwijl Jack Harvey achter op de auto van VeeKay reed ging Kyle Kirkwood er nog eens met een luchtsprong over beiden heen. Harvey moest ter controle naar het ziekenhuis worden overgebracht.

2023 VeeKay
VeeKay had goede vooruitzichten op een Top 10 resultaat. Het mocht niet zo zijn.

Stand 50e ronde: McLauglin, Grosjean, O'Ward, Ericsson, Dixon, Power,Herta, Rossi, Ilott, Palou, Newgarden. Dixon ging aan Ericsson voorbij terwijl Rahal zich verremde terwijl Herta door Power van de baan werd gedrukt en wederom voor een neutralisatie zorgde. De herstart volgde in de 55e ronde waarbij McLaughlin opnieuw de leiding nam. McLaughlin bevond zich op soft compound en Grosjean op de harde. De Top 5 werd door vier verschillende teams ingenomen. Vanaf de 63e ronde begon Grosjean McLaughlin flink onder druk te zetten. Ganassi-coureur Alex Palou kwam in de 66e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Kort daarop volgden zijn teamgenoot Scott Dixon, Callum, Ilott en Alexander Rossi.

2023 VeeKay 1
Heftige momentje voor VeeKay die in de bandenstapels staat. Geen ruimte voor Harvey en Kirkwood.

2023 VeeKay 3 2
Kirkwood lanceert zich over beide auto's heen.

2023 VeeKay 2
Enorme luchtsprong van Kirkwood terwijl VeeKay alle geluk heeft.

Stand 70e ronde: McLaughlin, Grosjean, Ericsson, Malukas, O'Ward, Power, Armstrong, Dixon, Palou, Newgarden. Direct na hun laatste stop kwam er een confrontatie tussen Romain Grosjean en Scott McLaughlin. Voor Grosjean was de wedstrijd definitief over terwijl McLaughlin gewoon zijn weg kon vervolgen maar kreeg na de herstart een drive-through opgelegd. McLaughlin legde na afloop van de wedstrijd de blaam volledig bij hemzelf. 

2023 Herta
Ditmaal lag het niet aan Colton Herta.

Direct bij de herstart nam Pato O'Ward de leiding gevolgd door de Ganassi Dallara Honda's van Marcus Ericsson en Scott Dixon. Daarachter volgden Rossi, Ilott, Palou, Rahal, Newgarden, Lundgaard. Power was de enige die zich in de Top 10 op de rode Compound bevond maar leek daarbij geen voordeel meer te kunnen behalen. De finale in St. Petersburg leidt in de slotfase duidelijk tot een krachtmeting tussen de teams van Arrow McLaren SP en Ganassi. De powerhouses van Andretti Autosport en Team Penske hadden het nakijken. Newgarden moest in de 96e ronde met een geplofte motor definitief opgeven;

2023 St Petersburg
Het fraaie St. Petersburg met de Dan Wheldon way.

In de 98e ronde verloor O'Ward de wedstrijd door een haperende motor waardoor Marcus Ericsson direct kon toeslaan en na de Indy 500 2022 weer een wedstrijd won. Ook een prachtig resultaat voor het team van Juncos Hollinger met Callum Ilott op een vijfde plek terwijl de Argentijnse debutant Agustin Canapino als twaalfde eindigde en op het einde van de wedstrijd identieke rondetijden als de koplopers liet registreren.

2023 Grosjean McL
Bitter einde voor Grosjean en McLaughlin.

Uitslag Firestone GP of St. Petersburg
1. Marcus Ericsson Dallara Honda 100 ronden
2. Pato O'Ward Dallara Chevrolet 100 ronden + 2.413 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda 100 ronden + 2.957 secs.
4. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 100 ronden + 6.689 secs.
5. Callum Ilott Dallara Chevrolet 100 ronden + 8.256 secs.
6. Graham Rahal Dallara Honda 100 ronden + 10,7671 secs.
7. Willl Power Dallara Chevrolet 100 ronden + 11.6798 secs.
8. Alex Palou Dallara Honda 100 ronden + 14.7244 secs.
9. Christian Lundgaard Dallara Honda 100 ronden + 14.9528 secs.
10. David Malukas Dallara Honda 100 ronden + 15.4401 secs.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet