Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Pole voor Romain Grosjean in St. Petersburg in chaotische kwalificatie. VeeKay start als 24e

Met vier Honda-aangedreven Dallara's tijdens de Firestone Fast Six voor de openingswedstrijd in St. Petersburg lijkt men bij HPD gedurende de wintermaanden een inhaalslag gemaakt te hebben. Verrassend dat het team van Andretti Autosport zo sterk uit de hoek kwam. Ook Devlin De Francesco lijkt bij Andretti Autosport voor komend seizoen de aansluiting te gaan vinden. Teleurstellingen waren er bij Kyle Kirkwood en Scott McLaughlin ondanks het feit dat zij zich resp. als vijfde en zesde wisten te kwalificeren. Voor Rinus VeeKay betekende de openingskwalificatiesessie in Groep 2 een bittere ervaring.

2023 Grosjean Pole
Pole voor Grosjean in St. Petersburg.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Indycar: Pole voor Romain Grosjean in St. Petersburg in chaotische kwalificatie. VeeKay start als 24e
De Andretti Autosport Dallara Honda's van Romain Grosjean en Colton Herta starten zondag in St. Petersburg vanaf de eerste startrij. Vanwege twee incidenten moest de Firestone Fast Six tweemaal onderbroken worden. Andretti Autosport-coureur Kyle Kirkwood ging direct in zijn eerste ronde vanuit de pit aan het einde van het rechte stuk de muur in. Kirkwood was te hongerig en maakte duidelijk een rijdersfout. Maar de crash van Kirkwood bewees wel dat er voor de wedstrijd morgen absoluut meer bandenstapels geplaatst moeten worden. Kort daarna ging Scott McLaughlin in zijn snelle ronde van de baan zonder iets te raken. Voor de Nieuw Zeelander was het de derde maal dit weekend dat hij bij een incident betrokken was. Het betekende dat de Fast 6 in de Fast 4 veranderde. Arrow McLaren SP-coureur Pato O'Ward liet de derde tijd noteren. Vanwege het chaotische verloop van de Fast Six waren de beide Andretti-coureurs de enigen die onder de één minuut kwamen.

2023 VeeKay boos
Rinus VeeKay is terecht boos.Beetje vreemd dat de wedstrijdleiding niet ingreep want sommige andere coureurs kregen voor soortgelijke vergrijpen een drive-through gedurende de sessie opgelegd.

VeeKay terecht boos
Rinus VeeKay was terecht boos dat hij in zijn snelle ronde door een langzamere deelnemer werd opgehouden. Het beroofde de Nederlander, die dit weekend tijdens de vrije trainingen constant in de Top 3 te vinden was van een uitstekende uitgangspositie. De Nederlander start in St. Petersburg als 24e. Terwijl Kirkwood en McLaughlin hun kwalificaties moesten afbreken wist debutant Agustin Canapino met werkelijk een "mighty save" in zijn Groep de auto op de baan te houden. De Argentijn wist zich voor zijn Indycar-debuut als 21e te kwalificeren. "Ik ben hier om te leren" aldus de Juncos Hollinger-rijder die zich zelfs nog voor zijn teamgenoot Callum Ilott wist te kwalificeren.

Kwalificatiegroepen
Groep 1
Scott McLaughlin, Kyle Kirkwood, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Pato O'Ward, Jack Harvey, Christian Lundgaard, Helio Castroneves, Simon Pagenaud, Marcus Armstrong, Agustin Canapino, Santino Ferrucci, Sting Ray Robb

Groep 2
Colton Herta, Rinus VeeKay, Alex Palou, Romain Grosjean, Alexander Rossi, David Malukas, Scott Dixon, Josef Newgarden, Conor Daly, Will Power, Callum Ilott, Graham Rahal, Benjamin Pedersen, Devlin De Francesco.

2023 Canapimo
Agustin Canapino had een "momentje". Een technische rijder die zeker het team van Juncos Hollinger vooruit kan helpen.

Groep 1 overall
Alleen Ericsson, Lundgaard, Armstrong en Ferrucci begonnen aan de sessie met de zwarte band. In het begin van de sessie werd de toon gezet door Castroneves en Pagenaud. Kirkwood was met een 1.00.5542 bijzonder snel. O'Ward was slecht 0.0622 secs. langzamer. Omdat Ferrucci te vroeg zijn pitbox verliet werd de A.J. Foyt Racing bestraft. Agustin Canapino had even een momentje door zijn auto nipt uit de muur te houden. Met amper 12 secs. te gaan zette veteraan Simon Pagenaud zijn auto zonder al teveel schade in de bandenstapels. Volgens het Indycar-reglement betekent dit voor de overige concurrenten een shoot-out van éen ronde. Rosenqvist, Lundgaard, Kirkwood, O'Ward, McLaughlin, Ericsson gingen door naar de Fast 12.

Groep 2 overall
Rahal, Daly, Ilott, Rahal en Pedersen waren de enigen die direct aan de sessie met de "Rode Compound" begonnen. Indycar maakt dit seizoen gebruik van de z.g. duurzame biocirculair materiaal in de banden. Deze Bridgestone/Firestone-banden van het z.g. guyayule-woestijnrubber die in tegenstelling tot vorig jaar op alle vijf stratencircuits gebruikt gaan worden. Deze banden werden in het energie-efficiënte Advanced Test Production Centre van Firestone/Bridgestone gefabriceerd. Vanwege transparantie en duurzaamheid en traceerbaarheid krijgt heeft men daarvoor een z.g. ISCCN Plus Certificate gekregen.

2023 McLaughlin
Scott McLaughlin die vorig jaar in St. Petersburg won ging er de afgelopen dagen gedurende driemaal vanaf.


Rahal opende met een 1.00.8957 secs. Vervolgens ging Andretti-coureur Devlin De Francesco met een 1.00 3339 in de aanval. Overigens de eerste maal in zijn carriere dat hij bovenaan op de computer stond. Met amper nog vijf minuten te gaan stond vrijwel iedereen in de pits. Regerend kampioen Will Power liet weten dat hij niet tevreden met de set-up was. Alleen Malukas en Power bevonden zich twee minuten voor het einde op de harde compound. Vanwege het ophouden door een langzamere deelnemer had VeeKay in deze sessie geen kans meer om nog zijn tijd te verbeteren.Grosjean en Herta vochten om de snelste tijd. Met 59.8213 was Dixon de snelste man. Dixon, Herta,Grosjean, Palou, Rossi en Power kwalificeerden zich voor de Fast 12.

2023 Herta
Tweede startplek voor Colton Herta.

Fast 12
Direct vanaf het begin was Colton Herta met 1.00.45007 snel terwijl Kyle Kirkwood even in de rondte ging. Alleen Lundgaard en Grosjean begonnen hier met de Harde Compound. McLaughlin noemde de set-up van zijn auto fantastisch. Vanwege het veroorzaken van een gele vlag kreeg Kirkwood een drive-through opgelegd. Maar het verder geen invloed op zijn tweede groepstijd. McLaughlin maakte keurig plaats voor Grosjean in zijn snelle ronde. Herta, Kirkwood, Grosjean,O'Ward, Ericsson en McLaughlin maakten het richting Fast Six

Definitieve starting grid
1. (28) Romain Grosjean, Honda, 59.5532 (108.810 mph)
2. (26) Colton Herta, Honda, 59.9687 (108.056)
3. (5) Pato O'Ward, Chevrolet, 1:00.0163 (107.971)
4. (8) Marcus Ericsson, Honda, 1:00.4435 (107.208)
5. (27) Kyle Kirkwood, Honda, No Time (No Speed)
6. (3) Scott McLaughlin, Chevrolet, Geen tijd neergezet
7. (10) Alex Palou, Honda, 59.7781 (108.401)
8. (6) Felix Rosenqvist, Chevrolet, 59.7971 (108.366)
9. (9) Scott Dixon, Honda, 59.8010 (108.359)
10. (12) Will Power, Chevrolet, 59.9482 (108.093)
11. (45) Christian Lundgaard, Honda, 59.9618 (108.069)
12. (7) Alexander Rossi, Chevrolet, 1:00.0040 (107.993)
13. (11) Marcus Armstrong, Honda, 1:00.3158 (107.435)
14. (2) Josef Newgarden, Chevrolet, 1:00.0605 (107.891)
15. (06) Helio Castroneves, Honda, 1:00.5049 (107.099)
16. (18) David Malukas, Honda, 1:00.0796 (107.857)
17. (14) Santino Ferrucci, Chevrolet, 1:00.5301 (107.054)
18. (29) Devlin DeFrancesco, Honda, 1:00.1798 (107.677)
19. (30) Jack Harvey, Honda, 1:00.7270 (106.707)
20. (15) Graham Rahal, Honda, 1:00.3714 (107.336)
21. (78) Agustin Canapino, Chevrolet, 1:01.0692 (106.109)
22. (77) Callum Ilott, Chevrolet, 1:00.3868 (107.308)
23. (51) Sting Ray Robb, Honda, 1:02.3711 (103.894)
24. (21) Rinus VeeKay, Chevrolet, 1:00.4831 (107.137)
25. (60) Simon Pagenaud, Honda, 6:37.4112 (16.306)
26. (20) Conor Daly, Chevrolet, 1:00.6066 (106.919)
27. (55) Benjamin Pedersen, Chevrolet, 01:01.4355 (105.476)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet