Formule E: Eerste Porsche-zege voor António Félix da Costa in spannende race Kaapstad

Start van de race in Kaapstad voor een met 25.000 bezoekers uitverkocht huis
Ook de vijfde Formule E-race van het seizoen, verreden in Kaapstad voor het maximaal mogelijke aantal van 25.000 bezoekers, was weer van grote klasse. Na een geweldige actie in de slotfase behaalde António Félix da Costa, gestart als twaalfde, zijn eerste overwinning als Porsche-rijder en zorgde daarmee voor een mooi succes voor het team, nadat zijn teamgenoot Pascal Wehrlein, de leider in het kampioenschap, in de beginfase al de kansen op een goed resultaat verspeelde door tegen Buemi aan te rijden. Daarop moest Wehrlein de strijd staken. Jean-Eric Vergne, winnaar van de vorige race, eindigde voor DS-Penske als tweede, Nick Cassidy van Envision werd als derde geklasseerd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formula E
De Mahindra-rijders Rowland (l.) en Di Grassi kwamen op zaterdag niet meer in actie
Voorafgaand aan de race was er al tumult, want Mahindra besloot zijn rijders Lucas di Grassi en Oliver Rowland niet te laten starten vanwege twijfels over het functioneren van de achteras. Het besluit betrof ook de beide auto’s van het Abt-Cupra-team, die ook met Mahindra-aandrijflijn rijden, met coureurs Kelvin van der Linde, in zijn thuiswedstrijd in Zuid-Afrika, en Nico Müller, die vandaag zijn verjaardag vierde. Zo werd het veld gereduceerd tot 18 auto’s. Voor Di Grassi betekende dat tevens het einde van een unieke reeks, want hij was tot aan dit weekeinde de enige rijder die aan alle Formule E-races sinds de start van de serie in 2014 had deelgenomen. De pole in de kwalificatie ging naar Nissan-rijder Sacha Fenestraz, die in het finaleduel Maximilian Günther het nakijken gaf. Achter de twee finalisten startten Nick Cassidy en Mitch Evans vanaf de tweede rij, gevolgd door Vergne, Wehrlein, Rast en Buemi.
Sacha Fenestraz behaalde voor het eerst in zijn nog jonge Formule E-carrière de pole-position
Fenestraz nam bij de start de leiding, terwijl Cassidy Günther aanvalt in de strijd om de tweede plaats. De twee rijden enige tijd naast elkaar, waarna Günther uiteindelijk aan het langste eind trekt. Verderop gaat het mis tussen Wehrlein en Buemi, die beide hun rempunt missen. Wehrlein rijdt bij Buemi achterop en valt uit met een flink beschadigde ophanging. Buemi valt terug naar de staart van het veld. Vanwege de gestrande Porsche van Buemi roept de wedstrijdleiding een “full-course yellow” uit, al snel gevolgd door een interventie van de safety-car.
Start met Fenestraz voor Cassidy en Günther
Net voor de neutralisatie wist Günther Fenestraz nog te passeren en heeft zo bij de safety-car de leiding in handen. In de zesde ronde wordt de race weer vrijgegeven, met Günther voor Fenestraz, Cassidy, Evams, Vergne en Rast. Sette Camara en Buemi zijn de eersten die de “attack mode” activeren, een ronde later volgt Fenestraz als eerste vanuit de kopgroep.
Kostbaar misverstand tussen Buemi en Wehrlein
Halverwege leidt Cassidy voor Fenestraz, Günther, Rast, Félix da Costa, Vergne, Ticktum, Vandoorne, Dennis en Hughes. Vrijwel iedereen in de kopgroep activeert in de 15e ronde de “attack mode”. Vergne doet dat een ronde later en wint vervolgens meerdere plaatsen. Evans krijgt een drive-through vanwege overboost, Dennis krijgt eenzelfde straf vanwege een incorrecte bandenspanning.
In de 21e ronde gaat het mis voor Maximilian Günther, die bij het aanremmen van de haakse linkerbocht de controle over zijn auto verliest en de begrenzing raakt. De auto van Günther valt met flinke schade stil. De wedstrijdleiding roept een “full course yellow” uit, net op het koment dat Cassidy en Fenestraz hun “attack mode” geactiveerd hebben. Cassidy heeft nog de leiding in handen, maar Fenestraz heeft door de omweg twee plaatsen verloren en is nu vierde, achter Félix da Costa en Vergne. In de 22e ronde worde de race alweer vrijgegeven.
In de 24e ronde passeert Félix da Costa met een gewaagde manoeuvre Cassidy en neemt zo de leiding in de wedstrijd over. Een halve ronde later passeert ook Vergne Cassidy en verovert daarmee de tweede plaats. Félix da Costa is de enige in de kopgroep die nog zijn tweede “attack mode” moet activeren. In ronde 25 probeert hij het, maar rijdt niet correct over de laatste van de drie detectielussen en verliest zo onnodig tijd, en mogelijk zelfs de overwinning…
In ronde 27 rijdt Félix da Costa nog een keer de omweg voor extra vermogen en verliest daarmee de leiding aan Vergne. De wedstrijdleiding verlengt de race met twee ronden vanwege de safety-car, zodat het totaal op 32 ronden komt. Félix da Costa pusht voor wat hij waard is en zet Vergne flink onder druk, maar de Fransman laat zich natuurlijk niet gek maken en verdedigt met alle middelen zijn positie tegen zijn vroegere teamgenoot.
Blijdschap voor winnaar Félix da Costa, geflankeerd door Vergne (l.) en Cassidy
Daarachter passeert Fenestraz Cassidy en verovert daarmee de derde plaats, maar de meeste aandacht is gericht op de strijd om de leiding. Félix da Costa probeert het in de 30e ronde, wederom met een gewaagde move, maar wel met succes en pakt zo de leiding. Vergne probeert het nog een keer, maar zonder resultaat. Fenestraz crasht en verspeelt zo een mogelijke podiumplaats. Félix da Costa komt als winnaar over de eindstreep, voor Vergne, Cassidy, Rast, Buemi, Ticktum, Vandoorne, Nato, Lotterer en Hughes. Nu volgt een maand pauze in de Formule E, de volgende race wordt op 25 maart verreden in São Paulo.