Div: Fabriekskader Audi 2023: Twee nieuwkomers, twee vertrokken rijders

In totaal 14 coureurs mogen zich fabrieksrijder van Audi Sport noemen
Weliswaar heeft een aantal van hen met de 24 Uur van Dubai en de 12 Uur van Bathurst dit jaar al de nodige races achter de rug, maar vandaag heeft Audi ook zijn officiële rijderskader voor 2023 bekendgemaakt. De Fransman Simon Gachet en de Oostenrijker Max Hofer zijn nieuwkomers in het keurkorps, beide kwalificeerden ze zich met goede prestaties voor Audi-klantenteams voor een officiële status. Nederlanders vinden we niet in de selectie: Robin Frijns lijkt, niet in de laatste plaats gezien zijn nauwe band met het Belgische WRT, de volgende rijder te worden die de overstap van Audi naar BMW maakt, terwijl Tom Coronel zijn status van “independent” trouw blijft. Afwezig in het Audi-kader zijn de Fransman Nathanaël Berthon en de Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
Nieuwkomer Simon Gachet, 29 jaar oud, rijdt al sinds 2017 met de Audi R8 LMS, met de titel in de Silver Cup van de GT World Challenge Europe Sprint Cup in 2020 als grootste wapenfeit. Afgelopen jaar won Gachet een gouden medaille tijdens de FIA Motorsport Games. Max Hofer, 23 jaar, deed een aantal jaren geleden al ervaring op in de Audi Sport TT Cup en reed de afgelopen jaren ondermeer met een Audi RS 3 LMS in de ADAC TCR Germany en een Audi R8 LMS GT3 in de GTC Race-serie, waarin hij vorig jaar de titel won. In 2019 won hij het juniorklassement in de ADAC GT Masters.
Voor de rest blijft de rijdersbezetting van het merk met de vier ringen ongewijzigd. Vanuit België vinden we Gilles Magnus (23), die aan zijn tweede jaar als fabrieksrijder begint, en Frédéric Vervisch (36), die vorig jaar voor de tweede keer de 24 Uur van de Nürburgring won. Duitsers zijn uiteraard in de meerderheid, met Luca Engstler (22), Christopher Haase (35), Pierre Kaffer (46), Dennis Marschall (26), Christopher Mies (33), Frank Stippler (47) en Markus Winkelhock (42). Uit Italië vinden we Mattia Drudi (24), terwijl de Zwitsers Ricardo Feller (22) en Patric Niederhauser (31).
Het ontbreken van Kelvin van der Linde, die de afgelopen jaren met Audi ondermeer in DTM successen boekte, wekt wellicht wat verwondering, maar past bij de recente ontwikkeling bij het Abt-team, waarmee Van der Linde al jarenlang samenwerkt. Vorige week kondigde Abt aan, een Lamborghini tijdens de 24 Uur van de Nürburgring in te zetten en de banden met het Italiaanse merk aan te halen. Wellicht is er voor Van der Linde bij Lamborghini ook perspectief in de richting van de LMDh-prototypes, wat bij Audi zoals bekend een gesloten hoofdstuk is.
Chris Reinke, hoofd klantensport van Audi, verklaart: “Met deze rijders kunnen we de klanten met de afzonderlijke kwaliteiten van onze rijders in de uiteenlopende programma’s ondersteunen. We heten Max en Simon van harte welkom, terwijl we twee andere rijders, die dit jaar niet meer deel uitmaken van ons kader, van harte danken. Nathanaël Berthon heeft voor ons overwinningen in de FIA WTCR behaald en een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Audi RS 3 LMS. Kelvin van der Linde heeft met Audi titels, overwinningen in 24-uursraces en vele andere successen behaald. Hoewel hij zijn carrière een nieuwe impuls geeft, zouden we blij zijn, hem in de nabije toekomst opnieuw voor afzonderlijke programma’s of races achter het stuur van een Audi R8 LMS te zien.”